• Anonym (Missbruk)

    Sockermissbruk - hur slutar jag?!

    Missbruk. Ordet gör mig illamående, men det är just vad jag är. Missbrukare. Något jag lovat mig själv att aldrig bli efter att ha växt upp i alkoholmissbruk. Nu är jag just det, en missbrukare Tårarna rinner när jag tänker på det. Hur kunde det bli såhär? Och hur kan jag utsätta mig själv och min familj för det här?

    Sockrets beroende har haft mig i sina klor i flera år. Ibland lyckas jag slita mig loss, men nu är det värre än någonsin. Jag ser inget slut på det. Varje kväll ligger jag i sängen, illamående och ångestfylld. Imorgon slutar jag. Dagen därpå blir sötsuget för stort, jag tar lite cola för att släcka den törst och muntorrhet som ett läkemedel ger mig. Och sedan är det försent.. Godis och glass i mängder innan barnen ska hämtas. Håller mig knappt till kvällen innan det är dags igen. Känner mig så besviken, ledsen och värdelös. Jag rör mig minimalt, och nu är jag fetare än någonsin. Min normalvikt är 55kg, något jag hade svårt att nå efter sista barnet. Låg runt 60-62 kg men nu.... 70!!!! SJUTTIO KILO! Det är fan helt sinnessjukt. Trots att jag äcklas, kan jag inte sluta. Det går inte. Men jag måste.

    Har ett rätt stort problem förutom att sluta med alla sötsaker. Jag är otroligt svår med mat. Äter blandfärs och kyckling i undantagsfall. Väldigt lite grönsaker: gurka, tomat, paprika, majs, ärtor. Känner att jag har svårt att hålla en god kost.

    HUR SKA JAG SLUTA INNAN JAG DÖR AV FETMA?! Eller ångest..

  • Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!
  • Anonym (Sockerpundare)

    LCHF är den enda boten mot det där. Du kommer må skitdålig i början. Det är typ i klass med att tända av från heroin eller vilken drog som helst. Sen kommer du bara äcklas av sött.

    MVH
    Fd Sockerpundare

  • Anonym (Missbruk)
    Anonym (Sockerpundare) skrev 2020-05-01 21:18:10 följande:

    LCHF är den enda boten mot det där. Du kommer må skitdålig i början. Det är typ i klass med att tända av från heroin eller vilken drog som helst. Sen kommer du bara äcklas av sött.

    MVH

    Fd Sockerpundare


    Tack för ditt svar, har läst en del om LCHF tidigare och förstått att det är väldigt effektivt. Tyvärr utesluter det nästan uteslutande allt jag kan tänka mig äta.. Men kanske borde prova och ge det en chans ändå!

    Åh ja, jag vet att det är helt fruktansvärt och det är såklart inte heller så lockande men jag vet att det är omöjligt att undvika.
  • Anonym (!)

    Jag är likadan, har inga tips men förstår dig!

    Fick sluta vid mitten av graviditeten ungefär för jag hade på gränsen till graviditetsdiabetes. Vem vet har kanske diabetes nu med... går jag en dag utan godis och andra sötsaker så märker jag smaken av mitt saliv.. otroligt söt smak på saliven.

    Jag har också svårt med maten precis som du! Har alltid haft. Äter också väldigt begränsat och har inte ätit riktig mat på flera dagar nu. Bara drogar ner mig med socker hela tiden. Vill inte sluta för jag känner att sockret är det som får mig att fortsätta kämpa.

  • SupersurasunkSara

    Hypnosterapi. De flesta har inte ens abstinensbesvär, de är bara inte sugna längre.  


    Har man aldrig varit i hypnos rekommenderar jag att du går iaf första gången, gärna två ggr till en hypnosterapeut. De flesta har sen inspelningar man kan köpa och använda själv hemma. 

  • Anonym (Missbruk)
    Anonym (!) skrev 2020-05-01 21:25:11 följande:

    Jag är likadan, har inga tips men förstår dig!

    Fick sluta vid mitten av graviditeten ungefär för jag hade på gränsen till graviditetsdiabetes. Vem vet har kanske diabetes nu med... går jag en dag utan godis och andra sötsaker så märker jag smaken av mitt saliv.. otroligt söt smak på saliven.

    Jag har också svårt med maten precis som du! Har alltid haft. Äter också väldigt begränsat och har inte ätit riktig mat på flera dagar nu. Bara drogar ner mig med socker hela tiden. Vill inte sluta för jag känner att sockret är det som får mig att fortsätta kämpa.


    Tack snälla för du delade med dig! Ja, jag bokar också över diabetes till och från... I allt detta känns det faktiskt lite ?skönt? att höra att någon har det likadant, även om det inte direkt är av positiv karaktär för dig. Vad gör att du känner att du inte vill sluta, om man får fråga?
  • Deacon

    Du ska inte sluta med kolhydrater, eftersom det är det bästa och mest effektiva bränslet du kan ge din kropp, men du bör skifta från snabba/enkla kolhydrater till långsammare/komplexa istället. Det där med LCHF funkar för en del men väsentligt sämre för andra. ( exempelvis för dem som älskar bröd, pasta, ris etc)... Det viktiga är att du inte äter en massa snabba kolhydrater tillsammans med fett då insulinpåslaget ökar fettinlagringen.

    Skulle det funka för dig att ersätta läsk/godis med söta frukter istället för då får du i dig fiber, antioxidanter och vitaminer på köpet... inte bara skräpkalorier...?

  • Anonym (Sockerpundare)
    Deacon skrev 2020-05-01 21:36:03 följande:

    Du ska inte sluta med kolhydrater, eftersom det är det bästa och mest effektiva bränslet du kan ge din kropp, men du bör skifta från snabba/enkla kolhydrater till långsammare/komplexa istället. Det där med LCHF funkar för en del men väsentligt sämre för andra. ( exempelvis för dem som älskar bröd, pasta, ris etc)... Det viktiga är att du inte äter en massa snabba kolhydrater tillsammans med fett då insulinpåslaget ökar fettinlagringen.

    Skulle det funka för dig att ersätta läsk/godis med söta frukter istället för då får du i dig fiber, antioxidanter och vitaminer på köpet... inte bara skräpkalorier...?


    FEL

    Jag älskar bröd, pasta etc. Men för kroppen är det exakt samma sak som att få i sig en kanelbulle. Socker är socker för kroppen oavsett om det kommer från läsk eller pasta. Ska man tända av från socker så finns det bara en utväg.
  • hammarhajen

    Köp inte hem läsk och godis. Klarar du inte att handla utan att köpa socker så köp på nätet. Eller om du har någon annan som kan handla, som du kan vara ärlig mot och förklara varför du inte kan gå in i en butik.

    Släng alla kakor, all glass, allt godis och häll ut all läsk. UTAN dåligt samvete. INGEN behöver ha sådant hemma och kan man inte hantera det är det VÄRT pengarna att bara slänga bort det. 

    Har du barn så måste ju någon vuxen hemma laga vanlig mat till dem. Ät samma som barnen, så får du i alla fall i dig bättre än godis och skräp.

    Finns det något av det nyttiga du gillar? Någon frukt, något bär, räkor, oliver..? Om du har råd, köp hem massa GODA men nyttiga grejer, för att inte tvinga dig att äta sådant du inte gillar. Tycker du om mango så köp mango, även om det är dyrare än äpplen. Låt det kosta extra några månader, det är det värt för att bryta destruktiva mönster. 

  • hammarhajen

    Köp inte hem läsk och godis. Klarar du inte att handla utan att köpa socker så köp på nätet. Eller om du har någon annan som kan handla, som du kan vara ärlig mot och förklara varför du inte kan gå in i en butik.

    Släng alla kakor, all glass, allt godis och häll ut all läsk. UTAN dåligt samvete. INGEN behöver ha sådant hemma och kan man inte hantera det är det VÄRT pengarna att bara slänga bort det. 

    Har du barn så måste ju någon vuxen hemma laga vanlig mat till dem. Ät samma som barnen, så får du i alla fall i dig bättre än godis och skräp.

    Finns det något av det nyttiga du gillar? Någon frukt, något bär, räkor, oliver..? Om du har råd, köp hem massa GODA men nyttiga grejer, för att inte tvinga dig att äta sådant du inte gillar. Tycker du om mango så köp mango, även om det är dyrare än äpplen. Låt det kosta extra några månader, det är det värt för att bryta destruktiva mönster. 

  • Anonym (!)
    Anonym (Missbruk) skrev 2020-05-01 21:34:25 följande:

    Tack snälla för du delade med dig! Ja, jag bokar också över diabetes till och från... I allt detta känns det faktiskt lite ?skönt? att höra att någon har det likadant, även om det inte direkt är av positiv karaktär för dig. Vad gör att du känner att du inte vill sluta, om man får fråga?


    Förstår det, jag tycker också det på nåt vis är skönt att inte vara ensam om detta fast klart det vore bättre om ingen hade sockerberoende.

    Jag vill inte sluta för jag tycker inte det är värt besväret liksom... Tycker ofta livet känns meningslöst och jag vill bara bli ?hög? för att åtminstone ha nånting att vara glad över om dagarna. Men det värsta är ju de dagar då inte ens knarket(Sötsakerna) smakar gott. Har du sådana dagar också?
Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!