• Anonym (ts)

Folk som går till vänster

Tänker både på vanliga gångbanor men framför allt gång/cykelbanor. Alltid får man gå slalom för att några bestämt sig att gå ute på vänsterkanten, vad är logiken i det? Vi har högertrafik, om man går till vänster på kombinerad gång/cykelväg så har man cyklarna i ryggen vilket kan vara riskfyllt. 

Varför inte bara alltid hålla till höger? Jag håller inte på med sånt där löjligt beteende att gå in i folk när de går ''fel'', men som sagt är det tröttsamt att gå som i en slalombacke. För mig känns det helt naturligt att gå till höger, det är liksom logiskt.

• Svar på tråden Folk som går till vänster
  • Anonym (C)

Jag vill minnas att det kom nån ny lag för nåt år sen eller så (åren går ju så fort), om att man skall gå på vänster sida på gångbanor. Alltså tvärtom mot biltrafiken. Det borde gå att googla fram, men jag är för trött nu. Håller med dig om att det är väldigt irriterande att behöva byta sida hela tiden när man får möte, för att folk gör olika.

• Anonym (S)

Det var ingen lag men ett råd eller liknande som ansåg att på kombinerade cykel/gångbanor ska fotgängare gå till vänster - mot trafiken. Precis som man ska göra på en bilväg utan trottoarer.

Går man på vänster sida möter man cyklisterna framifrån och har dem INTE i ryggen (som det står i TS) förutsatt att cyklisten håller högertrafik. Vilket blir säkrare för båda parter. Tycker själv det är mycket obehagligt med cyklister som dyker upp bakom ryggen helt plötsligt. Särskilt idag då ringklocka verkar vara omodernt, åtminstone att använda.

• Anonym (ts)
    Anonym (S) skrev 2020-04-30 02:25:27 följande:

Det var ingen lag men ett råd eller liknande som ansåg att på kombinerade cykel/gångbanor ska fotgängare gå till vänster - mot trafiken. Precis som man ska göra på en bilväg utan trottoarer.

Går man på vänster sida möter man cyklisterna framifrån och har dem INTE i ryggen (som det står i TS) förutsatt att cyklisten håller högertrafik. Vilket blir säkrare för båda parter. Tycker själv det är mycket obehagligt med cyklister som dyker upp bakom ryggen helt plötsligt. Särskilt idag då ringklocka verkar vara omodernt, åtminstone att använda.

Kanske var otydlig men jag menar sådana vägar där cyklarna har sin del och fotgängarna sin, men de är bredvid varandra. Det är så flera av vägarna ser ut här i mitt område. Då bör alltså den som går hålla höger, för bredvid är cykelbanan.
  • Anonym (Cyklist)

Att överhuvudtaget hålla sig i kanten av gångbanan/gc-banan är överkurs för många. Att dessutom gå på olika sidor beroende på om banan delas med cyklar eller ej är ännu svårare att hålla ordning på. Det bästa vore om fotgängare fick sina egna ytor att hålla sig till, fria från fordonstrafik. Då kan alla hålla till höger och vara nöjda och glada!

• bullen1984

Går alltid till vänster då man har hunden på vänster sida och jag vill hålla honom bort från mötande då många är rädda för stor hund och jag respekterar hellre dem. Skrattretande då när ni som prompt ska hålla till höger ska tränga er förbi hunden på insidan av oss. 
    Brukar bara stanna upp och vänta tills ni fattar att ni ska gå runt.
    Tänker inte hålla på att dra i kopplet så att ni ska kunna gå förbi. 
    Det finns inga lagar om hur man ska gå, det handlar om ögonkontakt och respekt.

När jag går utan hund har jag inga problem att "gå slalom" mellan människor. 
    Irriterar man sig på sådant så har man inte många problem i livet.

• Bibbidi

Man ska gå till vänster.

Cyklister ska följa trafikens riktning,

Gångare ska möta den.

• Heranell

Hur ska man göra på trottoarer, där bara fotgängare går? Min gamla mamma är helt rabiat och håller till vänster, jag hävdar att det bara är på gång- och cykelvägar man som fotgängare ska hålla till vänster för att möta cyklister som då ska cykla på sin högra sida. Har sagt till henne att hon får skaffa ett plakat med "håll till vänster" på, haha...

• Anonym (Ordning)
    Konservativ skrev 2020-04-30 05:23:12 följande:

Man SKA gå till vänster. Så enkelt är det.

Om man går bland fordon och det saknas trottarer.

I övrigt gäller högertrafik.
Svar på tråden Folk som går till vänster