• Anonym (Missbruk)

Sockermissbruk - hur slutar jag?!

Missbruk. Ordet gör mig illamående, men det är just vad jag är. Missbrukare. Något jag lovat mig själv att aldrig bli efter att ha växt upp i alkoholmissbruk. Nu är jag just det, en missbrukare Tårarna rinner när jag tänker på det. Hur kunde det bli såhär? Och hur kan jag utsätta mig själv och min familj för det här?

Sockrets beroende har haft mig i sina klor i flera år. Ibland lyckas jag slita mig loss, men nu är det värre än någonsin. Jag ser inget slut på det. Varje kväll ligger jag i sängen, illamående och ångestfylld. Imorgon slutar jag. Dagen därpå blir sötsuget för stort, jag tar lite cola för att släcka den törst och muntorrhet som ett läkemedel ger mig. Och sedan är det försent.. Godis och glass i mängder innan barnen ska hämtas. Håller mig knappt till kvällen innan det är dags igen. Känner mig så besviken, ledsen och värdelös. Jag rör mig minimalt, och nu är jag fetare än någonsin. Min normalvikt är 55kg, något jag hade svårt att nå efter sista barnet. Låg runt 60-62 kg men nu.... 70!!!! SJUTTIO KILO! Det är fan helt sinnessjukt. Trots att jag äcklas, kan jag inte sluta. Det går inte. Men jag måste.

Har ett rätt stort problem förutom att sluta med alla sötsaker. Jag är otroligt svår med mat. Äter blandfärs och kyckling i undantagsfall. Väldigt lite grönsaker: gurka, tomat, paprika, majs, ärtor. Känner att jag har svårt att hålla en god kost.

HUR SKA JAG SLUTA INNAN JAG DÖR AV FETMA?! Eller ångest..

• Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!
  • Anonym (Sockerchock)

Här är en till i samma sits.. Har från och till levt på socker och annat skräp i över 10 års tid och klarar inte av att sluta. Sist jag försökte sluta (2 år sedan) hade jag abstinens i flera månader och vill inte uppleva det en gång till. Kan med lätthet gå en hel dag utan att äta annat än bullar och choklad. Mår extremt dåligt över detta men lyckas ändå inte sluta. Senast jag var utan socker körde jag cold turkey och la av med allt. Åt inte ens joghurt med tillsatt socker och ingen pasta eller andra snabba kolhydrater. Svettades och skakade som en knarkare utan droger. Drack litervis med vatten och sprang km efter km för att ha annat att tänka på. Käkade bär och nötter som en besatt vart jag än var.

Det som fungerat bäst för mig var att inte ta bort något ur kosten utan att tillsätta bra saker. Började göra smoothies och saft av när och frukter. La även i någon grönsak då och då. När detta var en daglig rutin började jag ta vitamintillskott och lade några grönsaksbitar på tallriken. Åt smakfri joghurt med bananbitar ett par gånger om dagen. Detta minskade sötsuget så pass att jag halverade sockerintaget utan att ens försöka bli av med eländet.

Följer tråden i hopp om att få tips. Sockerberoende är det värsta jag någonsin kämpat med. La av med alkoholen när jag valde att bli mamma (drack massor i sena tonåren) och slutade röka när jag blev gravid, men sockret har följt mig genom livet som ett svart olycksmoln jag aldrig lyckats bli kvitt mer än i perioder.

• Deacon
    Anonym (Sockerpundare) skrev 2020-05-01 21:49:22 följande:

FEL

Jag älskar bröd, pasta etc. Men för kroppen är det exakt samma sak som att få i sig en kanelbulle. Socker är socker för kroppen oavsett om det kommer från läsk eller pasta. Ska man tända av från socker så finns det bara en utväg.

Nej det är inte i närheten av att vara samma sak. Man får helt olika insulinpåslag beroende på vilken typ av kolhydrater man äter och därmed också helt olika kroppslig reaktion, både vad avser inlagring av fett och stimulans i hjärnans belöningscentrum. Ingen blir sockerbeorende av att äta råris, mörkt bröd, havregryn etc.
  • Anonym (Vet hur det är)

Är i samma sits som både ts och flera andra i tråden. Har försökt med tex LCHF men inte lyckats. Känner som någon ovan att sockret är det enda som får mig att må bra. Är inte motiverad att sluta med mitt missbruk fast det förstör för mig. Har ingen annan glädje känns det som. Tyvärr.

