• Anonym (Orolig kille)

    Jag tror att min flickvän har diabetes

    Hej alla.

    Jag är en kille som är 25 år och min flickvän är 23 år. Under de senaste veckorna har hon varit ovanligt kissnödig. Hon springer på toaletten mycket oftare än vad hon brukar, samt att hon är mycket mer törstig än vanligt.

    Jag är orolig för hennes skull, det känns inte bra alls. Misstänker starkt att hon kan ha diabetes! Jag vet att det finns diabetes i hennes släkt och symptomen låter ju onekligen som diabetes, även om det ju såklart kan vara något annat eller kanske inte något alls.

    Hur som helst så vill jag verkligen att hon ska kolla upp det. Vill att hon ska ringa hälsocentralen eller en privatläkare och berätta om hennes symptom och säga att hon tror att hon har diabetes. Om hon säger det så borde hon få komma in väldigt snabbt och kolla blodsockret.

    Problemet är att hon är rädd för att söka vård, så hon vill inte göra det. Hon säger att det inte är något och att det kommer bli normalt snart.

    Jag är dock orolig och med tanke på dessa symptom så finns det skäl att misstänka diabetes. Det är ju inte bra att gå runt med obehandlad diabetes, så jag vill verkligen att hon ska fara in och kolla. Hon vägrar dock ringa en läkare. Hon säger att det inte är något och att det kommer bli bra snart.

    Vad kan jag göra? Är så orolig för hennes skull! Jag vet att det är upp till henne att ta tag i det här, men jag är så rädd om henne!

  • Svar på tråden Jag tror att min flickvän har diabetes
  • Anonym (Orolig kille)
    Drottningen1970 skrev 2020-05-07 18:39:01 följande:

    Hon är gravid.


    Nej. Hon tar p-piller, men vi tänkte i början att hon kanske ändå är gravid, men det är hon inte.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Orolig kille) skrev 2020-05-07 18:40:09 följande:
    Nej. Hon tar p-piller, men vi tänkte i början att hon kanske ändå är gravid, men det är hon inte.
    Har hon testat sig? P-piller är inte 100 % säkra.
  • Anonym (Orolig kille)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-07 18:45:10 följande:

    Har hon testat sig? P-piller är inte 100 % säkra.


    Ja. Hon är inte gravid
  • Anonym (Anonym 666)

    Att man är törstig och dricker mycket vatten är verkligen inte mycket att gå på för att misstänka diabetes. Finns det inget mer som gör att du tror det?

  • VickanD
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-07 18:46:28 följande:

    Att man är törstig och dricker mycket vatten är verkligen inte mycket att gå på för att misstänka diabetes. Finns det inget mer som gör att du tror det?


    Det är väl absolut tillräckligt för att Ts ska misstänka diabetes? Ökad törst samt att man behöver kissa oftare och mycket är två väldigt vanliga tecken på diabetes. Har det varit så i några veckor och man vet att man ej är gravid så tycker jag absolut att man ska ha diabetes i åtanke.
  • Anonym (Orolig kille)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-07 18:46:28 följande:

    Att man är törstig och dricker mycket vatten är verkligen inte mycket att gå på för att misstänka diabetes. Finns det inget mer som gör att du tror det?


    Det är ju två vanliga symptom på diabetes så det är ju därför jag tror det. Verkar ju inte bli bättre heller!

    Inget mer, men jag tycker det är tillräckligt för att vara orolig.
  • Anonym (Anonym 666)
    VickanD skrev 2020-05-07 18:48:47 följande:
    Det är väl absolut tillräckligt för att Ts ska misstänka diabetes? Ökad törst samt att man behöver kissa oftare och mycket är två väldigt vanliga tecken på diabetes. Har det varit så i några veckor och man vet att man ej är gravid så tycker jag absolut att man ska ha diabetes i åtanke.
    Man kissar mycket för att man dricker mycket.... Kommer du ihåg äta-väta-dockorna? Människor funkar på samma sätt, bara långsammare. Jag är också jättetörstig den här perioden, har jag diabetes? Knappast.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Orolig kille) skrev 2020-05-07 18:50:32 följande:
    Det är ju två vanliga symptom på diabetes så det är ju därför jag tror det. Verkar ju inte bli bättre heller!

    Inget mer, men jag tycker det är tillräckligt för att vara orolig.
    Det tycker inte jag. Hon visar ingen trötthet? Blir konstig om hon inte äter på rätt tider? Ser konstigt? Sånt skulle få mig att reagera, inte bara att man är törstig.
  • VickanD
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-07 18:55:05 följande:

    Man kissar mycket för att man dricker mycket.... Kommer du ihåg äta-väta-dockorna? Människor funkar på samma sätt, bara långsammare. Jag är också jättetörstig den här perioden, har jag diabetes? Knappast.


    Jag säger inte att det ÄR diabetes, utan att man absolut bör ha det i åtanke. Det har varit såhär i några veckor, säger ts och då tycker jag absolut att man kan börja fundera. Kan ju vara klokt att kolla upp det, inte direkt så att man förlorar något på det? Om det nu faktiskt skulle visa sig vara diabetes så är det ju väldigt bra om ts flickvän inte gick runt obehandlad.
Svar på tråden Jag tror att min flickvän har diabetes