• Anonym (irriterad)

    Soc, bvc och neo.

    Hej!
    Jag och min sambo har en liten flicka på snart 3 månader korrigerad och snart 5 månader okorrigerad. Föddes 32+0 gravt tillväxthämmad på grund utav dålig moderkaka. Min sambo har en dotter på 13 år. Denna dotter fick för sig att samma dag vi kom hem med lillan att flytta till mamma 35 mil bort. Vi gick med på det. Sedan kommer nästa kalldusch att hon anklagar sin pappa för sexuella övergrepp. Jag låg på sjukhuset och pappan åkte mellan hemmet och sjukhuset.
    Tack vaare hennes anklagelser så gjorde hennes nya kommun en orosanmälan kring vår lilla. jag välkomnar en utredning. Och den är i full gång nu. Soc har gjort hembesök och vi har haft andra samtal. Nu i onsdag fick vi reda på vad bvc respektive sjukhuset skrivit. Hon är på mycket extra kontroller då hon har syrgas på grund utav hennes lungor, hjärtfel med mera.
    Det jag reagerad på var BVC s uttalande. mamman har mycket klåda, djuren är uppe i ansiktet. Upplevde hemmet smutsigt och ohygieniskt men barnet var hel och ren och fick advekat omvårdnad. Hon har inte nämnt till mig efter hennes hembesök ifrån bvc att hon tyckte hemmet var smutsigt. Vad har min klåda med omhändertagandet utav min dotter att göra. Dessutom framtida problem område eventuellt stöttning kring hygienrutiner.
    Soc utredaren skulle kolla med bvc vad hon menade kring hygienrutiner.
    ifrån sjukhuset får vi bara beröm hela tiden kring hur vi tar hand om vår dotter. 
    Soc utredaren tycker inte att hemmet är smutsigt och ohygieniskt när denne hälsade på vilket var cirka en månad efter att bvc var hemma hos oss. Soc  säger att de inte har någon oror kring vår dotter men känner mig förd bakom ljuset utav bvc som kunde nämnt något om städningen om hon tyckte att det var av vikt att nämna för soc. vill mest skriva av mig tror jag. Vi har gått igenom mycket då vi miste vår son i en blodförgiftning 2 veckor och 3 dagar gammal år 2016. Han låg bara på sjukhus i sitt liv.

  • Svar på tråden Soc, bvc och neo.
  • Anonym (Bit ihop)

    Plocka in extern firma och lägg 4000 på att de storstädar hemmet. Håll det sedan rent. Kasta/ge bort 50 onödiga saker och 20 klädesplagg. Klart. Håll ordningen. Sen kan ingen klaga på den delen.

  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Bit ihop) skrev 2020-05-02 07:29:41 följande:

    Plocka in extern firma och lägg 4000 på att de storstädar hemmet. Håll det sedan rent. Kasta/ge bort 50 onödiga saker och 20 klädesplagg. Klart. Håll ordningen. Sen kan ingen klaga på den delen.


    Hej! Tack för tipset. Vi ska flytta till större lägenhet snart så vi ska göra städschema.
  • Anonym (Tantenpåsoc)

    Vad grundar sig anklagelserna på? Det är väldigt grovt. Oroväckande är att socialen fortsätter med sin utredning, det betyder att där finns någon oro från socialen också.

    Hur är ni som personer? Jobbar båda? Diagnoser? Har ni svårt med att hålla rutiner?

  • Anonym (Milla)

    Vad är det för djur ni har, TS? Jag får intrycket att er bvc-sköterska inte lyckas hålla isär den objektiva bedömningen av hygienen och sina personliga äckelkänslor inför djuren. Jag menar, varför ens kommentera att djuren är i ansiktet på er? Vilka husdjur är inte det?

  • Anonym (Milla)
    Anonym (Tantenpåsoc) skrev 2020-05-02 08:11:48 följande:
    Vad grundar sig anklagelserna på? Det är väldigt grovt. Oroväckande är att socialen fortsätter med sin utredning, det betyder att där finns någon oro från socialen också. Hur är ni som personer? Jobbar båda? Diagnoser? Har ni svårt med att hålla rutiner?

    Anonym (Tantenpåsoc) skrev 2020-05-02 08:11:48 följande:
    Vad grundar sig anklagelserna på? Det är väldigt grovt. Oroväckande är att socialen fortsätter med sin utredning, det betyder att där finns någon oro från socialen också. Hur är ni som personer? Jobbar båda? Diagnoser? Har ni svårt med att hålla rutiner?

    Främsta anledningen till utredning var väl anklagelserna från trettonåringen. Det är väl fullt rimligt att soc håller koll på familjen i ett sådant läge, oavsett hur rent de har det hemma?
  • Anonym (Vem ska man lita på?)

    Ska man lita på tjejer som berättar om sexuella övergrepp? Kan tjejer hitta på eller ljuga om sånt?

  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Tantenpåsoc) skrev 2020-05-02 08:11:48 följande:

    Vad grundar sig anklagelserna på? Det är väldigt grovt. Oroväckande är att socialen fortsätter med sin utredning, det betyder att där finns någon oro från socialen också.

    Hur är ni som personer? Jobbar båda? Diagnoser? Har ni svårt med att hålla rutiner?


    Soc starta utredningen för att de måste när det finns så grova anklagelser ifrån 13 åringen. När vi var på möte i onsdags sa soc att inte de har någon oro kring vår lilla. Jag jobbar inte då jag efter bortgången av vår son fick stora problem med stress eksem. 7 månader efter sonens bortgång dog min far och 7 månader efter det min mor. Det blev en överrens kommelse mellan mig och min arbetsgivare då jag med mina eksem inte kunde vara kvar i hemtjänsten. Min sambo jobbar heltid . Jag har ingen diagnos men min sambo har dyslexi. De måste alltid öppna en utredning vid sådana anklagelser.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Milla) skrev 2020-05-02 08:14:50 följande:

    Vad är det för djur ni har, TS? Jag får intrycket att er bvc-sköterska inte lyckas hålla isär den objektiva bedömningen av hygienen och sina personliga äckelkänslor inför djuren. Jag menar, varför ens kommentera att djuren är i ansiktet på er? Vilka husdjur är inte det?


    Hej! Vi har en katt och en hund. Hunden gav henne en puss. Jag låter inte hunden pussa dottern i ansiktet. Bvc sköterskan sa att katten kan se dottern som ett byte.
  • Anonym (!!)
    Anonym (Vem ska man lita på?) skrev 2020-05-02 08:31:44 följande:

    Ska man lita på tjejer som berättar om sexuella övergrepp? Kan tjejer hitta på eller ljuga om sånt?


    Man ska alltid ta det på allvar. Lyssna på Hästgården samt Teaterläraren och favoritpojkarna i SR P1. Hemska berättelser om när vuxna inte trott på barn och ungdomar som berättat om sexuella övergrepp.

    Berättelser om övergrepp måste alltid tas på allvar och utredas!
  • Anonym (Anonym 666)

    Jag tycker inte det är konstigt att bvc inte informerade er om vad de tänkt skriva i sin rapport, just pga din/er reaktion. Det är sådant man kan räkna med från föräldrar och alla är inte mottagliga för information öht, de flesta blir nog snarare väldigt upprörda och kanske aggressiva.

    Vad gjorde bvc hemma hos er öht, det borde väl ha räckt med soc? De gör väl sina egna utredningar så det var väl knappast de som skickade dit dem?

Svar på tråden Soc, bvc och neo.