Sockermissbruk - hur slutar jag?!
Här har vi en till sockerberoende. Det är sjukt svårt! Mamma, 37 år, problemen började först när mitt barn hade fötts. Innan dess har kroppen pallat med dålig kost i åratal. Men efter barn då orkade den inte mer, jag fick en massa fysiska symtom och viss övervikt och var tvungen att göra något. Det blev ett år med Paleo-kost, alltså lågkolhydratkost ungefär. Då mådde jag bättre men tyvärr så har jag svårt att äta lagom med långsamma kolhydrater. Tar jag en portion med råris så blir det gärna två, tre portioner..samma med sötpotatis, havregrynsgröt, frukt, bär, quinoa, bovete, sjögräsnudlar, bönor, allt sånt nyttigt men kolhydratrikt. Min tidigare kost bestod av mycket pasta och bröd så det är det jag triggas mest av. Jag har förstått att dom som triggas av pasta och bröd och sötsaker som godis, glass etc mår bäst av att äta strikt lchf och undvika allt sött som tex bär, frukt, mejerier, sötpotatis. Så sagt och gjort: i januari gick jag över till strikt lchf. Jag äter mindre än 20 g kolhydrater om dagen. Och mår väldigt bra! Visst är det fortfarande en kamp och visst fuskar jag regelbundet och måste kämpa mig upp igen, men sötsuget är såååå mycket bättre på lchf än på Paleo. Dessutom sover jag mycket bättre, har energi hela dagen och håller mig frisk. Ska fortsätta med detta for life!