• Anonym (Ts)

Ett bra, stabilt jobb för någon som inte vill plugga en massa år? Tips!

Ja, skulle behöva hjälp med vad för yrken det finns som ger ett stabilt jobb, utan en 5-10 år av plugg.

Har inte gått gymnasiet och ska ta tag i det nu men skulle behöva börja jobba asap efter gymnasiets tre år och vill gärna ha ett Stabilt jobb, det är viktigast just nu. Därefter plugga vidare när ekonomin hos mig är bättre och jag slipper ta hundratals kronor i studielån.

Så vad finns det för yrken som ger bra jobb? Utan hur mycket studier som helst dvs. :)

• Svar på tråden Ett bra, stabilt jobb för någon som inte vill plugga en massa år? Tips!
  • Anonym (Lokförare)

Kolla på lokförare. Har för mig att det är ett års utbildning och riktigt bra ingångslön. Sen måste man ju vara beredd på att vara hemifrån en hel del.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lokförare) skrev 2020-05-03 03:24:45 följande:

Kolla på lokförare. Har för mig att det är ett års utbildning och riktigt bra ingångslön. Sen måste man ju vara beredd på att vara hemifrån en hel del.

Ja alltså att vara hemifrån mycket är egentligen inte heller ett alternativ. Gärna vanliga arbetstider bara, alt natt .

Tack för tips!

Ska läsa lite om det nu
  • Anonym (Stina)

Du kommer inte hitta ett jobb som är "bra och stabilt med tider som 7-16" utan att studera. Möjligtvis hemstäd, men min erfarenhet av de yrket är verkligen inte "bra"

Bästa är väl att läs upp dina betyg så du har grundbehörighet, sen söker du en yrkesutbildning som tex tandsköterska på 2 år.

• Anotherone

Om du trivs med socialt arbete och även kan tänka dig att jobba natt så finns ju boendstöd. Ds att man arbetar som boendestödjare på boenden för funktionshindrade vuxna. Det kan vara fysiska eller andra funktionshinder. På dagtid ska man hjälpa dem i deras dagliga livssituation, fixa frukost, hjälpa till att göra dem redo att komma iväg till jobb/daglig verksamhet.
    Vissa bor i egna lägenheter, andra bor på ett gemensamt boende med egna rum.
    Sen bemannar man nattetid också men då sover man ju. 

Vissa arbetsgivare kräver att man är undersköterska, men alla har inte de kraven. Empati, social kompetens och personliga egenskaper väger tungt.

Annars rekommenderar jag att du kollar på Yrkesutbildningar. De heter YH nu, tidigare KY (kvalificerad yrkesutbildning). Det är utbildningar, korta och lite längre, som tas fram i samarbete med arbetsmarknaden så att man täcker upp inom yrken där kompetens saknas. Sen är tanken att när behovet är täckt så läggs utbildningen ner så att man inte utbildar folk ut i arbetslöshet. Där finns alla möjliga yrken, praktiska och mer teoretiska. Studier på plats och på distans.
    Data, IT, djurvård, administration, lokförare, byggledare mfl.
    https://www.yrkeshogskolan.se/

• pyssel

Yrkesutbildningar inom svets, elteknik och transport om du snabbt vill ha ett jobb. Kolla om du är kvalificerad till yrkesutbildning på vux - YrkVux. Vill du lägga lite tid på studier men inte för länge så logistik.

#inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Ett bra, stabilt jobb för någon som inte vill plugga en massa år? Tips!