• Anonym (?)

Hur mycket får ni sova per natt småbarnsföräldrar

Har en son på 2 månader, och jag känner mig helt tom på energi. Kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara så här kämpigt att vara utan sömn. Innan jag fick barn var jag van att sova ca 10 timmar/natt, medan jag nu sitter här och har fått sammanlagt 2 timmar denna natt. Hur orkar man få så lite sömn under en längre period?

Minns ju tidigare om man fått dålig sömn en natt hur färdig man var, nu har man fått dålig sömn i 2 månader och jag bara känner hur min kropp SKRIKER efter sömn och vila. Känner mig hur känslig som helst och kan bryta ihop när som helst pga att sömnen är så viktig för mig, mitt huvud värker och jag sitter med tårar inom mig.

Ni andra småbarnsföräldrar, hur mycket sömn får ni per natt? Hur orkar ni?

• Svar på tråden Hur mycket får ni sova per natt småbarnsföräldrar
  • lärkan21

Känner så igen mig från när min dotter var ett par månader. Nu är hon 1 år och sover bra på nätterna men de första månaderna var kämpiga då hon mest skulle amma hela tiden och det inte blev mer än högst 2 timmar sammanhängande sömn. Har du sambo måste han avlasta dig. Har du någon annan anhörig som kan komma en stund på dagen och ta bebisen så du får gå och vila en stund? Man blir tillslut tokig om man inte får sova under en längre period. Men jag lovar att det blir bättre

• Lilyje

Vid den åldern ammade hon typ varje timme. Nu är hon 1 år och vaknar fortfarande 4-6 gånger per natt för att amma (snart dags att sluta nattamma kanske..)

Vår 3åring kan ibland vakna 1-2 ggr per natt med.

Så nej, jag sover inte mycket, och får ingen avlastning heller utan det är jag som tar alla nätter och alla dagar.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (2barnsmamma)

Mitt första barn sov bra från att hon var ett år. Vaknade någon gång ibland sådär. Som jag antar man kan förvänta sig.

Men barn två. De två första året var han vaken flera timmar per natt. Snittade inte mycket per natt och såhär i efterhand ångrar jag att jag inte sökte hjälp tidigare. Men när jag var mitt inne i det så fungerade jag inte normalt så tänkte inte tanken, försökte helt ärligt bara att "överleva"/fungera som människa.

Först nu när han är 4år som jag åtminstone får 6h per natt.

Nu är ditt barn så ungt än så länge, så jag tror du får försöka hitta andra strategier för att få sömn, för det kommer troligtvis vara såhär ett tag till. Ta hand om dig.

• Anonym (Dagen?)

Men sover inte barnet på dagen heller?

• Fjäril kär

Man sover när barnet sover är regel nr 1 som förälder. Oavsett tidpunkt på dygnet. 1-2 timmars sömn här och där måste man prioritera.

Ligg ner och amma så får du vila samtidigt. Låt pappan ta bebis och lägg dig och sov då och då.

Mina första 3 månader var asjobbigt innan jag kom på att jag måste sova och anpassa mig efter bebis. Det fanns liksom inte möjlighet att storstäda, gå på stan och hänga med kompisar. Jag behövde sova. Vid 4-5 månader fick vi hyfsade rutiner och det blev bättre på nätterna även om han fortfarande vaknade ofta.

• Anonym (Mars-bebis)

Har också bebis men han är en månad. En bra natt sover han ca 3-4 timmar och sen vaknar han och vill äta. Gruffar lite och somnar sen om i 3-4 timmar till. Så sömnen blir ju lite upphackad men snittar nog ändå på 5-6 timmar per natt sammanlagt.

Jag är också känslig för lite sömn men en stor hjälp är att jag inte ammar så min sambo tar varannan natt eller åtminstone några nätter i veckan om han ska upp tidigt. Kan det vara ett alternativ för dig att pumpa ur så pappan kan ge på natten så ni kan hjälpas åt? :)

• Anonym (? Dagen)

2 månader? Då vaknade han var tredje timme har jag för mig. Men jag förstår inte vad du menar med NATTsömn, du är föräldraledig. Sov dygnet runt när han sover! Barn sover 16 timmar per dygn i den åldern.

Jag sov på förmiddagen och eftermiddagen och natten, när han sov. Mådde inte dåligt av sömnbrist, minns inte alls. Jah anpassade ju hela livet efter bebisen. Ingen mening med aktiviteter efter schema, bara tog varje dag som den kom, funkade skitbra. Det svåra skulle vara att få ett till barn och då inte kunna sova på dagen.

• Anonym (Hnb)

När yngsta barnet var i den åldern max 2-4 timmar per dygn i ca 5 månader. Aldrig i sängen heller, han vägrade sova själv. Var ett fullkomligt vrak, men han är en hnb:are och dom sover uselt. Efter 5 månader gjorde vi en variant av samsovning där han låg i babynest bredvid mig på den andra sidan av dubbelsängen. Funkade så där, han vaknade ju ofta ändå, men jag fick åtminstone ligga ner och sov därmed bättre de få timmars sömn jag fick. Nu är han snart 2 och har fortfarande vissa hemska nätter. En vanlig natt minst 2-3 uppvak och uppe före 5.00. Då tar pappan över och jag får sova några timmar till.

Vår äldsta sov själv från det han kom hem från bb och vaknade bara för mat.

