Inlägg från: Anonym (det är barnets kropp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (det är barnets kropp)

    Pappan vill behålla?

    Tänk dig in i hans situation, om någon bara kunde ta ditt barn av daga utan att du kunde göra något åt det.

  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (V) skrev 2020-05-01 13:32:23 följande:

    Håller helt med. TS, pilla ut "barnet" med en virknål och ge det till honom, så får han sköta resten av graviditeten.


    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-01 16:05:27 följande:

    Isåfall bör han väl kunna genomgå graviditeten själv med alla krämpor, mående och riskera nya jobbet mm? Vad jag vet är det min kropp och min kropp borde jag ha rätt till att bestämma över- liksom det står i lagen. Skulle däremot han kunna göra graviditeten själv så hade det varit enkelt. Då hade han fått göra det.


    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-01 16:07:40 följande:

    Det hade väl varit något. Vissa fattar inte vilka uppoffringar det är att som kvinna genomgå något sådant för någon annan... jag vägrar genomgå en förlossning för att någon annan vill ha. Tänker liksom inte agera surrogatmamma. :/


    Nu vet vi alla att det inte fungerar så. Biologi är biologi och det går inte att applicera genusflum här hur mycket man än önskar. "Min kropp"- resonemanget håller bara så länge det bara är den egna kroppen dom påverkas av ens beslut. Det är det inte i det här fallet. Det är barnets kropp.

    Och självklart känner de flesta till att det inte är en enel sak att bära och föda barn. De flesta känner bara inte behov av atg gnälla över biologi. Vad sorgligt att sista inlägget ser en graviditet som något man gör för andra. Att unna barnet liv borde inte ens räknas som en uppoffring. Att ge sin nan ett barn är ju fint , men man ger också den gåvan åt sig själv. Man blir mor nu och för alltid.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (V) skrev 2020-05-03 15:14:28 följande:

    Precis, biologi är biologi. Det är orättvist på många sätt, båda kön har sina fördelar och nackdelar. Här bär kvinnan barnet, på gott och ont.

    Barnet du snackar om finns inte ens. Det finns inget som tänker, känner, hör.

    Att du anser att livet börjar vid befruktningen är en personlig åsikt. Jag hade inte gjort abort efter vecka 12, det är min personliga åsikt. Men det är inte vetenskap.


    Är kvinnan inte gravid? Då finns barnet. Att det klassas som embryo eller foster gör det inte till mindre människa. Det är som med dig själv. Du samma människa nu som när du var sju år, två månader, tre dagar innan födseln och fem veckor efter befruktningstillfället och du kommer att vara samma människa nör du ör 56, 79 och 99 med. Du är du är du är du. En människa är en människa är en människa. Detta är ingen åsikt, det är ett faktum. "Foster" är en definition. Om man sedan är för att ta livet av ofödda så får man vara det, men tala då klarspråk och göm dig inte bakom stämplar och definitioner.

    Vilken människosyn, att bara för att alla sinnen och kroppsfunktioner inte är fullt utvecklade så är det ingen människa. Säger du samma sak om en.svårt handikappad person? En som behöver hjälp med precis allt för att klara sig, en som är beroende av andra?
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Y) skrev 2020-05-03 15:57:44 följande:

    Men biologin fungerar inte så , och det är ingens fel.

    TS har rätt att göra abort , men killen har naturligt rätt till sina känslor.


    Nej precis, biologin är menad att vara som den är och inget att gnälla över. Att ts har laglig rätt att göra abort har jag inte sagt emot.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Hej) skrev 2020-05-03 16:16:08 följande:

    Dumheter, ett embryo är ett embryo och inte en människa.


