• denkanp95

Sambo över sommaren, dela på hyra?

Hej!

Jag och min flickvän studerar både två och bor i varsin bostad på olika orter. Jag har så kallat "hyresfritt" under två månader på sommaren, dvs juli och augusti men det har inte min partner. Jag har ordnat så jag har sommarjobb på den orten där hon bor men hon saknar inkomst under sommaren eftersom hon inte ordnat något jobb. I värsta fall kan jag pendla till orten, det är inte jättelångt om det skulle krisa sig. i skrivande stund har jag bott hos henne sen karantän påbörjades och har inte betalt hyra eftersom vi både två har separata hyror, jag planerar dock att bo hos henne under sommaren för vi ska kunna bo tillsammans och det är bekvämt till sommarjobbet. 

Nu till grejen, vid diskussion menar hon på att vi ska dela på hyreskostnaden 50/50 när jag bor där under sommaren eftersom jag inte betalar någon hyra under juli och augusti, vad tycker ni? det blir ändå en extra utgift på några tusenlappar jag inte hade haft om jag väljer att bo kvar i min bostad... 

Ska man dela på hyran under sommaren när jag "flyttar in" där under sommarjobbsperioden? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 21:55
    Tillägg:
    Hon kommer ju behöva betala hyran oavsett varje månad medans jag får en extra utgift jag inte hade räknat med.
  • Svar på tråden Sambo över sommaren, dela på hyra?
  • Anonym (Kvinna)

Ja antingen dela hyran eller stå för maten. Det kostar för dig att pendla med. Om du ändå ska tjäna pengar så borde du bidra till hushållets räkningar om du bor där

• Anonym (J)

Självklart ska du betala hyra är du bor hos henne, hur kan du ens fundera på något annat?

• Jemp

Jag kan argumentera för båda delarna, iom att du bor kvar i din lägenhet. Mao tycker jag inte det finns rätt eller fel här. Kan ni kompromissa och du betala en mindre del?

Dina hyresfria månader betalar du ju för med högre hyra resten av året.

• glimteniöga

Det beror väl på hur gärna du vill bo där med henne.. Till exempel hade jag, om jag hade haft ekonomi som tillåter, gått med på att dela på hyran om min partner var i samma situation för jag ser det som en naturlig grej. Behöver du verkligen de extra tusenlapparna och inte har råd att betala kanske du inte borde göra det.

• Anonym (x)

Jag hade självklart betalat halva hyran hos min partner om jag skulle bo där på heltid och  jag själv hade hyresfritt, men så är jag inte snål heller och hade sett fördelen i att slippa pendla.

• Kusinen

Ja det tycker jag nog. Du ska ju inte bara hälsa på utan bo där och jobba. Vad skulle det kosta dig att pendla? Minst den summan bör du betala i alla fall (om den inte överstiger halva hyran förstås) tycker jag.

Men det är ju ingen svart/vit fråga.

• Kusinen
    Kusinen skrev 2020-04-29 07:52:08 följande:

Ja det tycker jag nog. Du ska ju inte bara hälsa på utan bo där och jobba. Vad skulle det kosta dig att pendla? Minst den summan bör du betala i alla fall (om den inte överstiger halva hyran förstås) tycker jag.

Sen är det ju naturligtvis så att om hon kräver att du ska betala jalva hyran så måste du ju det om du vill bo där. Det bestämmer ju hon och det är inte ett kosntigt eller orättbist krav på något sätt.
  • denkanp95
    Kusinen skrev 2020-04-29 07:52:08 följande:

Kostnaden för att pendla är ett månadskort i två månader, dvs totalt 1200kr. Just nu bor jag hos henne regelbundet med anledning av karantän och studierna är på distans. Hennes argument är som sagt att jag har "hyresfritt" under sommaren.. Boendekostnaden skulle bli ca 7500kr totalt under två månader för mig hos henne. 
  • denkanp95
    Anonym (x) skrev 2020-04-28 22:02:55 följande:

Jag hade självklart betalat halva hyran hos min partner om jag skulle bo där på heltid och  jag själv hade hyresfritt, men så är jag inte snål heller och hade sett fördelen i att slippa pendla.

Sen ser vi det nog lite annorlunda, det är ju inte "hyresfritt", jag har en högre kostnad de övriga månaderna. 
    Priset för mig att pendla är totalt 1200kr på 2 månader medan boendekostnaden blir 7500kr.
  • denkanp95
    glimteniöga skrev 2020-04-28 21:59:42 följande:

Det beror väl på hur gärna du vill bo där med henne.. Till exempel hade jag, om jag hade haft ekonomi som tillåter, gått med på att dela på hyran om min partner var i samma situation för jag ser det som en naturlig grej. Behöver du verkligen de extra tusenlapparna och inte har råd att betala kanske du inte borde göra det.

Tanken är ju att bo tillsammans eftersom det varit en form av saknad under studieperioden då vi inte kunnat träffas regelbundet. Med den anledningen valde jag att ta sommarjobb på hennes ort och inte på min egna. Råd kommer jag ju ha eftersom jag får en inkomst men det blir en kostnad om 6300kr mer i månaden i förhållande till att pendla. Jag har inte betalat hyra en enda månad hos henne för att jag har min egna boendekostnad. 
Svar på tråden Sambo över sommaren, dela på hyra?