• Anonym (ts)

Folk som går till vänster

Tänker både på vanliga gångbanor men framför allt gång/cykelbanor. Alltid får man gå slalom för att några bestämt sig att gå ute på vänsterkanten, vad är logiken i det? Vi har högertrafik, om man går till vänster på kombinerad gång/cykelväg så har man cyklarna i ryggen vilket kan vara riskfyllt. 

Varför inte bara alltid hålla till höger? Jag håller inte på med sånt där löjligt beteende att gå in i folk när de går ''fel'', men som sagt är det tröttsamt att gå som i en slalombacke. För mig känns det helt naturligt att gå till höger, det är liksom logiskt.

• Svar på tråden Folk som går till vänster
  • Gizmo
    Anonym (Ordning) skrev 2020-04-30 08:31:28 följande:
    Om man går bland fordon och det saknas trottarer.

I övrigt gäller högertrafik.
    Precis - hur svårt ska det vara?!
  • Anonym (Ordning)
    Heranell skrev 2020-04-30 08:04:52 följande:

Hur ska man göra på trottoarer, där bara fotgängare går? Min gamla mamma är helt rabiat och håller till vänster, jag hävdar att det bara är på gång- och cykelvägar man som fotgängare ska hålla till vänster för att möta cyklister som då ska cykla på sin högra sida. Har sagt till henne att hon får skaffa ett plakat med "håll till vänster" på, haha...

Man går till höger på trottoarer etc.

Det är endast på landsväg (och liknande) där fotgängare ska gå bland fordon i trafiken som de ska gå till vänster.

Logiskt på många sätt.

1) Då cykelbana går parallellt med gångbana har de som går till höger mötande cyklister närmast. (Och inte i ryggen.)

2) De flesta människor är högerhänta. Då två människor som går till höger möts på trottoar slipper de få väskor på knäna, paraplyer i ansiktet, cyklar som leds på byxorna etc. Även lättare för blinda att följa en högerkant än vänsterkant.

3) Man står till höger i rulltrappan, går om till vänster. (Som biltrafik med högertrafik.)

4) Övriga världen går till höger. (På Times Square har iofs man haft utbildning av förvirrade turister som inte fattat detta.)

För länge sedan var det dock enkelriktade trottoarer, man fick gå på den som hade rätt riktning med tanke på vart man skulle. När detta togs bort diskuterades om man verkligen måste lyfta på hatten för alla man mötte.
  • Anonym (Sanna)

Jag har lärt mig att på kombinerad gång och cykelväg ska man gå till vänster (liksom på trafikerad väg utan trottoarer). På en ren gångväg går man till höger.

Men vissa vägar är avdelade med ett streck så att halva är för cyklar och halva är för fotgängare. Då är jag faktiskt lite osäker på vad som gäller förutom att man ska hålla sig på sin sida strecket. Det borde ju vara att man ska gå till höger men jag gpr nog närmast vägkanten alltså så långt från mitten som möjligt oavsett.

Läskigaat ty ker jag är tunnlar som kröker och som har markeringar att med spna avgränsningar, för alla cyklister tänker inte på markeringen utan cyklar på höger sida även o den är marjerad för fotgängare.

• Anonym (Vä)

I kollektivtrafiken alltså typ tunnelbanan går man väl till vänster?

• Birnir

Håller med det som många redan skrivit. På kombinerade banor för gång och cykel SKA man gå på vänster sida, för att möta cyklister rätt. För separerade banor med gående på ena och cyklister i ett separat fält ska man av samma anledning gå på höger sida. Detta för att man då ska "möta" cyklister i anslutande fil på samma sätt som om de var i den egna filen, om det låter logiskt?

Om ni föreställer er att ni går på höger sida på en gångväg med en cykelfil på er högra sida och det kommer en cyklist mot er så möts ni öga mot öga istället för med ryggen mot.

