• m1n4x

    Fondspara

    Hej!

    Har ärvt lite pengar som jag tänker att jag vill spara. Har ett lönekonto hos SEB men även ett sparkonto hos SEB. Tänker mig att jag ska spara de ärvda pengarna, drygt 50 000 kr i fonder. 

    Problemet är att jag kan ingenting om att spara i fonder. Mina arbetskollegor pratar hela tiden om att de sparar i diverse fonder. Hat hört att Avanza ska vara bra.

    Någon som har råd och rön och tips avseende fondspar så jag tar jag gärna emot det :)

  • Svar på tråden Fondspara
  • Kjell2
    m1n4x skrev 2020-04-27 13:44:36 följande:

    Hej!

    Har ärvt lite pengar som jag tänker att jag vill spara. Har ett lönekonto hos SEB men även ett sparkonto hos SEB. Tänker mig att jag ska spara de ärvda pengarna, drygt 50 000 kr i fonder. 

    Problemet är att jag kan ingenting om att spara i fonder. Mina arbetskollegor pratar hela tiden om att de sparar i diverse fonder. Hat hört att Avanza ska vara bra.

    Någon som har råd och rön och tips avseende fondspar så jag tar jag gärna emot det :)


    Fundera först på vad du sparar pengarna till och vilken risk du är beredd att ta
  • m1n4x
    Kjell2 skrev 2020-04-27 13:46:33 följande:
    Fundera först på vad du sparar pengarna till och vilken risk du är beredd att ta
    hm ok, tack för svar.
  • Kjell2
    m1n4x skrev 2020-04-27 14:22:00 följande:
    hm ok, tack för svar.
    Det är väldigt stor skillnad på hur man bör spara om det ska vara som grundplåt till nytt boende inom fem år eller till pension om 30 år.

    Samma gäller om man vill ha hög avkastning men är beredd att riskera en förlust eller om det är väldigt viktigt att inte gå back. 
  • m1n4x
    Kjell2 skrev 2020-04-27 14:25:51 följande:
    Det är väldigt stor skillnad på hur man bör spara om det ska vara som grundplåt till nytt boende inom fem år eller till pension om 30 år.

    Samma gäller om man vill ha hög avkastning men är beredd att riskera en förlust eller om det är väldigt viktigt att inte gå back. 
    För mig är det viktigast att inte gå back alldeles för mycket, lite back har jag med i räkningen. Sparar nog mest för att ha ifall det skulle krisa någon gång i livet. Har utöver dessa 50K som jag ärvt även sparat 390000 kr på ett "vanligt" sparkonto.
  • Kjell2
    m1n4x skrev 2020-04-27 14:30:58 följande:
    För mig är det viktigast att inte gå back alldeles för mycket, lite back har jag med i räkningen. Sparar nog mest för att ha ifall det skulle krisa någon gång i livet. Har utöver dessa 50K som jag ärvt även sparat 390000 kr på ett "vanligt" sparkonto.
    Då är 50 000 kr en rätt liten del av ditt kapital. Om du är riskobenägen så kan nog en bred aktiefond vara ett vettigt val. Då du har stora andra tillgångar så kommer du nödvändigtvis inte behöva sälja dina fonder vid fel tillfälle om du får kris.


  • m1n4x
    Kjell2 skrev 2020-04-27 14:37:50 följande:
    Då är 50 000 kr en rätt liten del av ditt kapital. Om du är riskobenägen så kan nog en bred aktiefond vara ett vettigt val. Då du har stora andra tillgångar så kommer du nödvändigtvis inte behöva sälja dina fonder vid fel tillfälle om du får kris.
    Tack för svar, då vet jag lite bättre.
  • Anonym (Erik)
    m1n4x skrev 2020-04-27 14:57:31 följande:
    Tack för svar, då vet jag lite bättre.
    Eftersom du redan har ett stort sparbelopp (alldeles för stort, tycker jag, att bara ha stående på vanlig konto), så tycker jag att du ska öppna ett ISK-konto på Avanza, där du kan starta en eller flera fonder, t ex Avanza zero (ingen avgift) och/eller Avanza global (låg avgift). Då har du en bra grundplåt till pensionen. Sedan fyller du på lite varje månad. Då hinner pengarna växa ordentligt.
  • Anonym (UtanförBoxen)
    m1n4x skrev 2020-04-27 13:44:36 följande:

    Hej!

