Inlägg från: Kaarlssoon |Visa alla inlägg
  • Kaarlssoon

PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...

Hej! Jag är 23 år och min sambo är ett par år äldre. Vi har varit tillsammans utan avbrott sedan tidiga tonår och vet att vi vill fortsätta spendera livet med varandra. Vi har längtat efter att få skaffa barn med varandra i väldigt många år, då det är bådas största dröm. Men det är inte förrän 1 år tillbaka som vi verkligen börjat prata om det och planera det.

Min sambo har ett fast jobb med bra inkomst medan jag är studerande. Jag kommer att vara färdig lärare i Maj 2021. Saken är att vi vill inte behöva vänta enda tills jag har haft ett fast jobb ???? det känns oändligt långt bort. Därför planerar vi att börja försöka skaffa barn i december. Detta för att jag ska orka klara av skolan och inte behöva vara höggravid när jag studerar (om man skulle ha turen att bli gravid så fort). För övrigt bor vi i en tvåa, men vi har sparat i flera år och har redan nu pengar som skulle räcka till en kontantinsats till ett hus. Vi har alltså båda två ganska stora sparkonton eftersom vi har sparat inför den framtid vi vill ha. Ändå oroar jag mig över timingen. Jag vet ju att man ?bör? vänta tills man har fast inkomst, för att få bättre föräldrapenning och något att komma tillbaks till. Samtidigt är de så långt borta, och vi har räknat noggrant på vad det kommer kosta både med fasta och ?rörliga? utgifter. Jag vill helt enkelt bara göra rätt, och höra era åsikter/tankar/erfarenheter.....

• Svar på tråden PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...
  • Kaarlssoon

Jag har inte full koll på hur SGI fungerar men jag har tagit fullt studiemedel under 3 år.

Jag är medveten om att man kanske inte mår bra i början av graviditeten, men då är det värsta som kan hända (om det inte sker något extremt såklart), att jag får göra omtenta för att jag missar något ???? förstår din tanke men just det står jag positiv till ????