• Anonym (op)
    Heranell skrev 2020-04-30 08:04:52 följande:

Hur ska man göra på trottoarer, där bara fotgängare går? Min gamla mamma är helt rabiat och håller till vänster, jag hävdar att det bara är på gång- och cykelvägar man som fotgängare ska hålla till vänster för att möta cyklister som då ska cykla på sin högra sida. Har sagt till henne att hon får skaffa ett plakat med "håll till vänster" på, haha...

Man möts till höger. Cyklister hör inte hemma på trottoarer.

Tror det var standard på 50 och 60-talet :)
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (Vä) skrev 2020-04-30 11:46:33 följande:

I kollektivtrafiken alltså typ tunnelbanan går man väl till vänster?

Just i tunnelbanan lever det på vissa ställen kvar att man går till vänster. Väldigt inkonsekvent. Notera att tunnelbanetågen fortfarande kör vänstertrafik. (Förutom slussen och G:a stan.)
  • Anonym (Högertrafik tack)

Åh amen!! Äntligen nån annan som reglerar över detta :D Jag kommer från Finland och det första jag reagerade över då jag flyttade till Sverige var att ingen vet hur man möter folk, en del går avsolut till vänster och andra absolut till höger. Har aldrig haft problem med detta i något annat land, men i Sverige är det ett evigt slalom mellan folk som går till vänster och till höger. Går man i gångarna vid T-Centralen så går de flesta enligt vänstertrafik, vilket är väldigt förbryllande för en som är van med högertrafik all around. I Finland går alla enligt högertrafik, vare sig man går, cyklar, kör bil. Inga konstiga möten och slalom mellan folk som turvis kör höger/vänstertrafik på trottoarer, gångar, busshållplatser you name it.

Sååå förbryllande hur en del svenskar tänker! Om det finns ETT enda tillfälle då det har någon nytta av att folk går på vänster sida, och ni menar att det är en gångbana som också tillåter cyklar, hur vanligt är detta?? Tycker det är ganska ovanligt!? Men hela folket ska fungera efter att ?det finns en del vägar där både cyklister och fotgängare rör sig och då tycker vi det är bra att fotgängare byter till vänstertrafik?.... Varför?? Jag måste säga att jag inte heller riktigt förstår fördelen med att gå till vänster och cyklar kör högertrafik. Tycker det är mycket mer logiskt att alla kör högertrafik, cykeln kör om fotgängaren på vänster sida. Jag behöver inte stirra cyklisten i ögonen, förstår inte riktigt varför jag skulle det, känns ju bara obekvämt att ha cyklister komma rakt emot en hela tiden. Har aldrig haft problem i Finland med att cyklar kör om mig till vänster.

Förstås om det är en landsväg utan trottoar, så kan det vara bra att gå mot trafiken och kunna hoppa in i skogen om det kommer en bred långtradare eller nåt, men det behöver man ju inte med cyklar på en gemensam väg där båda ska röra sig enligt samma system. Och då går jag ju bara på landsvägens vänstra sida, jag går inte i vänstertrafik med andra fotgängare eller cyklister, så jag tycker det inte har med saken att göra. Möter jag någon annan gående på landsvägen (på dess vänstra sida) utan trottoar, så vejar jag till höger så som alltid, högertrafik ju.

Men såå irriterande då man möter folk på gatan i Stockholm och det blir ett enda steppande höger-vänster-höger-går du där så går jag här okej?! I stället för att alla kör högertrafik oberoende av färdsätt, gång, bil, sparkcykel, cykel... Har förundrat mig över logiken i Sverige, eller om det är nån kvarväbliva från att Sverige länge hade vänstertrafik. Tydligen är det precis lika kluvet hur man riktigt ska gå, som det ser ut på gatorna :D

• Konservativ
    Anonym (Högertrafik tack) skrev 2020-04-30 13:57:35 följande:

