• Anonym (TS)

Dom som sett filmen Hålet/The Platform

Till alla dom som sett filmen Hålet / The Platform på Netflix. Den lämnade mig med en del frågor och funderingar. Om man går riktigt djupt så förstår jag nog tanken - allt är frid och fröjd när man lever ett gott liv, men hur resonerar man när livet ställs på sin ända? Ändrar man alla sina sunda värderingar för att överleva? Och bidrar man tillräcklig till dom som har det svårare än sig själv?

Va var din tanke efter filmen?

• Svar på tråden Dom som sett filmen Hålet/The Platform
  • Anonym (Kora och Rona)

Jag skulle klart som fan kliva över lik för att få det bra själv och sen skita i alla andra. Det gör jag redan nu, så jag är vältränad. 

• Anonym (Per-Arne)
    Anonym (Kora och Rona) skrev 2020-05-06 01:05:42 följande:

Jag skulle klart som fan kliva över lik för att få det bra själv och sen skita i alla andra. Det gör jag redan nu, så jag är vältränad. 

Oj, vilken tuffing! Tjuvröker du också?
  • Anonym (Kora och Rona)
    Anonym (Per-Arne) skrev 2020-05-06 02:04:18 följande:
    Oj, vilken tuffing! Tjuvröker du också?
    Nej, men jag tänder gärna cigs för att fimpa på andra. 
  • Panduro

VARNING FÖR SPOILER!!!

Jag tyckte filmen var otroligt bra. Tänker mest på "kapitalismen" i världen. Att folk roffar åt sig mer än vad de någonsin kan behöva. Hade de delat upp maten kanske alla hade överlevt. Och att alla människor blir lika själviska om de får chansen.

Däremot vet jag inte vad jag ska tänka om slutet. Jag fattade det som att de vill visa att det är främst barnen som drabbas av vår girighet? Vad tror du?

• Anonym (Älskade den)
    Panduro skrev 2020-05-06 06:18:15 följande:

VARNING FÖR SPOILER!!!

Jag tyckte filmen var otroligt bra. Tänker mest på "kapitalismen" i världen. Att folk roffar åt sig mer än vad de någonsin kan behöva. Hade de delat upp maten kanske alla hade överlevt. Och att alla människor blir lika själviska om de får chansen.

Däremot vet jag inte vad jag ska tänka om slutet. Jag fattade det som att de vill visa att det är främst barnen som drabbas av vår girighet? Vad tror du?

Jag tror att slutet mest var avsett för att vara så hemskt, meningslöst, hopplöst och elakt som möjligt, och lämna det öppet för tolkning vad som menades. Själva gesten att skydda den rätten hela vägen, offra allt för det för att sedan tvingas ge bort den. Desperationen osv.

Den är kritisk mot kapitalism, men ändå visar den på att kapitalism och girighet är enda sättet eftersom försök till annat är poänglöst. "Roffa åt dig medans du kan för världen är skit" är budskapet. Det blir fel men ändå rätt.
  • Limeblad

Tyckte den var bra men gillade inte slutet. Fattar inte heller hur barnet överlevde på det planet som de hittade det. Det bara låg där utan mat och såg frisk ut fast det inte fick någon mat.

• Anonym (Lyykke)
    Panduro skrev 2020-05-06 06:18:15 följande:

VARNING FÖR SPOILER!!!

Fast det är fel, de som "roffade åt sig" gjorde ju det för att överleva. Ingen människa i världen kan överäta på 2 minuter. 
    De som trodde att det skulle finnas mat till alla hade också fel, eftersom det fanns 333 våningar och inte de 200 de räknat på.

Kontentan är att vi kan tvingas göra något för andra, och det betyder inget för det är besudlat och vi måste förlita oss på att andra tänker som vi.
    Eller vi kan hjälpa andra för att vi VILL, för att det är rätt sak att göra. Som att offra sig för den lilla flickan i slutet.
Svar på tråden Dom som sett filmen Hålet/The Platform