• Anonym (hyra)

Någon som har krävt tillbaka pengar för hög hyra?

Någon som har gjort det och vilka papper eller bevis behövde ni visa upp?

• Svar på tråden Någon som har krävt tillbaka pengar för hög hyra?
  • Anonym (.)

Vi visade vårt kontrakt och ett utdrag från våra hyresinbetalningar samt en kopia på originalfakturan från värden som visade att vi betalade mer än 60% påslag.

• Anonym (hyra)

Tack för svar. Var kan man hitta originalfakturan? Och behövs alla dessa tre underlag eller räcker det om man kan styrka uppgifterna på ett annat sätt? (om du vet det...)

• Anonym (.)
    Anonym (hyra) skrev 2020-05-02 19:37:28 följande:

Tack för svar. Var kan man hitta originalfakturan? Och behövs alla dessa tre underlag eller räcker det om man kan styrka uppgifterna på ett annat sätt? (om du vet det...)

Du får nog höra efter med hyresnämnden vad de kräver. Skulle tro att man behöver styrka dessa tre saker, vad originalhyran är, vad man själv betalar och att man faktiskt betalat den summan. Vi hittade helt enkelt en faktura som blivit liggande på hatthyllan och blev lite chockade över skillnaden mellan vad de vi hyrde av betalade och vad vi betalade. Men jag gissar att man kan kontakta värden och fråga vad originalhyran för just den lägenheten är, eller höra efter med HGF vad snitthyran i området är etc.

Vet ni att ni betalar för mycket eller misstänker ni bara?
  • Anonym (hyra)
    Anonym (.) skrev 2020-05-02 20:47:57 följande:
    Du får nog höra efter med hyresnämnden vad de kräver. Skulle tro att man behöver styrka dessa tre saker, vad originalhyran är, vad man själv betalar och att man faktiskt betalat den summan. Vi hittade helt enkelt en faktura som blivit liggande på hatthyllan och blev lite chockade över skillnaden mellan vad de vi hyrde av betalade och vad vi betalade. Men jag gissar att man kan kontakta värden och fråga vad originalhyran för just den lägenheten är, eller höra efter med HGF vad snitthyran i området är etc.

Vet ni att ni betalar för mycket eller misstänker ni bara?
    Jag vet det men har inga bevis som fakturor. Har inte heller ett kontrakt, vi kom bara överens om en hyra och så har jag betalat den till hyresvärdens konto.
  • Kjell2
    Anonym (hyra) skrev 2020-05-03 17:59:07 följande:
    Jag vet det men har inga bevis som fakturor. Har inte heller ett kontrakt, vi kom bara överens om en hyra och så har jag betalat den till hyresvärdens konto.
    Gäller det andrahandsuthyrning eller förstahands?
    Är du med i hyresgästföreningen?
  • Anonym (hyra)
    Kjell2 skrev 2020-05-03 18:03:05 följande:
    Gäller det andrahandsuthyrning eller förstahands?
    Är du med i hyresgästföreningen?
    Andrahand och jag är inte med i Hyresgästföreningen.
  • Kjell2
    Anonym (hyra) skrev 2020-05-03 18:04:23 följande:
    Andrahand och jag är inte med i Hyresgästföreningen.
    Är det en brf eller hyresrätt det gäller?
  • Kjell2

Och har den du hyr av ok från styrelsen (brf) eller bostadsbolaget (hyres) att hyra ut i andra hand?

• Anonym (hyra)

Det är en hyresrätt, man kan väl inte få tillbaka överhyra om det gäller en bostadsrätt? Kan inte svara på om personen har tillåtelse för uthyrningen.

• Kjell2
    Anonym (hyra) skrev 2020-05-03 18:13:50 följande:

Det är en hyresrätt, man kan väl inte få tillbaka överhyra om det gäller en bostadsrätt? Kan inte svara på om personen har tillåtelse för uthyrningen.

Bor du där nu och behöver du bo kvar?

Ett sätt att sätta press på den du hyr av är att säga att du tänker prata med hyresbolaget.

Ja, du kan få tillbaka överhyra vid andrahandsuthyrning av brf.
Svar på tråden Någon som har krävt tillbaka pengar för hög hyra?