• Filipa92

Pojknamn, igen...

Vi har lyckats bestämma ett namn om vår lilla fyra är en flicka, men pojknamnen står mer eller mindre still. Jag har fått plocka bort de "vildaste" (enligt sambon..) namnen från listan vilket gör att många av namnen på listan i mitt tycke nu känns lite mesiga, eller 'playing it safe'. Så, vi har svårt att komma vidare.

Ni får jättegärna kommentera på dessa namnen, vad ni gillar/ogillar med dem, hur de passar med syskonens namn (står i signaturen) etc.

Tack för hjälpen!

Albert
    Algot
    Alvar
    Bertil
    Björn
    Ebbe
    Erland
    Frans
    Gideon
    Hilding
    Henning
    Holger
    Isak
    Julian
    Måns
    Ossian
    Sven
    Sixten

~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Svar på tråden Pojknamn, igen...
  • Limarie

Albert och Frans passar till Vilfred.

Vi är inne på samma spår. Har bl.a. också Wilhelm, Vilgot, Vidar, Walter, Friedrich, Hannes och Gustav.

Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Kusinen

Ossian, Gideon och Erland tycker jag passar bäst i hop med syskonens namn.

• trollhona
    Filipa92 skrev 2020-05-01 18:45:15 följande:

Vi har lyckats bestämma ett namn om vår lilla fyra är en flicka, men pojknamnen står mer eller mindre still. Jag har fått plocka bort de "vildaste" (enligt sambon..) namnen från listan vilket gör att många av namnen på listan i mitt tycke nu känns lite mesiga, eller 'playing it safe'. Så, vi har svårt att komma vidare.

Ni får jättegärna kommentera på dessa namnen, vad ni gillar/ogillar med dem, hur de passar med syskonens namn (står i signaturen) etc.

Tack för hjälpen!

Albert
    Algot
    Alvar
    Bertil
    Björn
    Ebbe
    Erland
    Frans
    Gideon
    Hilding
    Henning
    Holger
    Isak
    Julian
    Måns
    Ossian
    Sven
    Sixten

Albert - Inte förtjust i, gillar inte namn med "bert" 
    Algot - lite charmigt och ovanligt
    Alvar - mycket fint namn, passar till syskonen
    Bertil - inte förtjust i, gillar inte namn med "bert" 
    Björn - jättefint starkt namn
    Ebbe - nej, känns som ett smeknamn och inte ett riktigt namn
    Erland - fint, lite ovanligt
    Frans - enkelt och fint
    Gideon - nej, inte förtjust i
    Hilding - helt ok, inte mer än så
    Henning -  favorit av era förslag
    Holger - stiligt namn 
    Isak - enkelt och gångbart namn
    Julian - väldigt fint, passar med syskonen
    Måns - tänker på en elak katt
    Ossian - lite coolt
    Sven - enkelt och häftigt namn
    Sixten - väldigt fint

Röstar på Björn, Henning eller Julian
  • fluu

Albert - Ståtligare och mer gångbart blir det knappast.

Algot - trevligt gammalt nordiskt namn. Eget utan att vara konstigt.

Alvar - underbart vackert. Kanske lite för vackert för att helt gå hem hos mig.

Bertil - trevligt och låter snällt. Både sött och ståtligt.

Björn - starkt och bra på alla vis. Safe på något vis.

Ebbe - Trevlans och bra. Fint och sött utan att vara omanligt.

Erland - Nordiskt och lite fint. Något med det skaver bara. Gillar Erling bättre.

Frans - Trevligt och bra på alla sätt.

Gideon - Vackert, vackert. Men de olika utalen jag hört stör mig.

Hilding - Nordiskt och nästan lite sagoskimrande, samtidigt som det är starkt och gångbart.

Henning - Mitt absoluta favoritnamn! Efter Henning Nilsson såklart. Både starkt och sött. Enkelt och gångbart.

Holger - Gemytligt och fulfint. Enkelt och bra.

Isak - Enkelt, bra, gångbart.

Julian - väldigt(för) mjukt. Lite intetsägande och passsr sådär med syskonens namn. Föredrar Julius.

Måns - Trevligt och enkelt. Lite intetsägande.

Ossian - mäh. Alla Ossian jag känner kallas dessutom "Ossy".

Sven - Älskar. Enklare och mer självklart blir det knappast.

Sixten - Låter på något sätt barnsligt och blir så lätt "Sigge".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Filipa92

Tack för svaren hittills! 

Att det ska vara så himla svårt med namn...och inte blir det lättare efter födseln heller enligt oss. Vi har i alla fall tagit bort Albert, Algot och Isak från listan så den krymper sakta men säkert. Skönt att i alla fall ha flicknamnet helt klart Flört

~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Nattviol
    Eftersom jag är lite diskret temanörd så tycker jag att fyran skall ha en egen första bokstav (dvs inte börja på I, V eller A). Sedan noterar jag att alla syskonen har ett "e" i namnet också, så det skulle jag också ta och tänka över. Plus att alla syskon har två stavleser. Kvar med min "logik" blir i detta fallet:
    Bertil
    Ebbe
    Henning
    Holger
    Sixten
    Av de namnen så skulle jag nog tycka att Ebbe eller Holger funkar att säga bäst ihop med syskonen. 

Sedan så är det ju även så att de kommer inte alltid leva i sin syskonskara utan att bli egna individer, men som förälder så är de ju alltid en grupp oavsett hur gamla de är <3

...sedan kan man ju skoja till det med ett namn på R tillexempel som kanske Rune eller Ruben då funkar ju min taktik också, plus att alla barnens namn bildar namnet IVAR... Men det är sjukt långsökt... Flört
  • annabellelee

Jag gillar Alvar, Erland och Holger som i mitt tycke är lite ovanligare namn med historia. Lobbade själv starkt för ett av de namnen som maken tyckte var för "vilt" så jag tycker inte det är mesiga namn.

Svar på tråden Pojknamn, igen...