Klädval och åsikter - barns bestämmanderätt eller vuxnas åsikter? Hur går man vidare?
Misstänker att min son skulle vara din sons idol... 
Jag tycker att jeans är bra (slittåligt när de ex leker i skogen osv). Han, 11 år, avskyr jeans, det enda paret jeans jag får på honom ibland är ett par från Kappahl som är kända som jeans som ser ut som jeans men är mjukisbyxa typ.
Vad 11-åringen väljer: Mjukisbyxor alla dagar i veckan. Helst kamouflage, det är "favoritfärgen". Nej, jag tycker inte det är snyggt, men han älskar det. Å andra sidan hade jag också en period i typ sjunde klass när jag totalt vägrade jeans då det var obekvämt, så jag kan förstå sonen också. 
På kalas är det jeans och snyggare tröja - finns ingen valmöjlighet där. Han som typ fram till skolstarten alltid hade skjorta, gärna slips och väst skulle inte ens komma på tanken idag. Jag lobbar för en kavaj eller väst till skolavslutningen, men misstänker att jag får ge mig där, även i år...  

Själv tänker jag att det är en period nu, om 2 år kommer mjukisbrallor vara hopplöst ute och nåt som han bara har när han är på sin idrott, men vi får väl se, plinga mig om 2 år  

Båda ungarna har gått i onepice till skolan ett par enstaka gånger var. Definitivt ett hemmaplagg, men det var bara att se glad ut och låta dem gå.
Låt honom ha det han vill ha till viss del, det kommer gå över. Om 1-2 år är kamouflage fett ute och det är någon annan färg, mönster eller tryck som är coolast just då. Om du bestämmer byxor, kan han bestämma en tröja och keps så blir ni båda nöjda.