Inlägg från: Anonym (Ylva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ylva)

13-åring sover med mamma/pappa

Jag har haft tonårsbarn och jag skulle inte acceptera att en snart 14-åring skulle sova i min säng varje natt. Det låter som att man totalt misslyckats att skapa en grundtrygghet hos sitt barn, en annan provocerande sak att säga är att sonen kanske har fått agera som en partner till sin mamma o pappa efter skilsmässan. Blir lite som en minihusband och det är en roll som barn inte ska ha. Sen så vet inte jag om sonen alltid har sovit hos föräldrarna, har du frågat din sambo om det? Om han inte har sovit med mamma eller pappa förr så kanske det har blivit hans sätt att positionera sig eller sära på er helt enkelt.

Som du hör. Jag skulle inte acceptera det här upplägget och ännu mindre när du inte själv är mamma till honom. Jag själv skulle aldrig acceptera det här från mina egna tonåringar så ännu mindre någon annans.

• Anonym (Ylva)
    Less is more skrev 2020-04-29 15:15:38 följande:

Om man vaknar när barnet/ungdomen kommer kan man gå tillbaka med honom/henne till sin säng, eventuellt prats lite och natta om.

Natta om? Nu ramlar jag av stolen.

Byter du blöja o ger välling på en snart 14 åring också?
  • Anonym (Ylva)
    Less is more skrev 2020-04-29 18:33:19 följande:

Jag har ingen tonåring. Mina barn är yngre.

Men du menar att det är dåligt att säga god natt och bara växla några ord om hur han/eller hon har svårt att sova ? Det är det jag menar. Eller du skiter väl i sånt.

Det var uttrycket jag reagerade på när det kom till tonåringars sovrutiner. Natta om är ett uttryck som jag enbart hört folk använda på små barn.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (??) skrev 2020-04-29 22:18:36 följande:

Om du får det till incestuöst så undrar jag om det inte är du som e sjuk i huvudet?

Vår 12åring kan komma till oss ibland på natten om hon har mardrömmar och det är inget konstigt med det.

Incestuöst är väl kanske lite hårt att säga men det brukar vara kärlekspar som delar säng och inte vuxna och deras könsmogna barn. Speciellt ska inte folk som väljer att inleda en kärleksrelation tro att detta koncept är okej.

En femåring kan komma in och söka tröst efter en mardröm eftersom dom inte kan filtrera det där själva men ungdomar måste kunna lösa situationer o sina vilda fantasier själva utan att mamma eller pappa ska stå där o ösa på paniken. Då bekräftar man väl egentligen bara att bogey man lever under sängen? Det låter bara som att föräldrarna späder på framtida men o neuroser. Vi föräldrar ska lugna o föregå med gott exempel.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-30 06:40:46 följande:

Fast du är helt fel ute. Man bekräftar inte att det är farligt för att barnet får sova hos föräldrarna. Det leder snarare till värre saker att inte få trygghet hos sina föräldrar.

Det är inte sunt att en snart 14 åring måste sova med nån av sina föräldrar varje natt. Trygghet ska föräldrar ge sina barn men om man inte utvecklar sitt sätt att hantera sina spädbarn eller 14 åring så tror jag att det passar bättre att vissa skaffar sig en bondkatt istället för barn om jag ska vara riktigt ärlig.

Att vara förälder är inte lätt alla gånger och man måste utvecklas och utmana sig själv hela tiden.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Lina) skrev 2020-04-30 08:44:59 följande:

Exakt, FL ärlige extremt och föräldrar man frågade runt på stan skulle nog inte svara så här...jag är lärare i skolan och umgås med 14-15 varje dag. Att tänka sig att de sover i samma säng som sin pappa är faktiskt freaky.

Det låter inte klokt egentligen! Jag tycker att dessa föräldrar borde skämmas ögonen ur sig.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Theådåra) skrev 2020-04-30 16:25:28 följande:

Min 14årig dotter kommer över ochså det är inge fel

Inget man själv gör är nånsin fel tydligen.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 17:19:19 följande:

Jag har sambo sen 7 år tillbaka...

Han har ett tålamod över alla gränser.

Fast så kan ni inte ha det, även fast det det handlar om några nätter i veckan så sabbar ju hon erat samliv helt. Fast det kanske är det som är meningen från hennes håll? Jag köper inte det här, nog för att mina ungar har legat vaken på nätterna för att de vänt på dygnet men skulle aldrig komma på fråga att de ens skulle vilja gå in o lägga sig med mig o min man.

I den åldern så bör de ha utvecklat personlig integritet och viss självständig persona.

Blir så chockad över det här gränslösa!
Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa