• Anonym (Missbruk)

Sockermissbruk - hur slutar jag?!

Missbruk. Ordet gör mig illamående, men det är just vad jag är. Missbrukare. Något jag lovat mig själv att aldrig bli efter att ha växt upp i alkoholmissbruk. Nu är jag just det, en missbrukare Tårarna rinner när jag tänker på det. Hur kunde det bli såhär? Och hur kan jag utsätta mig själv och min familj för det här?

Sockrets beroende har haft mig i sina klor i flera år. Ibland lyckas jag slita mig loss, men nu är det värre än någonsin. Jag ser inget slut på det. Varje kväll ligger jag i sängen, illamående och ångestfylld. Imorgon slutar jag. Dagen därpå blir sötsuget för stort, jag tar lite cola för att släcka den törst och muntorrhet som ett läkemedel ger mig. Och sedan är det försent.. Godis och glass i mängder innan barnen ska hämtas. Håller mig knappt till kvällen innan det är dags igen. Känner mig så besviken, ledsen och värdelös. Jag rör mig minimalt, och nu är jag fetare än någonsin. Min normalvikt är 55kg, något jag hade svårt att nå efter sista barnet. Låg runt 60-62 kg men nu.... 70!!!! SJUTTIO KILO! Det är fan helt sinnessjukt. Trots att jag äcklas, kan jag inte sluta. Det går inte. Men jag måste.

Har ett rätt stort problem förutom att sluta med alla sötsaker. Jag är otroligt svår med mat. Äter blandfärs och kyckling i undantagsfall. Väldigt lite grönsaker: gurka, tomat, paprika, majs, ärtor. Känner att jag har svårt att hålla en god kost.

HUR SKA JAG SLUTA INNAN JAG DÖR AV FETMA?! Eller ångest..

• Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!
  • Deacon
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2020-05-02 10:11:49 följande:

För mig slutade ett LCHF-försök i sjukhusvistelse... Har mått extremt dåligt varje gång jag provat.

Det förstår jag att du har. Kroppens muskler och hjärna behöver glykogen som bränsle för att fungera som bäst. Insulinpåslaget gör att kolhydraterna, som av kroppen bryts ner till glukos, kan lagras in i kroppen som glykogen och kroppen får den effektivaste energin (för ansträngningar kortare än 1-2 timmar).

Matar man kroppen med nästan endast fett och protein blir det som att fylla dålig bensin i bilen. Bilen kanske funkar, men inte så bra som den skulle kunna ha gjort, den kanske hackar eller ibland startar inte motorn, och i värsta fall måste den in på service (sjukhus) för att få bränslefiltret rensat. I samma veva får ägaren troligen också nya skötselråd av mekanikerna (använd bättrre bensin).
  • Anonym (Eva)
    Deacon skrev 2020-05-02 10:40:55 följande:
    Det förstår jag att du har. Kroppens muskler och hjärna behöver glykogen som bränsle för att fungera som bäst. Insulinpåslaget gör att kolhydraterna, som av kroppen bryts ner till glukos, kan lagras in i kroppen som glykogen och kroppen får den effektivaste energin (för ansträngningar kortare än 1-2 timmar).

Matar man kroppen med nästan endast fett och protein blir det som att fylla dålig bensin i bilen. Bilen kanske funkar, men inte så bra som den skulle kunna ha gjort, den kanske hackar eller ibland startar inte motorn, och i värsta fall måste den in på service (sjukhus) för att få bränslefiltret rensat. I samma veva får ägaren troligen också nya skötselråd av mekanikerna (använd bättrre bensin).
    Allt detta är trams. Dagens idrottsmän på elitnivå är fettdrivna allihop. Man får ingen dippar av att vara fettdriven, eftersom man använder kroppens fettreserver för att hålla hela vägen. Om man är kolhydratsdriven så kraschar man när glukosen tar slut. 
  • Barbro45

TS, som du ser får du många förslag, många som talar emot varandra. Ta kontakt med en dietist som kan hjälpa just dig, i din situation och med dina förutsättningar. Lycka till.

• Anonym (Köpstopp)

Det är kanske redan skrivet, men, handla aldrig utan en färdig matplanering och handlingslista. Köp aldrig något annat än det som står på listan.

Om du planerar maten en vecka i taget och handlar så att det räcker till det du planerat blir det heller en massa småhandlande där det kan råka slinka ner något i korgen som inte ska vara där. Smart dessutom nu i Coronatider att inte gå i affärer oftare än nödvändigt.

• Anonym (Eva)
    Barbro45 skrev 2020-05-02 11:14:16 följande:

TS, som du ser får du många förslag, många som talar emot varandra. Ta kontakt med en dietist som kan hjälpa just dig, i din situation och med dina förutsättningar. Lycka till.

Då måste hon ju först bestämma vilken linje hon ska gå på. Ska hon ta kontakt med en dietist som följer livsmedelsverkets och socialstyrelsens förlegade rekommendationer eller ska hon ta kontakt med en dietist som är expert på beroendeproblematik? Jag röstar för det senare.

En dietist som följer livsmedelsverkets råd följer de riktlinjer som gäller för friska människor utan beroendeproblematik. 

Dietisterna talar också emot varandra. 
  • Anonym (Biobonus)

För mig har ketogen kost gjort att jag både gått ner i vikt, blivit av med allt sötsug och dessutom fått bukt med en efterhängsen ledinflammation.

Men väljer du att följa råden om att börja introducera nyttiga vanor pö om pö istället så får du ett tips:

Ska du köpa godsaker: sätt en gräns (kronor/gram/kalorier) som du inte får överstiga. Köp aldrig mer än du ska äta vid ett tillfälle, och bestäm dig för att du bara får inhandla detta i en affär som ligger en lååång promenad bort!

• Deacon
    Anonym (Eva) skrev 2020-05-02 11:05:44 följande:

Allt detta är trams. Dagens idrottsmän på elitnivå är fettdrivna allihop. Man får ingen dippar av att vara fettdriven, eftersom man använder kroppens fettreserver för att hålla hela vägen. Om man är kolhydratsdriven så kraschar man när glukosen tar slut. 

Aldrig hört talas om att alla (eller ens en enda) elitidrottsmän ska vara fettdrivna, särskilt inte sprinters eller andra vars ansträngningar begränsas till max 1-2 timmar. Vilka "allihop" idrottsmän/kvinnor tänker du på när du påstår detta.... ?

Det gäller i alla fall inte Usain bolt, Sara Sjöström och flera andra som jag gjorde en snabbsökning på. Den enda jag hittade som ens kom i närheten av LCHF var Björn Ferry, men han fick fortfarande hela 20% av kalorierna från kolhydrater. För en hardcore LCHF'are är dock 20% inte i närheten av LCHF.
  • Anonym (Q)

Vilken linje du än väljer för att gå ner i vikt så gäller det att få huvudet med i leken. En studie visade att om de som följde en diet, när de misslyckades (för alla misslyckas då och då), sa till sig själv "Jag är bra på att följa en diet." och sedan återupptog dieten, så klarade de av sina viktmål mycket bättre än de som hade en negativ, straffande inre dialog eller inte hade någon alls. 

• Anonym (Köpstopp)
    Barbro45 skrev 2020-05-02 08:23:34 följande:

TS, det är som Eva ovan säger. Vår kroppar smart, den använder det som är tillgängligt för att vår kropp ska fungera. Vi klarar oss utan kolhydrater via kosten, hur skulle annars inuiter klarat sig?

Vår kropp väljer i första hand den energi som är lättåtkomlig, socker eller andra snabba kalorier, frukt, fikabröd. Finns det inte tillräckligt av det så blir det långsamma kolhydrater istället, rotfrukter, grovt bröd, fullkornsprodukter, grönsaker. I sista hand blir det fett som i kroppen via ketos omvandlas till energi för vår kropp och hjärna. 

Protein behövs också, som vuxen är det ca 0,8 g/kilo kroppsvikt. om du väger 70 kg så behöver du 60 g protein/dag. Det kan äta betydligt mer protein utan problem, det som är bra med protein är att det mättar bra.

Inuiter har annorlunda metabolism, orsakat av en mutation. www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150917160034.htm
  • Anonym (Lugn)

Lugn, du kanske är överviktig, men 70 kg är inte så farligt. Du kommer mest troligt inte dö av fetma.

Men du behöver sluta äta socker. Inte för din vikts skull, utan för din hälsa. Du mår inte bra när du inte kan kontrollera mängden.

Jag vet inte riktigt hur jag skall motivera dig. Det kommer vara några oerhört jobbiga veckor med abstinensbesvär. Du kommer kanske få humörsvängningar, huvudvärk, illamående, skakningar, mm. MEN det kommer försvinna.

Tips:

- Läs om andra som har lyckats. Kan de så kan du. Jag har själv varit sockerfri i 5 år och är inte sugen på socker.

- Ha inget godis hemma den första månaden. Inte ens till barnen.

- Gå inte in i en mataffär den första månaden. Det kan vara jobbigt att se godis.

- Ät något annat när suget kommer.

- Ta hjälp av vården om du inte kan själv. Psykologer online är billigt.

- Håll ut.

Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!