• Sanna 755

    Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

    Hej. Som rubriken lyder, när vaccin är här kommer ni att springa till VC och få det nya vaccinet trots möjliga biverkningar eller hur ser ni på det? ???? Jah tog mot svininfluensan och fick inga som helst biverkningar, så Jah lär göra det om inga hemska biverkningar rapporteras.

  • Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?
  • StevenDiese

    Jag antar att när vaccinet väl kommer så prioriteras riskgrupper och äldre.

    Så med andra ord är väl risken stor att jag redan haft Covid-19 när det väl blir min tur. Blir det en fruktansvärd upplevelse så tar jag vaccin. Blir det en mild variant så struntar jag i vaccin.

    Hinner jag inte drabbas så får jag se hur rekommendationerna ser ut.

  • Anonym (J)

    Jag är frisk och medelålders. Ingen egentlig riskgrupp, men man kan ju drabbas illa ändå.

    Jag vill gärna ta vaccin (brukar vaccinera mig mot allt), men jag litar inte på det utan större tester. Jag kommer därför troligen avvakta och ev ta det några månader efter att jag fått chansen.

  • Anonym (Hoppas)

    Ja,utan tvekan. De eventuellla biverkningar som kan uppstå är det biverkningar som ändå skulle uppstå om man fick sjukdomen?

    Det enda jobbiga är att man inte kommer veta om man kanske redan haft Covid eller inte.För det kan ju ha varit väldigt milda symptom.

  • Anonym (J)
    Anonym (Hoppas) skrev 2020-05-01 09:57:29 följande:

    Ja,utan tvekan. De eventuellla biverkningar som kan uppstå är det biverkningar som ändå skulle uppstå om man fick sjukdomen?

    Det enda jobbiga är att man inte kommer veta om man kanske redan haft Covid eller inte.För det kan ju ha varit väldigt milda symptom.


    Problemet med tex vaccin mot SARS var att vaccinet gav ett kraftigt inflammatoriskt svar om man sedan blev smittad av sjukdomen. Det vill man kanske normalt sett ha, men inte i lungorna. En orsak till att man blir så dålig i covid är ju att kroppens försvar reagerar för mycket. Men, jag antar att de kommer ha testat detta när ett vaccin mot covid kommer.
  • Anonym (svårt)

    Svårt. Det beror på var det kommer ifrån. Ett svenskt vaccin skulle jag ta. Ett Bill Gates ligger bakom....tror inte det va. När politiker(ej i Sverige) redan börjar tala om reseförbud/körkortsförbud/skolförbud/tvångsvaccinering av barn handlar det det bara om folkhälsa längre.

  • Anonym (olika)

    Det beror på men jag är i grunden positiv till vaccin.

    Jag har haft medelsvår covid-19 och hoppas klart att jag kan antikroppstestas framåt hösten och har någon immunitet. Men frågan är hur länge den räcker?

    De som har haft milda symptom kanske å andra sidan inte kan räkna med att ha fått immunitet. Det förekommer både att de som fått milda versioner av barnsjukdomar kan få dem igen, och att de som inte fått tillräcklig reaktion på ett vaccin ändå kan bli sjuka.

    Sen vill jag läsa de rapporter som finns om vaccinet för att förstå biverkningar och /frekvens innan jag tar beslut om vaccinering. EU brukar göra sammanställningsrapporter innan man tar beslut om snabbgodkännande när det gäller pandemivaccin.

    Om det skulle vara så att vaccinet kan utlösa ett farligt inflammationssvar kanske man (för första gången!) måste kombinera med annan medicinering vid vaccination. 

    Och om detta virus blir återkommande på samma sätt som säsongsinfluensa ökar klart också motivationen att vaccinera sig. 

  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (J) skrev 2020-05-01 10:04:53 följande:
    Problemet med tex vaccin mot SARS var att vaccinet gav ett kraftigt inflammatoriskt svar om man sedan blev smittad av sjukdomen. Det vill man kanske normalt sett ha, men inte i lungorna. En orsak till att man blir så dålig i covid är ju att kroppens försvar reagerar för mycket. Men, jag antar att de kommer ha testat detta när ett vaccin mot covid kommer.
    Det får man verkligen hoppas. Antar att de är lite mer försiktiga efter svininfluensavaccinet. För mig blir det dock att välja mellan pest eller kolera, då jag har fler än en underliggande sjukdom. Vill bara få återgå och leva som vanligt igen, och det påverkar självfallet min syn på vaccin.
  • AndreaBD

    Ja, självklart, om det inte finns några tunga tvivel på att den är okej. Den här sjukdomen är lite läskig, så jag skulle inte chansa om det finns en möjlighet att vaccinera sig. 

  • Överste Senap

    Ja självklart! Om jag inte redan haft sjukdomen vill säga.

    Ett vaccin som Läkemedelsverket inte tycker är tillräckligt säkert (dvs gör mer skada än nytta) får inte användas i Sverige.

Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?