    Har ärvt lite pengar som jag tänker att jag vill spara. Har ett lönekonto hos SEB men även ett sparkonto hos SEB. Tänker mig att jag ska spara de ärvda pengarna, drygt 50 000 kr i fonder. 

    Problemet är att jag kan ingenting om att spara i fonder. Mina arbetskollegor pratar hela tiden om att de sparar i diverse fonder. Hat hört att Avanza ska vara bra.

    Någon som har råd och rön och tips avseende fondspar så jag tar jag gärna emot det :)


    Avanza:
    Öppna ett ISK konto på Avanza. Det gör du genom att använda e-leg.
    Spara 5 000 i månaden tills ditt arv är investerat.
    Fortsätt sedan att investera pengar från ditt sparkonto tills du har 10% av din portföljs värde kvar på sparkontot.
    Sparkontot skall ha ränta och insättningsgaranti.
    Fortsätt sedan med ett månadssparande i portföljen och håll ditt sparkonto på 10% av portföljvärdet.

    Spara i en defensiv portfölj enligt följande:

    SPP Aktiefond Global A (20%) 1000 kr
    Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK (20%) 1000 kr
    Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK (20%) 1000 kr
    SEB Korträntefond C USD - Lux (20%) 1000 kr
    4gld (20%) 1000 kr

    Om du ändrar dig och tror att du behöver pengarna inom en snar framtid (bil, bostadsköp) sälj allt och lägg pengarna på ett eller flera sparkonton som har ränta och insättningsgaranti.

    Notera. Förr eller senare kommer ett eller flera tillgångsslag (en eller flera av fonderna) att bli mycket större eller mindre än 20% av portföljens värde. Då får du ändra månadssparandet, köpa eller sälja så att varje fond återigen blir 20% av portföljens totalsumma. Det kallas ombalansering. Hur ofta du vill ombalansera är upp till dig. En till två gånger per år kan var lagom.

    Kritik mot förslaget:
    Kan jag lita på dig och ditt förslag?
    Jag är ingen ekonomisk rådgivare men om du tittar på defensiva portföljstrategier så ligger mitt råd i linje med dem.

    Kan du garantera att jag inte kommer att förlora pengar?
    Nej. Däremot har du en riskspridning av den typ som klarat sig bra vid tidigare börskrascher. Portföljen är dessutom enkel att komma igång med.

    Varför SPP Aktiefond Global A som är dyrare än vissa andra globalfonder?
    Du får en enklare portfölj då SPP Aktiefond Global A även innehåller tillväxtmarknaderna och därmed blir bredare utan att du behöver välja till ännu en fond.

    Varför har portföljen inga svenska aktier?
    Enkelhet. Portföljen ovan är enkelt att komma igång med och har en bra diversifiering. Du får själv lägga till eller dra bort marknader och tillgångsslag efter tycke och smak.

    Tar jag inte en valutarisk med USD i räntefonderna?
    USD är en världsvaluta. Det är inte kronan.
    Dessutom har du SEK på ett bankkonto med ränta och insättningsgaranti. Tryggare än så kan du inte vara.

    Mina vänner hånar mig för att jag har guld i portföljen. Varför skall jag ha guld i portföljen?
    Guld ger stabilitet vid kriser. Riksbankerna har guld i sina valutareserver.

    Jag läste att man skall ha fysiskt guld. Varför har jag inget fysiskt guld?
    Enkelhet. Om du har guldet hemma så skall du förvara det på en trygg plats och det är besvärligare att köpa och sälja fysiskt guld än en guldfond. Om du ändå vill ha fysiskt guld så köp investeringsguld då det är momsbefriat.

    Mina vänner retar mig för att deras portföljer gått mycket bättre. Varför har deras portföljer gått bättre?
    Därför att din portfölj är tänkt att klara lågkonjunkturer, börskrascher och zombieapokalypser. En formel 1 bil är snabbare än en Jeep men med en Jeep tar det inte tvärstopp för att det kommer ett dike.

