• agge20

    Har vi råd?

    Hej! Jag och min sambo är väldigt sugna på att skaffa barn och har varit länge, jag fyller 21 och han 25. Är lite orolig över ekonomin, därav vågar vi inte försöka än. Han får ut 26/27000 i månaden och jag 14/15000, vilket med mammapeng väl blir typ 8000 (?) Vi har rätt höga utgifter med bostadslån osv men jag har räknat lite på det och efter alla räkningar har vi ca 16 000 kvar i månaden att leva på, det borde väl räcka eller?? Vill att allt ska bli så bra som möjligt. Mvh :)

  • Svar på tråden Har vi råd?
  • Jemp

    Omöjligt att svara på utan mer info. Det är så olika hur man lever.

    Har ni 16' kvar efter alla räkningar är betalda, eller bara boendet? Idag eller under föräldraledighet?

    Låter ju som att ni absolut bör ha råd. Och dessutom med bra förutsättningar att spara innan barnet kommer. Vi såg till att tillsammans ha ca 30 in efter skatt under föräldraledigheten. Slapp snåla då.

    Tänk på att ni också bör se till att ha råd att pappan är föräldraledig, samt att du ev kan bli sjukskiven under graviditeten.

    kassakollen.se kan du räkna närmre på er föräldraledighet.

  • Anonym (Julle)

    Har ni 25 tusen i räkningar varje månad, eller förstår jag fel? Om ni har det har ni i vart fall stora möjligheter att få mer pengar över genom att se över era utgifter.

  • Jemp

    Gör en budget över hur mycket ni spenderar idag. Fundera på hur ni vill leva under föräldraledighet, om ni vill/kan dra ner på saker eller om ni vill ha lika ekonomi.

    Jag har ammat (och har därmed inte bra koll på kostnad för ersättning) och första året går barnets kostnader ganska jämnt upp med barnbidraget. Om man räknar bort en del större inköp under graviditeten, bilstol och inkomstförlust då.

    För äldre barn blir det dyrare (förskoleavgiftens maxtaxa ligger tex på 1425 eller däromkring), sen beror det på vilken nivå man väljer att lägga sig på (nya eller begagnade kläder? Massa resor? Aktiviteter? Större bil eller boende? Osv...)

  • Anonym (Mamma)

    Absolut. Ett litet barn kostar inte mycket i rullande kostnader. Däremot behöver ni ju lägga ut en del pengar för engångsgrejer, som en spjälsäng, barnvagn och babyskydd. Köp inte märkesgrejer "bara för att" utan läs verkligen på om funktioner osv.

  • agge20
    Jemp skrev 2020-04-30 17:45:54 följande:

    Omöjligt att svara på utan mer info. Det är så olika hur man lever.

    Har ni 16' kvar efter alla räkningar är betalda, eller bara boendet? Idag eller under föräldraledighet?

    Låter ju som att ni absolut bör ha råd. Och dessutom med bra förutsättningar att spara innan barnet kommer. Vi såg till att tillsammans ha ca 30 in efter skatt under föräldraledigheten. Slapp snåla då.

    Tänk på att ni också bör se till att ha råd att pappan är föräldraledig, samt att du ev kan bli sjukskiven under graviditeten.

    kassakollen.se kan du räkna närmre på er föräldraledighet.


    16 kvar efter alla räkningar, och jag har räknat ut detta med det jag tror vi kommer ha som inkomst ungefär under mammaledigheten, inte vad vi har nu. Vi lever ju rätt "fritt" nu och köper väl rätt onödiga grejer ibland som vi absolut hade kunnat dra in på om vi hade behövt.
  • agge20
    Anonym (Mamma) skrev 2020-04-30 18:27:01 följande:

    Absolut. Ett litet barn kostar inte mycket i rullande kostnader. Däremot behöver ni ju lägga ut en del pengar för engångsgrejer, som en spjälsäng, barnvagn och babyskydd. Köp inte märkesgrejer "bara för att" utan läs verkligen på om funktioner osv.


    Ja det kommer vi ju behöva, men det kommer vi ha möjlighet att fixa innan. Har ju lite tid på oss :)
  • agge20
    Jemp skrev 2020-04-30 17:53:04 följande:

    Gör en budget över hur mycket ni spenderar idag. Fundera på hur ni vill leva under föräldraledighet, om ni vill/kan dra ner på saker eller om ni vill ha lika ekonomi.

    Jag har ammat (och har därmed inte bra koll på kostnad för ersättning) och första året går barnets kostnader ganska jämnt upp med barnbidraget. Om man räknar bort en del större inköp under graviditeten, bilstol och inkomstförlust då.

    För äldre barn blir det dyrare (förskoleavgiftens maxtaxa ligger tex på 1425 eller däromkring), sen beror det på vilken nivå man väljer att lägga sig på (nya eller begagnade kläder? Massa resor? Aktiviteter? Större bil eller boende? Osv...)


    Tack för tips :) Jag kommer också vilja amma om jag kan då såklart. Men det känns ändå som vi borde klara oss med tanke på att vi har en del kvar att leva på när räkningarna är betalda...
  • agge20
    Anonym (Julle) skrev 2020-04-30 17:51:57 följande:

    Har ni 25 tusen i räkningar varje månad, eller förstår jag fel? Om ni har det har ni i vart fall stora möjligheter att få mer pengar över genom att se över era utgifter.


    Vet inte riktigt hur du räknade men nej vi har inte 25 tusen i räkningar varje månad :)
  • Anonym (Julle)
    agge20 skrev 2020-04-30 18:49:10 följande:

    Vet inte riktigt hur du räknade men nej vi har inte 25 tusen i räkningar varje månad :)


    Vad synd, då blir det inte lika lätt att spara. :)

    Men 16 000 över skulle jag bedöma som fullt tillräckligt för att försörja ett barn. Men som andra skrivit, kolla att ekonomin funkar under bådas föräldraledigheter och eventuell sjukskrivning för dig. Jag var sjukskriven under slutet av graviditeten och sen bra tag efter förlossningen och min man var då föräldraledig. Det är så klart inte vanligt, men det kan ändå vara bra att ha en plan som tillåter sånt att hända.
  • Studentpappa
    agge20 skrev 2020-04-30 18:49:10 följande:

    Vet inte riktigt hur du räknade men nej vi har inte 25 tusen i räkningar varje månad :)


    Kanske utifrån din ts där du skriver att ni har 40 000:- netto och 16 000:- kvar efter räkningar. Det borde då rimligtvis vara ca 24 000:-
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Har vi råd?