Liljan3 skrev 2020-04-30 08:02:50 följande:
Var har jag påstått att det är skillnad på folk? Projicera inte dina egna föreställningar på mig tack. Du tar upp en massa saker jag aldrig har påstått och som är helt irrelevanta i sammanhanget, får be dig att hålla dig till sakfrågan om du vill kommentera. Det jag menar är att man i svenska skolan idag lär ut saker som om de vore självklara fakta utan att ta in alternativa perspektiv, det gäller exempelvis klimatpolitik bl a. Där är forskarna ganska oense men det är inget man belyser. Man ser på saker tämligen svartvitt kan jag tycka och det är där jag önskar en mer nyanserad hållning där skolan inte hjärntvättar barn till att det bara finns ett rätt. Snälla, behåll dina angrepp för dig själv, de tillför inget i sammanhanget.
Jag ska försöka ge ett annat perspektiv på saken:
Grundtanken med svenska skolan är att elever ska utveckla sina vetenskapliga förmågor. Jag är lärare och fokuserar på att mina elever ska utveckla förmågor som att byta/se saker ut flera perspektiv, jämföra och kontrastera, belägga och värdera, orsak och konsekvens, källkritik och ifrågasättande. För mig att detta bland det viktigaste jag kan lära mina elever! Dessa förmågor är också mål i kursplanen vilket innebär att alla elever måste lära sig dessa förmågor (i varierande grad beroende på betyg givetvis). Högre betyg innebär bland annat att eleven har en högre grad av nyanserat tänkande.
Jag tänker att även om din son går i en "vanlig" skola så är det inte så att han indoktrineras utan tvärtom lär sig att problematisera och tänka självständigt. Ni som föräldrar kan också hjälpa honom hemma genom att diskutera skolämnen och belysa andra perspektiv på frågor.
Ex. Under en lektion med mina elever i åk 9. som behandlade just miljö och klimat så diskuterade vi konsekvenser av flygskatten. Vilka effekter är det tänkt att flygskatten ska ha på samhället och varför? Eleverna fick se en intervju med en känd nationalekonom som diskuterade ur ett nationalekonomiskt perspektiv, därefter fick de själva fundera vilka konsekvenser som kan uppstå, globalt sett, ur både ett ekonomiskt perspektiv och ett socialt perspektiv. Inget värderande eller tyckande, utan resonerande och gärna i flera led. "Detta kan leda till detta, som i sin tur leder till detta". Och sedan kan jag som lärare problematisera ännu mer och ställa frågor/ta in fler perspektiv saker som eleverna inte tänker på för att utveckla sitt tänkande ännu mer.
Vår gemensamma slutsats blev att flygskattens effekt på miljön måste ställas mot både ekonomiska och sociala konsekvenser och att personliga värderingar spelar in huruvida man tycker det är bra eller inte.
Med fokus på förmågor och inte fakta så får eleverna en vetenskaplig grund att stå på, oavsett ämne och de kommer själva kunna sortera vad som är relevant. De kommer också lära sig att inte se svartvitt på saker utan automatiskt nyansera och problematisera ny fakta.
Att elever ifrågasätter ämnesstoffet på ett sakligt och vetenskapligt sätt skulle jag se som en riktig vinst!