    Vad menas med portfölj?
    Sparande i värdepapper. Värdepapper (aktier, obligationer o.s.v.) var en gång i tiden verkligen gjorda av papper som förvarades i en portfölj. Därav namnet.
  • m1n4x
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-04-27 21:06:49 följande:

    Avanza:

    Öppna ett ISK konto på Avanza. Det gör du genom att använda e-leg.

    Spara 5 000 i månaden tills ditt arv är investerat.

    Fortsätt sedan att investera pengar från ditt sparkonto tills du har 10% av din portföljs värde kvar på sparkontot.

    Sparkontot skall ha ränta och insättningsgaranti.

    Fortsätt sedan med ett månadssparande i portföljen och håll ditt sparkonto på 10% av portföljvärdet.

    Spara i en defensiv portfölj enligt följande:

    SPP Aktiefond Global A (20%) 1000 kr

    Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK (20%) 1000 kr

    Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK (20%) 1000 kr

    SEB Korträntefond C USD - Lux (20%) 1000 kr

    4gld (20%) 1000 kr

    Om du ändrar dig och tror att du behöver pengarna inom en snar framtid (bil, bostadsköp) sälj allt och lägg pengarna på ett eller flera sparkonton som har ränta och insättningsgaranti.

    Notera. Förr eller senare kommer ett eller flera tillgångsslag (en eller flera av fonderna) att bli mycket större eller mindre än 20% av portföljens värde. Då får du ändra månadssparandet, köpa eller sälja så att varje fond återigen blir 20% av portföljens totalsumma. Det kallas ombalansering. Hur ofta du vill ombalansera är upp till dig. En till två gånger per år kan var lagom.

    Kritik mot förslaget:

    Kan jag lita på dig och ditt förslag?

    Jag är ingen ekonomisk rådgivare men om du tittar på defensiva portföljstrategier så ligger mitt råd i linje med dem.

    Kan du garantera att jag inte kommer att förlora pengar?

    Nej. Däremot har du en riskspridning av den typ som klarat sig bra vid tidigare börskrascher. Portföljen är dessutom enkel att komma igång med.

    Varför SPP Aktiefond Global A som är dyrare än vissa andra globalfonder?

    Du får en enklare portfölj då SPP Aktiefond Global A även innehåller tillväxtmarknaderna och därmed blir bredare utan att du behöver välja till ännu en fond.

    Varför har portföljen inga svenska aktier?

    Enkelhet. Portföljen ovan är enkelt att komma igång med och har en bra diversifiering. Du får själv lägga till eller dra bort marknader och tillgångsslag efter tycke och smak.

    Tar jag inte en valutarisk med USD i räntefonderna?

    USD är en världsvaluta. Det är inte kronan.

    Dessutom har du SEK på ett bankkonto med ränta och insättningsgaranti. Tryggare än så kan du inte vara.

    Mina vänner hånar mig för att jag har guld i portföljen. Varför skall jag ha guld i portföljen?

    Guld ger stabilitet vid kriser. Riksbankerna har guld i sina valutareserver.

    Jag läste att man skall ha fysiskt guld. Varför har jag inget fysiskt guld?

    Enkelhet. Om du har guldet hemma så skall du förvara det på en trygg plats och det är besvärligare att köpa och sälja fysiskt guld än en guldfond. Om du ändå vill ha fysiskt guld så köp investeringsguld då det är momsbefriat.

    Mina vänner retar mig för att deras portföljer gått mycket bättre. Varför har deras portföljer gått bättre?

    Därför att din portfölj är tänkt att klara lågkonjunkturer, börskrascher och zombieapokalypser. En formel 1 bil är snabbare än en Jeep men med en Jeep tar det inte tvärstopp för att det kommer ett dike.

    Vad menas med portfölj?

    Sparande i värdepapper. Värdepapper (aktier, obligationer o.s.v.) var en gång i tiden verkligen gjorda av papper som förvarades i en portfölj. Därav namnet.


    Stort tack!
  • Anonym (UtanförBoxen)
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-04-27 21:06:49 följande:
    Spara i en defensiv portfölj enligt följande:

    SPP Aktiefond Global A (20%) 1000 kr
    Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK (20%) 1000 kr
    Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK (20%) 1000 kr
    SEB Korträntefond C USD - Lux (20%) 1000 kr
    4gld (20%) 1000 kr
    En variant som som har större potential men även lite högre risk:
    SPP Aktiefond Global A (20%)
    Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK (20%)
    AMF aktiefond småbolag (20%)
    Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK (10%)
    SEB Korträntefond C USD - Lux (10%)
    4gld (20%)
    Samt 10% av det totala portföljvärdet på ett sparkonto med insättningsgaranti och ränta.