• Shoutingsilence

Två konkreta "snabba råd"

Kokta ägg är rätt bra mot sötsug. (om man gillar ägg då)

Tillåt dig själv att äta för en viss summa pengar varje dag och köp för just den pengen varje dag. Själv har jag en 20 kronors gräns, men jag har listat ut att 8-9 kronor smågodis egentligen täcker mitt behov om jag lyckas hålla det nere ett tag. Räkna med att misslyckas ibland, då börjar man om. Tricket är ju då att inte ha för mycket socker hemma och inte vilja gå ut och köpa mer. ;)

Det går att klippa socker helt och man får faktiskt en slags avtändning om man är högkonsument med bland annat yrsel i flera dagar. Men det är rätt tradigt att upprätthålla och kräver att man läser alla innehållsförteckningar, inte äter restaurangmat eller ens annat som man "tror" är sockerfritt men som egentligen är dolt socker, i.e. livsmedelstillsatser.

• Anonym (Choklad)

Jodå, vi är nog många som känner igen oss. Under natten ligger man vaken och gör stora planer att i morgon börjar mitt nya liv,  sedan gör man som vanligt igen. Hur bryter man dåliga vanor? Mat, styck, motion, studier, jobb. Vi har alla då och då saker i vårt liv vi vill ändra. Vi vill, vi kan, vi vet hur vi ska göra, men ändå gör vi det inte.
    Det där med godis, fika, choklad är min svaga punkt. Jag fick ett uppvaknande när jag för ett år sedan kostade på mig en stor hälsokontroll, jag mådde ju bra, ville bara få lite koll. Högt blodsocker, högt kolesterol, högt blodtryck, det var dags för medicinering var beskedet, det där klara du inte av själv. Men då allt berodde på dåliga val så ville jag försöka ändå. Jag fick en återbesökstid efter tre månader, hade det inte blivit radikalt bättre då var det medicin som gällde. 

Mina nya vanor blev, LCHF light, eller det blev väl GI egentligen. Kött, fisk, ägg och ovanjordsgrönsaker. Jag åt oftare. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmål. Det där sockersuget på morgonen känner jag väl igen. Jag tvingade mig själv att börja dagen med vatten, ett glas vatten, 2 dl ungefär. Det var inte lätt att få i sig, efter en tid gick det lättare, kroppen insåg att det lönade sig att signalera törst. Nu blev jag oftare törstig. Jag är stolt över mig själv att jag lyckades hålla mig till vatten där. Jo, jag misslyckades ofta, ofta i början men då fortsatte jag med mina goda vanor, man får acceptera att man misslyckas ibland.
    De där  gångerna när man bara MÅSTE få något sött klarade jag av med att ta en liten näve hasselnötter, mandel, valnötter. Snabbt och enkelt. Det tar tid att tugga så man kommer lättare förbi den där sockerjävulen. Jag höll mellanmålen rätt små, lite Keso och en halv tomat, kvarg och några bär från frysen. Huvudmålet var lunchen, kvällsmålet blev en tvåäggsomelett med lök och tomat, det var gott med varm mat på kvällen. Sist men inte minst, jag började styrketräna tydligen viktigt för att få ner blodsockret. Jag lyckades få ner mina värden, mådde också mycket bättre, humör, energi samt att jag slapp den där molande huvudvärken jag ofta vaknade med, den var aldrig intensiv, bara molande. Insåg efter en tid att det var min nya vana att dricka vatten som gjorde att jag nu slapp även den.
    Vet inte om du får någon hjälp eller stöd från min historia. Men kanske någon idé om vad som kan fungera för dig. Lycka till.

• Anonym (Missbruk)
    Deacon skrev 2020-05-01 21:36:03 följande:

Du ska inte sluta med kolhydrater, eftersom det är det bästa och mest effektiva bränslet du kan ge din kropp, men du bör skifta från snabba/enkla kolhydrater till långsammare/komplexa istället. Det där med LCHF funkar för en del men väsentligt sämre för andra. ( exempelvis för dem som älskar bröd, pasta, ris etc)... Det viktiga är att du inte äter en massa snabba kolhydrater tillsammans med fett då insulinpåslaget ökar fettinlagringen.

Skulle det funka för dig att ersätta läsk/godis med söta frukter istället för då får du i dig fiber, antioxidanter och vitaminer på köpet... inte bara skräpkalorier...?

Tack! Ja, det är en stor del av min kost idag och det skulle vara svårt att ta bort ?allt? som jag tidigare ätit. Tänkte på det där med fett, tex blandfärs har ju relativt hög fetthalt. Är det dåligt att äta tex pasta och hemmagjorda köttbullar då eller missuppfattar jag kombinationen?
  • Anonym (Missbruk)
    hammarhajen skrev 2020-05-01 21:49:30 följande:

Köp inte hem läsk och godis. Klarar du inte att handla utan att köpa socker så köp på nätet. Eller om du har någon annan som kan handla, som du kan vara ärlig mot och förklara varför du inte kan gå in i en butik.

Släng alla kakor, all glass, allt godis och häll ut all läsk. UTAN dåligt samvete. INGEN behöver ha sådant hemma och kan man inte hantera det är det VÄRT pengarna att bara slänga bort det. 

