Varför vara med i facket,lägg ned arbetsförmedlingen
Nu vet jag inte varför du blandar in facket i saken när du pratar om akassan, akassorna är fristående organisationer facket påverkas inte av de ändrade reglerna för inträde i akassan och dess arbetsvillkor. Däremot som någon nämnt här så har ofta facket en ytterligare inkomstförsäkring, men den är inte staten inblandad i.
Däremot kan man ju "glädja" de missunsamma som inte gillar att det går fortare att kvalificera sig nu med att det inom akassan finns både grundersättning och inkomstbaserad ersättning, för den senare behöver du varit medlem i ett år.
Att lägga ner arbetsförmedlingen känns också som ett väldigt kontraproduktivt förslag om du tycker att du får för lite stöd och resurser från dem, då får du än mindre. Däremot är ju arbetsförmedlingen i närmast totalhaveri resursmässigt efter tidigare politiska beslut där den sk "servettbudgeten" röstades igenom och de fick i panikfart lägga ner och varsla mycket stora mängder (kan du definitivt inte lasta S för de var de inte inblandade i alls) och sedan vidare mot nedläggning som krav för januariöverrenskommelsen, men där får du mer lasta C och L, visst de kunde avstått att ingå den och låta M, KD och SD bilda regering men jag tror inte det hade gett mer resurser till arbetsförmedlingen.
Det är något väldigt bra för samhället om arbetsförmedlingen satsar hårt på att hjälpa väldigt nyligen arbetslösa ut i jobb helt enkelt då det är mycket lättare att få ett om man har ett eller precis blivit av med ett, går man istället i någon slags turordning kommer plötsligt väldigt många vara långtidsarbetslösa och behöva mycket större resurser för att komma tillbaka. Det är alltså resurssparande att göra så totalt sätt, däremot kan jag absolut tycka att man ska se till att det finns tillräckligt med resurser att hjälpa alla på ett adekvat sätt, dvs skjuta till tillräckligt så att det inte drabbar så att de som redan är i systemet inte får mindre hjälp.
Det känns som TS behöver läsa på en hel del.