• Anonym (Blir bättre sen)

Min dotter sov 2-3h intervaller fram till ca 5 mån. Då sov ho. Första hela natten, och efter det vaknade hon ca 2-4ggr per natt (dvs mellan 19-07). Från ca 2 år sålde började hon sova bättre och vaknade bara en gång per natt, nu som 18 mån sover hon hela natten ca 19-05.30. Lite väl tidig morgon, men hon sover 10,5h i sträck :)

Det blir bättre! Har du någon som kan avlasta någon natt eller under dagen så du kan få sova lite? Kan pappan ta en natt eller kan dina föräldrar/en vän ta bebisen några timmar på dagen så du kan få sova?

• Anonym (Blir bättre sen)
    Anonym (Blir bättre sen) skrev 2020-05-01 06:47:28 följande:

Min dotter sov 2-3h intervaller fram till ca 5 mån. Då sov ho. Första hela natten, och efter det vaknade hon ca 2-4ggr per natt (dvs mellan 19-07). Från ca 2 år sålde började hon sova bättre och vaknade bara en gång per natt, nu som 18 mån sover hon hela natten ca 19-05.30. Lite väl tidig morgon, men hon sover 10,5h i sträck :)

Det blir bättre! Har du någon som kan avlasta någon natt eller under dagen så du kan få sova lite? Kan pappan ta en natt eller kan dina föräldrar/en vän ta bebisen några timmar på dagen så du kan få sova?

Från ca 1 år skulle det stå. Sorry
  • Elin P

Jag har haft barn som vaknat mycket. Räddningen har varit samsovning och att amma liggande. Lärde mig med tiden att amma halvt i sömnen. Hade jag fått gå upp vid varje amning hade jag gått under. Ingen klarar att sova bara 2 timmar per natt i längden. Du måste försöka sova dagtid/kvällstid om det finns en pappa till barnet. Det är också helt ok att ge flaska med urpumpad mjölk eller ersättning ibland så du får sova. Ditt barn mår bra om du mår bra.

• Elin P

Och lägg dig och sov med bebisen dagtid om det går (vissa kan ju bara sova i typ bärsele eller rullande vagn...). Tänk att du måste prioritera sömn i första hand och skit i allt annat just nu.

• Ignoramus

Testa ersättning? Barn skriker ofta för att de är hungriga.

Jag gav ersättning from the get go och min bebis vaknade en gång per natt och somnade direkt hon fick ersättning. Passade på att byta blöja när jag ändå var uppe. När jag började förvara en termos med vatten i rätt temperatur istället för att kliva upp och koka vatten och sedan späda ut det rätt fick jag sova Ännu mer. Nu är hon snart två år och vi har haft max 3 vakennätter under den här tiden. Alla övriga har sett ut som ovan.

• Anonym (Catrin)

Första året var tufft när bebisen vaknade minst varannan timme ibland mera.Sällan sov han bättre än så.Så jag var trött och mådde dåligt av detta.Försök att se till att bebisen är mätt .Att han får i sig ordentligt.Lägg dig och vila när bebisen sover på dagen.Kan barnets pappa ta flera nätter i veckan,och du sover i annat rum.

• Anonym (saga)

Men herregud, det har gått TVÅ MÅNADER! Att bebisar vaknar ofta är normalt.

• Jemp

Vad har ni för rutiner? Ammar du? Samsover eller inte? Har du nån avlastning? Nån att turas om med?

Att du är gråtfärdig av trötthet är förståeligt. Det blir man av så lite sömn. Men det låter inte hållbart om det oftast är så lite.

• Anonym (j)
    Fjäril kär skrev 2020-04-29 06:48:24 följande:

Man sover när barnet sover är regel nr 1 som förälder. Oavsett tidpunkt på dygnet. 1-2 timmars sömn här och där måste man prioritera.

Ligg ner och amma så får du vila samtidigt. Låt pappan ta bebis och lägg dig och sov då och då.

Mina första 3 månader var asjobbigt innan jag kom på att jag måste sova och anpassa mig efter bebis. Det fanns liksom inte möjlighet att storstäda, gå på stan och hänga med kompisar. Jag behövde sova. Vid 4-5 månader fick vi hyfsade rutiner och det blev bättre på nätterna även om han fortfarande vaknade ofta.

Sååå mkt enklare om man endast har en bebis och inget syskon att ta hänsyn till!
  • lövet2

Med första barnet var jag i samma läge. Van att sova det jag behövde, och så plötsligt fick jag inte det. Jag var övertygad om att jag skulle bli sjuk av sömnbristen - men det blev jag inte.

Amningshormonerna ser till att man klarar sig med mindre sömn. Med första barnet kan man också sova på dagen när babyn sover. Det är bra att passa på att göra det, för det där med lite sömn är något man måste lära sig att hantera lite i taget. Även om du inte skulle skaffa fler barn, så kommer just det här barnet att ge dig sömnlösa perioder under många år framåt. Det är nu du lär dig dels att du överlever och dels vilka knep man kan ta till för att få lite extra vila.

Inställningen är viktig. Ammar du? Då måste du förstå att det inte är skadligt för dig att bli väckt ofta och sova bara ett par timmar åt gången. Hormonerna ställer in din kropp för att klara det. Den som ger ersättning får i stället lov att ta hjälp av andra för att få sova mer. Förhoppningsvis finns en pappa med i bilden och kan lösa av.
    Lär dig att liggamma på natten. Se till att du ligger bekvämt och med kuddar som hindrar dig från att tippa över babyn om du somnar. Sedan kan du glatt sova dig genom amningarna.

Svar på tråden Hur mycket får ni sova per natt småbarnsföräldrar