Åh amen!! Äntligen nån annan som reglerar över detta :D Jag kommer från Finland och det första jag reagerade över då jag flyttade till Sverige var att ingen vet hur man möter folk, en del går avsolut till vänster och andra absolut till höger. Har aldrig haft problem med detta i något annat land, men i Sverige är det ett evigt slalom mellan folk som går till vänster och till höger. Går man i gångarna vid T-Centralen så går de flesta enligt vänstertrafik, vilket är väldigt förbryllande för en som är van med högertrafik all around. I Finland går alla enligt högertrafik, vare sig man går, cyklar, kör bil. Inga konstiga möten och slalom mellan folk som turvis kör höger/vänstertrafik på trottoarer, gångar, busshållplatser you name it.

Sååå förbryllande hur en del svenskar tänker! Om det finns ETT enda tillfälle då det har någon nytta av att folk går på vänster sida, och ni menar att det är en gångbana som också tillåter cyklar, hur vanligt är detta?? Tycker det är ganska ovanligt!? Men hela folket ska fungera efter att ?det finns en del vägar där både cyklister och fotgängare rör sig och då tycker vi det är bra att fotgängare byter till vänstertrafik?.... Varför?? Jag måste säga att jag inte heller riktigt förstår fördelen med att gå till vänster och cyklar kör högertrafik. Tycker det är mycket mer logiskt att alla kör högertrafik, cykeln kör om fotgängaren på vänster sida. Jag behöver inte stirra cyklisten i ögonen, förstår inte riktigt varför jag skulle det, känns ju bara obekvämt att ha cyklister komma rakt emot en hela tiden. Har aldrig haft problem i Finland med att cyklar kör om mig till vänster.

Förstås om det är en landsväg utan trottoar, så kan det vara bra att gå mot trafiken och kunna hoppa in i skogen om det kommer en bred långtradare eller nåt, men det behöver man ju inte med cyklar på en gemensam väg där båda ska röra sig enligt samma system. Och då går jag ju bara på landsvägens vänstra sida, jag går inte i vänstertrafik med andra fotgängare eller cyklister, så jag tycker det inte har med saken att göra. Möter jag någon annan gående på landsvägen (på dess vänstra sida) utan trottoar, så vejar jag till höger så som alltid, högertrafik ju.

Men såå irriterande då man möter folk på gatan i Stockholm och det blir ett enda steppande höger-vänster-höger-går du där så går jag här okej?! I stället för att alla kör högertrafik oberoende av färdsätt, gång, bil, sparkcykel, cykel... Har förundrat mig över logiken i Sverige, eller om det är nån kvarväbliva från att Sverige länge hade vänstertrafik. Tydligen är det precis lika kluvet hur man riktigt ska gå, som det ser ut på gatorna :D

Även i Finland säger lagen att man ska gå på vänster sida
  • Mandel

Nya trafikförordningen kom oktober 15 2018 och säger att man ska gå på gång/cykelvägar precis som på vanliga vägar.
    Alltså på vänster sida och möta trafiken.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:13:48 följande:

Ja jag har inte läst igenom lagböckerna, men jag tvivlar, har aldrig hört, och ingen sysslar med vänstertrafik i praktiken. Det enda som jag nämnde är att man går på körbanans vänstra sida ifall det inte finns väg för fotgängare utan man måste använda landsvägens kant. På cykel-gångväg kör cykeln till höger och fotgängare är egentligen fria att gå som de vill men i praktiken går alla till höger. Möter man en fotgängare går man till höger om den. Men upplys mig gärna? Var läser du om vänstertrafik för fotgängare i Finland, eller vem har berättat något sådant för dig? :)
  • Aniiee

Jag går till vänster på vägar utan trottoar (hur faaan stavar man till det?) och gångvägar. På trottoarer går jag längst in från biltrafiken, vare sig det är höger eller vänster.

Varför? 