    Ett embryo är en definition. Det talar om vilket stadie människan befinner sig i och så låter det bättre när man talar om att ta livet av det... Embryot är en människa lika mycket som en nyfödd eller en 56-åring. Det är dessutom samma människa och lika värdefull. Dessutom ör det livsdugligt i sin rätta miljö och helt oskyddat. Moderns nycker avgör liv och död. Tänk om vi hade kört på samma med födda människor. Vi lever i ett samhälle som påstår sig värna och vilja skydda de svaga, de som inte har någon, de som inte kan klara sig själva, de oönskade. Vad är det mest skyddslösa här i världen? Jo, den ofödde. Den oföddes öde beror helt på om denne är önskad eller oönskad. Är den ofödde önskad är det en bebis, en människa, en kommande familjemedlem. Är den ofödde oönskad är den ett ingenting.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-03 20:06:13 följande:

    Ja men av diverse anledningar kanske det inte är lämpligt att sätta något till världen. Jobbsitustion. Relationssituation. I ärlighetens namn borde inte mina föräldrar ha satt mig till världen för min uppväxt var ett helvete som jag mår dåligt av även i vuxen ålder...


    Me ett barmhärtighetsmord är lämpligt? Lämpligt, det var ju också ett ord att använda i sammanhanget...

    Jag beklagar din uppväxt, du borde fåt hjälp. Tex genom att ha bott i ett samhälle som inte motarbetar inhemsk adoption.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-03 20:15:21 följande:

    Finns inget barn. ?Barnet? var ett embyro. Undrar om ditt tankesätt hade varit lika om du skulle göra något mot din vilja å utsätta din egen kropp för ett helvete. Har aldrig mått så dåligt som jag gjort nu under dom första veckorna. Och göra det i 9 månader. Få fula bristningar... kanske förlossningsskador och därav problem för livet för att någon annan ska ha en unge som jag inte vill ha just nu? Känns ovärdigt både mig och det blivande barnet. Istället är jag ansvarsfull och tar det beslutet som i detta fall var det enda rätta. Man kan inte skaffa barn å sen förvänta sig att någon annan ska ta hand om den. Pappan i fråga skulle aldrig ha tid att ta hand om något barn. Så sjukt att jag skulle göra uppoffringen enl din mening för att någon annan vill ha något den inte kan ta hand om...


    En människa är en människa är en människa. I alla stadier av livet.

    Vad får dig att tro att jag mådde prima under mina graviditeter? Under två av dem blev jag till och med inlagd. En graviditet berodde på ett felande skydd. Graviditeten kom inte alls i "rätt" tid. Jag har dessutom en kronisk sjukdom som gör att jag inte alltid kan kontrollera min kropp. Det är inte menat att vi ska kontrollera allt. De flesta är kontrollfreaks idag och det är sällan nyttigt.

    Känns det ovärdigt för barnet, ditt barn, att du ger det liv och möjligheter? För att du just för tillfället inte vill ha det? Och att ge ditt barn liv är alltså en uppoffring? Okej.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-04 14:35:50 följande:

    Att skaffa ett barn som är oönskat. Är det rätt? 


    Att döda sitt barn, är det rätt?

    Man får vara den vuxne och ta hand om den situation. Kan man inte det får man ge barnet chanser hos någon annan. Vid en abort får barnet ingen chans överhuvudtaget.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-04 15:15:22 följande:

    Isåfall borde nog du säga åt alla män att aldrig få utlösning om det inte ska bli barn. Tänk vad många han dödar i ett bräde... 


    Eh..sedan när är en spermie(eller ett ägg) ett barn? De är beståndsdelarna som ligger till grund för människan. När de möts skapas livet, människa. Eller är mens också ett dött barn?
  • Anonym (det är barnets kropp)
    Anonym (Hon...) skrev 2020-05-04 15:43:30 följande:

    Med tanke på att spermierna simmar av sig själv så lever dom. Ägget lever inte utan puttas fram av alla mojänger i äggledarna.. 


    Nej, spermierna är inte ett människoliv. Det är vad vi talar om i tråden, är det inte? För det är väl inte så att du försöker avleda från ett obekvämt ämne här va?
Svar på tråden Pappan vill behålla?