• ojskipojski

    Frågor angående viktnedgång

    Vill gå ner i vikt men blir så förvirrad av internet. Flera sidor menar att man som kvinna skall äta 2000 - 2200 kalorier per dag, så mycket skulle jag aldrig kunna äta. Med en mycket lugn vardag verkar det som om jag ska äta ca 1500 kalorier per dag. Då räknar jag med 1300 kalorier vilket man förbränner i "koma" och ca 200 kalorier då man går omkring hemma, lagar mat, tar på sig kläder osv, kan det stämma? 

    Jag är 20, väger 56,7 kg och är ca 160 cm. Vill väga ca 50 kg.

    Fråga 1: Är dessa 200 kalorier jag räknar med att man automatiskt förbränner för högt räknat, hur mycket kan det då istället handla om?

    Fråga 2. Går ibland på promenader/ springer och då brukar jag räkna med ca 45 kalorier per km. Är det rimligt?

    Fråga 3. Folk säger man aldrig skall äta mindre än 1200 kalorier per dag, men eftersom jag bara bränner 1500 kalorier skulle det innebära en viktminskning på enbart 300 gram per vecka... Skulle alltså ta 22 veckor för mig att gå ner dessa kilon, känns som det är väldigt lång tid för såpass få kilo..Obestämd  Hur många kalorier bör jag äta för lite snabbare viktnedgång utan att må pyton samtidigt...

    Fråga 4. Jag blir så oerhört sötsugen av kalorieunderskott, alltså inte hungrig, utan sötsugen... hur botar jag mitt sötsug?!

    Fråga 5. Vilken mat mättar allra bäst (förutom grönsaker, havregryn och ägg som jag redan räknat med mättar bra)

    Oerhört tacksam för den som tar sig tiden att svara på åtminstone en av frågorna, tack.

  • Svar på tråden Frågor angående viktnedgång
  • hammarhajen

    Varför inte öka energiförbrukningen istället? Ju mer du rör dig desto bättre mår kroppen, inte bara viktmässigt. 

    Ut och gå eller jogga en stund varje dag. 
    Promenera om du ska någonstans (handla, till en kompis etc) istället för buss/bil
    Ta trappor istället för hiss och rulltrappa

    Är du hemma mycket (studier, hemmajobb etc) så gå en sväng efter frukost, efter lunch och på kvällen. Behöver inte vara långt, alla steg räknas!

Svar på tråden Frågor angående viktnedgång