Ohejdad vana? När jag var liten bodde vi i ett villaområde med hela 1 trottoar totalt och då fick vi lära oss både för föräldrar och skola att man ska gå till vänster om det inte finns trottoar.  Och pga att jag haft hund hela livet och vill ha hundarna till vänster. Och jag vill ha hund/en/arna "innanför" mig så de inte hamnar långt ute i körbanan, och för att folk ska kunna gå om/förbi och känna sig trygga att ha hund på bekvämt avstånd. Hundarna hamnar dock till höger om det råkar vara "längst in".

I have a growing lack of disgust for you
  • Konservativ
    Anonym (Högertrafik tack) skrev 2020-04-30 14:27:14 följande:

Ja jag har inte läst igenom lagböckerna, men jag tvivlar, har aldrig hört, och ingen sysslar med vänstertrafik i praktiken. Det enda som jag nämnde är att man går på körbanans vänstra sida ifall det inte finns väg för fotgängare utan man måste använda landsvägens kant. På cykel-gångväg kör cykeln till höger och fotgängare är egentligen fria att gå som de vill men i praktiken går alla till höger. Möter man en fotgängare går man till höger om den. Men upplys mig gärna? Var läser du om vänstertrafik för fotgängare i Finland, eller vem har berättat något sådant för dig? :)

Det var inte jag som irriterade mig på vilken sida man brukar gå på. Varför ska en finne ha synpunkter på vilken sida svenskarna går på?
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:36:44 följande:

Det var inte jag som irriterade mig på vilken sida man brukar gå på. Varför ska en finne ha synpunkter på vilken sida svenskarna går på?

Haha, vad menar du? :D Du sade att man ska gå till vänster i Finland enligt lagen, jag frågar dig om din källa och du svarar att det inte irriterar dig vilken sida man går på. Det har jag väl inte frågat dig? Jag frågade om källan till ditt påstående, har du en sån?

Varför skulle INTE en finländare få ha synpunkter på konstiga saker svenskarna gör? :D Jag råkar ju ut för detta ologiska beteende varenda dag, klart det irriterar och klart jag har och får ha synpunkt på det :D Nu börjar diskussionen spåra ur. Ska vi gå tillbaka till vad du menar med att Finland skulle ha vänstertrafik för fotgängare enligt lagen? :)
  • Anonym (Ordning)
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:13:48 följande:
    På landsväg eller på trottoar?

Det finns ingen lag på hur man ska gå på trottoar i Sverige, men vill man sköta det smidigt går man till höger och undviker därmed frontalkrocka med andra som gör rätt.
  • Anonym (Ordning)
    Aniiee skrev 2020-04-30 14:32:11 följande:

Jag går till vänster på vägar utan trottoar (hur faaan stavar man till det?) och gångvägar. På trottoarer går jag längst in från biltrafiken, vare sig det är höger eller vänster.

Höger/vänster hipp som happ med andra ord. Hur gör du om du möter folk?
  • Aniiee
    Anonym (Ordning) skrev 2020-05-03 21:41:01 följande:
    Höger/vänster hipp som happ med andra ord. Hur gör du om du möter folk?
    Inte hipp som happ, utan med tydligt syfte och orsak. Även om många andra inte vet om mitt syfte/orsak.

Om jag möter folk och jag har tre hundar med mig som går innanför så brukar det inte direkt vara så att det uppstår problem. De som kommer i motsatt riktning "svänger" 100 gånger av 100. Om jag går utan hundar så händer det att jag kliver ut i spenaten i tre steg. Så jäkla svårt eller illa är det faktiskt inte. 

Sen beror det så klart även på var jag går någonstans. "Trafikrytmen" fotgängarna lagt sig till med på ett visst ställe dikterar så klart en del. Lite skillnad är det ju att gå på en tungt betredd gågata mitt i ett affärsdistrikt mitt i lunchrusningen och att gå på öde trottoar bredvid en kyrkogård klockan 1 på natten.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Folk som går till vänster