Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

13-åring sover med mamma/pappa

Precis det här ämnet diskuterade vi på jobbet idag. Jag har två killar som är 12 och 14. När pappan är bortrest sover alltid den yngsta i pappas säng (sida av sängen). Jag minns att för ett par år sen sov båda killarna med mig när pappan var borta o att de fick turas om att sova i mitten. Sedan kom äldsta in i puberteten och vips så ses det som högsta formen av straff att ens få frågan. Vi bodde en natt på hotell han o jag o då sa han inget, men att dela rum ens med lillebror på landet är numer fruktansvärt. Det går fort sen är de stora. 12 åringen kan ibland vilja somna i vår säng men då pappan går o lägger sig får han (12åringen) flytta sig till en madrass på golvet. Jag antar att min samsovning med barn snart nått vägsände då 12 åringen snart går in i puberteten. Mina killar är trygga, sover borta, somnat själva på sina rum sen de var bebisar ändå har det alltså varit lite av en lyx att somna eller sova i vår säng. Men jag tror också att det precis som för min äldsta växer bort. Sen beror det såklart på mognad och utveckling. Vissa när de är 13 andra när de är 15. På mitt jobb som jag inledde med att vi pratat om det här så hade all liknande erfarenheter o alla med ungdomar från cirka 15 saknade tiden när de kunde sova ihop. Tror faktiskt aldrig att man ska varken spekulera eller döma hur andra gör med sina barn förutom när det finns oro för barnets mående med i bilden.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Va?) skrev 2020-04-30 22:16:07 följande:

Fast här handlar det inte om när ena föräldern är borta som en speciell grej utan regelbundet med förälder och sambo i deras gemensamma säng - det är kanske ok om man är typ 5 men definitivt inte om man är 13-14

Jag tycker inte att det låter som alltid utan som att Ts sover med sin yngsta och då finns ju en plats ledig hos pappan? Som han bara bor varannan vecka med? Och kanske inte direkt hänger med efter skolan o så, det vet jag dock inte de kanske umgås supermycket...
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Lina) skrev 2020-05-01 08:08:26 följande:

Jo, när pappa var bortrest ja. Hur ofta var pappa bortrest då? Inte varannan vecka år efter år väl? Ts har ju inte denna kärnfamiljsituation där barnen enstaka gånger sover i dubbelsängen då pappan är borta. Hon måste stå ut med att en halvvuxen kalv ockuperar dubbelsängen varannan vecka trots att hon är hemma. Det är något HELT annat.

Nej men han somnar nog i vår säng någon gång varannan vecka. TS sover ju själv i sitt barns säng? Då är ju hennes sängplats ledig. Om hon ligger där sover han då mellan dem? Tycker inte riktigt det framkommer av TS
Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa