• Deacon

Sockermissbruk - hur slutar jag?!

Du ska inte sluta med kolhydrater, eftersom det är det bästa och mest effektiva bränslet du kan ge din kropp, men du bör skifta från snabba/enkla kolhydrater till långsammare/komplexa istället. Det där med LCHF funkar för en del men väsentligt sämre för andra. ( exempelvis för dem som älskar bröd, pasta, ris etc)... Det viktiga är att du inte äter en massa snabba kolhydrater tillsammans med fett då insulinpåslaget ökar fettinlagringen.

Skulle det funka för dig att ersätta läsk/godis med söta frukter istället för då får du i dig fiber, antioxidanter och vitaminer på köpet... inte bara skräpkalorier...?

• Deacon
    Anonym (Sockerpundare) skrev 2020-05-01 21:49:22 följande:

FEL

Jag älskar bröd, pasta etc. Men för kroppen är det exakt samma sak som att få i sig en kanelbulle. Socker är socker för kroppen oavsett om det kommer från läsk eller pasta. Ska man tända av från socker så finns det bara en utväg.

Nej det är inte i närheten av att vara samma sak. Man får helt olika insulinpåslag beroende på vilken typ av kolhydrater man äter och därmed också helt olika kroppslig reaktion, både vad avser inlagring av fett och stimulans i hjärnans belöningscentrum. Ingen blir sockerbeorende av att äta råris, mörkt bröd, havregryn etc.
  • Deacon
    Anonym (Sockerpundare) skrev 2020-05-02 09:53:27 följande:

Fel. Äter du tex havregrynsgröt så skjuter du bara fram insulinpåslaget som kommer några timmar senare och du får ett ännu svajigare blodsocker

Du menar att man då sprider ut påslaget över en längre tid (och får en jämnare energitillförse nästanl utan dippar) eller menar du allvarligt att man får samma insulinpåslag och blodsockernivåer under samma givna tidsperiod oavsett vilka kolhydrater man äter?
  • Deacon
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2020-05-02 10:11:49 följande:

För mig slutade ett LCHF-försök i sjukhusvistelse... Har mått extremt dåligt varje gång jag provat.

Det förstår jag att du har. Kroppens muskler och hjärna behöver glykogen som bränsle för att fungera som bäst. Insulinpåslaget gör att kolhydraterna, som av kroppen bryts ner till glukos, kan lagras in i kroppen som glykogen och kroppen får den effektivaste energin (för ansträngningar kortare än 1-2 timmar).

Matar man kroppen med nästan endast fett och protein blir det som att fylla dålig bensin i bilen. Bilen kanske funkar, men inte så bra som den skulle kunna ha gjort, den kanske hackar eller ibland startar inte motorn, och i värsta fall måste den in på service (sjukhus) för att få bränslefiltret rensat. I samma veva får ägaren troligen också nya skötselråd av mekanikerna (använd bättrre bensin).
  • Deacon
    Anonym (Eva) skrev 2020-05-02 11:05:44 följande:

Allt detta är trams. Dagens idrottsmän på elitnivå är fettdrivna allihop. Man får ingen dippar av att vara fettdriven, eftersom man använder kroppens fettreserver för att hålla hela vägen. Om man är kolhydratsdriven så kraschar man när glukosen tar slut. 

Aldrig hört talas om att alla (eller ens en enda) elitidrottsmän ska vara fettdrivna, särskilt inte sprinters eller andra vars ansträngningar begränsas till max 1-2 timmar. Vilka "allihop" idrottsmän/kvinnor tänker du på när du påstår detta.... ?

Det gäller i alla fall inte Usain bolt, Sara Sjöström och flera andra som jag gjorde en snabbsökning på. Den enda jag hittade som ens kom i närheten av LCHF var Björn Ferry, men han fick fortfarande hela 20% av kalorierna från kolhydrater. För en hardcore LCHF'are är dock 20% inte i närheten av LCHF.
Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!