Har du barn så måste ju någon vuxen hemma laga vanlig mat till dem. Ät samma som barnen, så får du i alla fall i dig bättre än godis och skräp.

Finns det något av det nyttiga du gillar? Någon frukt, något bär, räkor, oliver..? Om du har råd, köp hem massa GODA men nyttiga grejer, för att inte tvinga dig att äta sådant du inte gillar. Tycker du om mango så köp mango, även om det är dyrare än äpplen. Låt det kosta extra några månader, det är det värt för att bryta destruktiva mönster. 

Tack för dina tips! Jag skulle nog klara att handla utan att köpa massor av sötsaker. Gillar egentligen frukt, bär och grönsaker så det borde egentligen inte bli en alltför stor utmaning. Jag har nog fastnat i att om jag slutar med socker så ska jag börja räkna kalorier igen (otroligt svårt för att vara hungrig...) Ditt tips kanske passar mig bättre, att börja byta ut sockret mot något nyttigare.
  • Anonym (Missbruk)
    Anonym (!) skrev 2020-05-01 22:12:18 följande:

Förstår det, jag tycker också det på nåt vis är skönt att inte vara ensam om detta fast klart det vore bättre om ingen hade sockerberoende.

Jag vill inte sluta för jag tycker inte det är värt besväret liksom... Tycker ofta livet känns meningslöst och jag vill bara bli ?hög? för att åtminstone ha nånting att vara glad över om dagarna. Men det värsta är ju de dagar då inte ens knarket(Sötsakerna) smakar gott. Har du sådana dagar också?

Okej, förstår vad du menar. Har också tänkt att det inte är värt besväret många gånger. Men ja!! Vidrigt när man verkligen inte tycker det smakar särskilt gott men ändå äter det för man ?måste?...
  • Anonym (Missbruk)
    Anonym (Sockerchock) skrev 2020-05-01 23:38:19 följande:

Här är en till i samma sits.. Har från och till levt på socker och annat skräp i över 10 års tid och klarar inte av att sluta. Sist jag försökte sluta (2 år sedan) hade jag abstinens i flera månader och vill inte uppleva det en gång till. Kan med lätthet gå en hel dag utan att äta annat än bullar och choklad. Mår extremt dåligt över detta men lyckas ändå inte sluta. Senast jag var utan socker körde jag cold turkey och la av med allt. Åt inte ens joghurt med tillsatt socker och ingen pasta eller andra snabba kolhydrater. Svettades och skakade som en knarkare utan droger. Drack litervis med vatten och sprang km efter km för att ha annat att tänka på. Käkade bär och nötter som en besatt vart jag än var.

Det som fungerat bäst för mig var att inte ta bort något ur kosten utan att tillsätta bra saker. Började göra smoothies och saft av när och frukter. La även i någon grönsak då och då. När detta var en daglig rutin började jag ta vitamintillskott och lade några grönsaksbitar på tallriken. Åt smakfri joghurt med bananbitar ett par gånger om dagen. Detta minskade sötsuget så pass att jag halverade sockerintaget utan att ens försöka bli av med eländet.

Följer tråden i hopp om att få tips. Sockerberoende är det värsta jag någonsin kämpat med. La av med alkoholen när jag valde att bli mamma (drack massor i sena tonåren) och slutade röka när jag blev gravid, men sockret har följt mig genom livet som ett svart olycksmoln jag aldrig lyckats bli kvitt mer än i perioder.

Åh!! I månader alltså?! Herregud... Brukar få extrem huvudvärk i någon vecka innan det släpper, skulle avlida om det höll på i månader.
  • Anonym (Missbruk)
    Shoutingsilence skrev 2020-05-02 04:02:32 följande:

Två konkreta "snabba råd"

Kokta ägg är rätt bra mot sötsug. (om man gillar ägg då)

Tillåt dig själv att äta för en viss summa pengar varje dag och köp för just den pengen varje dag. Själv har jag en 20 kronors gräns, men jag har listat ut att 8-9 kronor smågodis egentligen täcker mitt behov om jag lyckas hålla det nere ett tag. Räkna med att misslyckas ibland, då börjar man om. Tricket är ju då att inte ha för mycket socker hemma och inte vilja gå ut och köpa mer. ;)

Det går att klippa socker helt och man får faktiskt en slags avtändning om man är högkonsument med bland annat yrsel i flera dagar. Men det är rätt tradigt att upprätthålla och kräver att man läser alla innehållsförteckningar, inte äter restaurangmat eller ens annat som man "tror" är sockerfritt men som egentligen är dolt socker, i.e. livsmedelstillsatser.

Tack, ska ha det i åtanke när sockersuget smyger sig på! Det där med avtändning känner jag igen, brukar ligga med huvudvärk i några dagar. Det lockar ju såklart inte jättemycket.

Är det viktigt att inte äta något socker i avvänjningen? Pasta, bröd, frukt eller är sånt ok?
Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!