Inlägg från: Kaarlssoon |Visa alla inlägg
  • Kaarlssoon

PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...

Hej! Jag är 23 år och min sambo är ett par år äldre. Vi har varit tillsammans utan avbrott sedan tidiga tonår och vet att vi vill fortsätta spendera livet med varandra. Vi har längtat efter att få skaffa barn med varandra i väldigt många år, då det är bådas största dröm. Men det är inte förrän 1 år tillbaka som vi verkligen börjat prata om det och planera det.

Min sambo har ett fast jobb med bra inkomst medan jag är studerande. Jag kommer att vara färdig lärare i Maj 2021. Saken är att vi vill inte behöva vänta enda tills jag har haft ett fast jobb ???? det känns oändligt långt bort. Därför planerar vi att börja försöka skaffa barn i december. Detta för att jag ska orka klara av skolan och inte behöva vara höggravid när jag studerar (om man skulle ha turen att bli gravid så fort). För övrigt bor vi i en tvåa, men vi har sparat i flera år och har redan nu pengar som skulle räcka till en kontantinsats till ett hus. Vi har alltså båda två ganska stora sparkonton eftersom vi har sparat inför den framtid vi vill ha. Ändå oroar jag mig över timingen. Jag vet ju att man ?bör? vänta tills man har fast inkomst, för att få bättre föräldrapenning och något att komma tillbaks till. Samtidigt är de så långt borta, och vi har räknat noggrant på vad det kommer kosta både med fasta och ?rörliga? utgifter. Jag vill helt enkelt bara göra rätt, och höra era åsikter/tankar/erfarenheter.....

• Svar på tråden PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...
  • Kaarlssoon

Jag har inte full koll på hur SGI fungerar men jag har tagit fullt studiemedel under 3 år.

Jag är medveten om att man kanske inte mår bra i början av graviditeten, men då är det värsta som kan hända (om det inte sker något extremt såklart), att jag får göra omtenta för att jag missar något ???? förstår din tanke men just det står jag positiv till ????

Till den andra personen förstår jag också din tanke med att ha jobb och få högre föräldrapenning, då det är precis min tanke också! Däremot skulle vi med sambons ekonomi klara oss med marginal ändå, vi skulle inte gå minus och våra sparkonton skulle fortsätta öka.

Jag vill tillägga att vi trots god ekonomi (jag tar fullt studiemedel och jobbar mycket extra), har levt väldigt snålt under flera år. Vi köper i stort sett inget nytt som vi inte verkligen behöver och så vidare, just för att kunna spara till hus. Så att leva snålt är vår vardag och vi trivs bra med det ?? Därmed är också min fundering att ekonomin inte kommer bli något större bekymmer.

För övrigt tränar vi redan 4 gånger vi veckan på gym båda två, vi äter hälsosamt och ingen av oss använder nikotin. Men väldigt bra tanke!

Tack för båda era svar, jag tar verkligen in vad ni säger och menar inte att prata emot er utan vill bara förklara våran situation, både hur jag känner och för att själv få reflektera ????

• Kaarlssoon

Tack för alla svar, jag tar verkligen till mig allt ni skriver och uppskattar ALLA synpunkter jätte mycket! Anledningen till att jag frågade var ju inte för att alla skulle hålla med mig utan ge mig fler sätt att se på saken så tack verkligen. Jag tänker att vi väntar till december, och sen får vi se hur vi känner då. Jag förstår till 100% att vissa tycker att det vore naivt, men i slutändan kommer vi såklart göra det vi känner känns rätt. Min oro är egentligen inte pengar i sig, utan att jag verkligen vill klara min utbildning. För övrigt skulle jag klara mig utan min sambo ekonomiskt om han nu mot förmodan skulle lämna. Som sagt har jag sparat ihop till detta i flera flera år så pengar finns, i ärlighetens namn haha. Finns det någon som har mer erfarenhet av att plugga under graviditet? Hur har det gått isåfall?

Svar på tråden PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...