    Skillnaden är att det lagts till en svensk småbolagsfond (AMF aktiefond småbolag) och att räntedelen har minskat.

    Är denna portföljfördelning bättre?
    Kanske. Mer aktier ger oftast högre avkastning. Men om det kommer en börskrasch så kommer värdet på portföljen att minska mer än en portfölj som har en större del räntor.

    Varför vill jag ha en svensk småbolagsfond?
    För att vi bor i Sverige och de flesta vill ha en svensk fond. Varför det är en småbolagsfond är för att småbolag ofta har en högre tillväxtpotential.

    Finns det inga risker med att minska på räntedelen?
    Kanske. Ingen vet hur framtiden kommer att se ut.

    Varför ligger ligger sparkontot utanför själva portföljen?
    Eftersom den delen är till för att användas där den behövs bäst. Om det innebär att man vill använda pengarna på sparkontot till att köpa en ny bil eller för att lägga in pengar i fonderna vid en börskrasch så kan man göra det utan att det påverkar själva portföljen. Det handlar i grunden om mental bokföring.

    Varifrån kommer dessa portföljstrategier?
    Det första förslaget var baserat på en portfölj som kallas "Golden butterfly". Det andra förslaget påminner mer om en "60/40 portfölj" där hälften av räntefonderna bytts mot guld.

    Guld i en 60/40 portfölj?
    Ja. Räntorna är idag väldigt låga och riksbankerna i Kina och Ryssland har ökat på sina guldreserver. Vissa tror att det kan vara upptakten till ett valutakrig. Om de som tror på ett valutakrig får rätt så vill du ha guld i portföljen.

    Jag har fortfarande lite funderingar kring hur du tänkt runt räntefonderna?
    Det man bör vara medveten om är att de flesta portföljstrategier är baserad på den amerikanska marknaden som förutom att vara den största aktiemarknaden dessutom använder sig av världsvalutan dollar.

    När en amerikansk portföljstrategi skall anpassas till svenska förhållanden så kommer man därför alltid att ställas inför problemet om hur man skall anpassa portföljerna till svenska förhållanden. Därav följer att även om två personer utgår från samma portfölj så kan portföljerna komma att skilja sig åt när de anpassats till svenska förhållanden.

    Min personliga tro är att om det blir skakigt på finansmarknaden så kommer kapitalet att flyttas från mindre valutor som SEK till större valutor som dollar och euro. Om en sådan kapitalförflyttning sker så tror jag att det kommer att bli dollarn som inom överskådlig framtid kommer att ses som en "safe haven". Varför jag valt en lång och en kort räntefond är helt enkelt för att det är så "golden butterfly" är uppbyggd och jag inte ser någon särskild anledning till att ytterligare komplicera räntedelen.

    Vad är ett tillgångsslag?
    Det råder ingen riktig konsensus men ofta räknas aktier,  obligationer (räntor), kontanter, råvaror och fastigheter som olika tillgångsslag. Tanken är att om ett tillgångsslag går dåligt så kommer pengarna att flyttas från det tillgångsslaget till ett tillgångsslag som inte går lika dåligt. Genom att då ha en portfölj som innehåller olika tillgångsslag så får du en portfölj som fungerar oavsett hur de stora elefanterna flyttar runt pengar.

    Vad menas med "mental bokföring"?
    Att du tillskriver pengarna olika värde. Tänk att du fått ett arv av någon som står dig nära. Pengar som du inte vill slösa bort på skräp samtidigt som du inte har några problem att bränna en spelvinst av samma storlek på krogen.

    Jag har googlat på olika portföljer och stött på något som heter REIT, vad är det?
    REIT betyder "Real Estate Investment Trust". Precis som "Real Estate" indikerar så handlar det om fastighetsbolag. Amerikanska fastighetsbolagen kan genom att dela ut den största delen av sin vinst nå skattemässiga fördelar. För aktieägarna innebär det ett sätt att kunna äga fastigheter utan att de själva måste köpa ett helt hyreshus.
Svar på tråden Fondspara