• Thu 7 May 2020 07:44
    418 visningar
    13 svar
    13
    418

    Reklamation

    Om man köpt en telefon för ca 10 dagar sedan och den strular i mjukvaran har man möjlighet att reklamera då? Jag vill verkligen inte behöva lämna in en så ny telefon på lagning

  • Svar på tråden Reklamation
  • Thu 7 May 2020 08:36
    #1

    Ja det har du. Du måste kunna visa upp kvitto.

  • Thu 7 May 2020 08:49
    #2

    Tack. För folk hör mig inte när dom ringer, när man ska skjuta upp skärmen för att kunna trycka Pinkod så får man ibland hålla på 10-15 drag innan den åker bort. Den låser sig ibland när man gör vissa saker. Så jag hoppas att man får reklamera den då.

    Tack för ditt svar

  • Thu 7 May 2020 09:26
    #3
    Rebecca1987 skrev 2020-05-07 07:44:11 följande:

    Om man köpt en telefon för ca 10 dagar sedan och den strular i mjukvaran har man möjlighet att reklamera då? Jag vill verkligen inte behöva lämna in en så ny telefon på lagning


    Vem köpte du av, affär eller privatperson. Köpte du på distans eller i affär? Vad står i köpeavtalet om returrätt?

    Generellt har man inte rätt att få en ny vara om den du köpt krånglar. Säljaren kan åta sig att laga i första steget.


  • Thu 7 May 2020 09:31
    #4
    Kjell2 skrev 2020-05-07 09:26:40 följande:

    Vem köpte du av, affär eller privatperson. Köpte du på distans eller i affär? Vad står i köpeavtalet om returrätt?

    Generellt har man inte rätt att få en ny vara om den du köpt krånglar. Säljaren kan åta sig att laga i första steget.


    På elgiganten i fast butik.
  • Sandra­söt88
    Thu 7 May 2020 09:33
    #5

    Säljaren har rätt att försöka laga felet. Det är ren goodwill från företaget om de tar tillbaka varan som reklamation.

  • Thu 7 May 2020 09:34
    #6
    Rebecca1987 skrev 2020-05-07 09:31:02 följande:
    På elgiganten i fast butik.
    Om det inte ingår bytesrätt i avtal har du ingen rätt att bara byta eller få pengarna tillbaka.

    Enligt Köplagen har du rätt att få felet åtgärdat. Säljaren kan välja att försöka laga eller ge dig en ny.

    Men du måste reklamera skyndsamt.


  • Sandra­söt88
    Thu 7 May 2020 09:35
    #7
    Kjell2 skrev 2020-05-07 09:34:09 följande:

    Om det inte ingår bytesrätt i avtal har du ingen rätt att bara byta eller få pengarna tillbaka.

    Enligt Köplagen har du rätt att få felet åtgärdat. Säljaren kan välja att försöka laga eller ge dig en ny.

    Men du måste reklamera skyndsamt.


    Nu är det ju inte KL som är aktuell i det här fallet utan konsumentköplagen.
  • Thu 7 May 2020 09:39
    #8
    Sandrasöt88 skrev 2020-05-07 09:35:30 följande:
    Nu är det ju inte KL som är aktuell i det här fallet utan konsumentköplagen.
    Du har rätt, jag var snabb och slarvig.


  • Sandra­söt88
    Thu 7 May 2020 09:40
    #9
    Kjell2 skrev 2020-05-07 09:39:40 följande:

    Du har rätt, jag var snabb och slarvig.


    Ingen fara! Lätt hänt.
  • Thu 7 May 2020 09:44
    #10

    Så även om det varit fel sedan första dagen och bara haft den 10 dagar så ska dom laga något som inte fungerade felfritt ifrån början

  • Thu 7 May 2020 09:52
    #11
    Rebecca1987 skrev 2020-05-07 09:44:39 följande:

    Så även om det varit fel sedan första dagen och bara haft den 10 dagar så ska dom laga något som inte fungerade felfritt ifrån början


    De ska åtgärda felet, t ex genom att laga. Du bör reklamera nu direkt, inte vänta 10 dagar.

    Kontakta butiken nu
  • Thu 7 May 2020 10:29
    #12
    Kjell2 skrev 2020-05-07 09:52:37 följande:

    De ska åtgärda felet, t ex genom att laga. Du bör reklamera nu direkt, inte vänta 10 dagar.

    Kontakta butiken nu


    Det är inte bara göra nu när man bor långt ifrån
  • Thu 7 May 2020 10:30
    #13
    Rebecca1987 skrev 2020-05-07 10:29:34 följande:
    Det är inte bara göra nu när man bor långt ifrån
    Kontakta och fråga vad du ska göra
Svar på tråden Reklamation