Har vi råd?
Har ni 25 tusen i räkningar varje månad, eller förstår jag fel? Om ni har det har ni i vart fall stora möjligheter att få mer pengar över genom att se över era utgifter.
Har ni 25 tusen i räkningar varje månad, eller förstår jag fel? Om ni har det har ni i vart fall stora möjligheter att få mer pengar över genom att se över era utgifter.
Vet inte riktigt hur du räknade men nej vi har inte 25 tusen i räkningar varje månad :)
...och tänk på att du behöver kunna försörja dig och barnet om ni skulle bli ensamma.
Vi var i en betydligt sämre sits, men det gick. Jag var student utan SGI, min man fick ut typ 18 000, hyran låg på 10 000 för vår trerummare, sedan el, hemförsäkring, internet o.s.v. ovanpå det. Jag fortsatte plugga på distans även med bebisar och fick därmed ut 10 000 (maken jobbade). När allt var betalt hade vi kvar ungefär 14 000 kr. Maken pendlade, vilket åt ca 2500 kr = 11 500 kr kvar. Med barnbidraget blev det m.a.o ca 12 000 kr.
Det gick UTMÄRKT. Så bra att vi skaffade ett till barn. Sparade till en kontantinsats till ett hus, och flyttade så snart jag fått tillsvidareanställning (6 månader efter examen, barnen var ca 1,5 och 2,5 år då).
Ni har redan boendet, och har mer kvar efter allt är betalt än oss, och givetvis vettiga SGIer - kör på! Det är underbart att skaffa barn hyfsat ungt, då hinner man skaffa så många man vill utan stress. Tänk de som får första vid 34-35 och vill ha 3 barn - då är det bråttom! Vi väntar istället fjärde nu vid 30 Så är man inte jättegammal sedan när barnbarnen kommer heller tänker jag.
Ja, absolut. Jag hade ju fortsatt få csn på samma nivå om han blev sjukskriven, och han hade fått ut 80 % av sin lön - men sluppit pendlingen vilket handen på hjärtat hade gett oss mer att leva på. Bisarrt va?
Det är irrelevant för TS tråd då hon inte är student, men nåväl, trots hyperemisis och försäkringskassan var villiga att sjukskriva mig på 50 %(jag hade då fortsatt få 100 % studiemedel) ville jag inte sjukskrivas och bli färdig senare. Så en period låg jag inlagd på sjukan och spydde och skrev hemtenta hahaha
Nä men om båda vill vara lediga länge med barnet och man vill slippa sätta ett litet barn på förskolan 40h /veckan så underlättar det. Pengar köper både tid och trygghet. Barn överlever oftast även med en ensamstående mamma och 45h/veckan på förskolan från 1 års ålder men inte alla vill ha det så för sina barn.
Våra barn har f.ö. börjat förskola vid 3 år, först 40 %, sedan ca 25h/vecka (vi har saxat), så trots mindre marginaler från start måste det inte bli skit Vi har varit hemma lika mycket också, om någon funderar på det.
Ja, jag kommer få väldigt låg fp. Men förstår samtidigt inte hur alla andra gör. Det är väldigt många som får sån "skit"lön som jag får (jobbar som barnskötare). Räknar de då kallt med sin partner? Sen vill min sambo om möjligt ha barn mer än vad jag vill och jag litar 110% på honom och att vi kommer hjälpas åt. Vet att jag inte är den första som säger så och att det värsta kan hända även mig...Tack för råd :)