Soc, bvc och neo.
Min man blev anklagad för övergrepp av en av 6-åringens kompisar. Det var fullständigt påhittat, och kunde inte ha hänt, men barnets föräldrar gjorde polisanmälan (fullt förståeligt), och polisen kontaktade soc. Min man blev hämtad till förhör tidigt en morgon, och soc följde med till vårt hem. De pratade med mig, samt med våra två barn i enrum. Därefter hade soc inte någon oro för våra barn. Polisen hade min och min mans dator, samt hans telefon i några månader och gick igenom dem. De hittade ingenting som talade för att anklagelserna var sanna och allt lades ner. Då avslutade även soc sin utredning.
MEN, det som jag tyckte var oerhört jobbigt var att huset var otroligt stökigt när soc kom hit. Det låg leksaker inklusive lego över hela huset. Köksbänkarna var hygieniska (ej gammal disk eller så), men det stod fullt av saker där. Vi håll på att renovera barnens rum och hade tömt deras garderober och hyllor, och alla de sakerna stod i stora högar utanför badrummet. Som sagt, oerhört pinsamt, och av den anledningen har jag inte ens velat läsa soc rapport från besöket. Jag vill inte se vad de skriver om vårt hem. Oavsett vad de tyckte och tänkte, så sade de aldrig något om det, och inga åtgärder blev aktuella. Vi blev mycket väl bemötta av både soc och polis.
Jag tror inte alls du har något att oroa dig för TS, vad gäller städningen. Byt BVC! Jag skulle inte haft något förtroende för den sköterskan längre. Sedan är det naturligtvis hemskt med anklagelserna, och huruvida de är sanna eller inte kan jag inte säga något om. Litar du på att det är lögn så har inte ert barn något att frukta, men skulle det kunna ligga något i vad dottern sagt så måste du naturligtvis fundera över hur du skall skydda ert barn i framtiden.