• velvet

13-åring sover med mamma/pappa

Hej!

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter gällande detta.

Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.

Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?

Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.

I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.

Jag har själv två barn, 8 och 4 år, kanske bör tilläggas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 14:19
    En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.

• Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa
  • Anonym (Förälder)

Vissa barn behöver den tryggheten. Har man inte själv varit i den situationen kan det vara svårt att förstå detta.

• Anonym (Theådåra)

Låt dom sova hos sina föräldrar eller vart dom själva vill frågar dom seg bara ja det är bara att du kommer upp

• velvet

Tack för era svar! Har ni någon övre ålder på när detta slutar kännas okej för er? Eller är det helt lugnt att en 17-åring kille delar säng med mamma?

• Anonym (Förälder)
    velvet skrev 2020-04-28 12:16:45 följande:

Tack för era svar! Har ni någon övre ålder på när detta slutar kännas okej för er? Eller är det helt lugnt att en 17-åring kille delar säng med mamma?

Behövs det så behövs det.

Det är inget man gör för skojs skull, utan för att det krävs. Någon åldersgräns finns inte.
  • Anonym (Theådåra)

Nä normalt

• Ragnar

Jag har en 14-åring som haft sömnproblem sedan han föddes. Han har ångest och OCD. Han kan förvisso sova själv när han väl somnat, men somnar oftast bara om vi ligger hos honom. Känns ibland lite konstigt att behöva söva 14-åringen medans 10-åringen har somnat själv i flera år. Han vill kunna somna själv och vi jobbar på det. Han behöver även mycket närhet och kramar, jämfört med yngre barnet.
    Själv visste jag inget bättre än att krypa upp i sängen hos mamma om jag vaknade på natten och inte kunde somna om när jag var tonåring. Kommer inte ihåg när jag slutade med det. Antagligen när jag var 19 år och flyttade hemifrån.

• Anonym (Lina)

Välkommen till Fl. Här är det helt normalt att en onåri g sover i samma däng som sin förälder upp till 25-årsåldern :) Det finns ingen övre gräns. Det finns bara gränslösa föräldrar. Om jag vore du så skulle jag googla mini wife syndrome, vanligt i bonusfamiljer. Stå på dig om du vill få till en förändring.

• Zarch

Erfarenheter och erfarenheter. Om man var bortrest och man blev tilldelad att dela rum med någon av sina föräldrar så kunde man väl dela säng dårå, alternativt om man har en filmkväll och somnar där men tycker jag att det låter sunt att könsmogna brallisar är så ängsliga att dom måste sova med antingen mamma eller pappa? Nej det låter ju inte vidare charmig faktiskt.

Vilket misslyckande av föräldrarna som inte har satsat mer på att skapa en grundtrygghet hos sina barn som inte alltid innefattar att man måste finnas till fysiskt 24/7, förutom det så borde det ju vid könsmognad tillkomma en viss sorts personlig integritet hos en tonåring också kan jag tycka.

Nåja det här är min personliga åsikt men jag backar trådskaparen i det här.

• Zarch
    Anonym (Förälder) skrev 2020-04-28 12:19:08 följande:

Behövs det så behövs det.

Det är inget man gör för skojs skull, utan för att det krävs. Någon åldersgräns finns inte.

Vadå behövs det så behövs det? Är det någon incestuös övning på hur man ska lära sina barn olika skedställningar inför framtiden eller vad snackar du om?
  • Anonym (Lina)

Exakt, var finns grundtryggheten hos dessa barn? Vågar de sova över hos kompisar? Hos mormor och morfar? Det är förälderns uppgift att sätt sunda gränser för barnet och inte behandla det som en femåring långt upp i tonåren. Skäms på dessa föräldrar!

Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa