• S23

Babynest?

Vi har knappt använt nest eftersom barnet vägrat sova någon annanstans än PÅ oss. Men onödigt tycker jag nig ändå inte att det är. Man vet ju inte vilken typ av barn man får ocj jag hade tyckt att det var guld värt med nest om vårat barn hade accepterat att ligga där

• S23
    Mortiscia80 skrev 2020-05-08 20:17:22 följande:

Det är klart det finns kvävningsrisk med fler saker, men det gör ju inte att det blir bättre att ha ytterligare en grej. Små barn ska ju inte ha filtar de kan dra över ansiktet, kuddar ska de inte ha alls i början.

Det känns som en onödig investering om man bara kan använda det tre månader. Å andra sidan ska små barn upp till just tre månader sova i egen säng, och då behövs det alltså inte då heller.

En annan risk utom kvävning är att man som vuxen riskerar att rulla över barnet, eftersom många verkar använda sitt nest till att samsova.

Nest rekommenderas vid samsovning. Just pga risken för att rulla över barnet.

Hur många barn upp till tre månader sover faktiskt i sin egen säng är ju också frågan. Utan statistiskt underlag så verkar det som att de flesta barn inte accepterar det och vill sova nära sina föräldrar. Då anser jag nestet vara ett bra alternativ för att sova tryggt.

Nu har mitt barn inte accepterat att ens ligga bredvid mig utan legat på mig. Jag kan ju säga att det aldrig funnits risk att jag skulle rulla över henne eller hon ramla ner. Jag har vaknat i PRECIS samm ställning som jag somnat. Och då är jag ändå en person som normalt rör mig mycket när jag sover.

Ursäkta om jag låter otrevlig. Är inte min mening alls isf. Men kan vara svårt i skrift ibland. Tycker din kommentar kanske är lite väl hård mot samsovninh och rikserna med det. Troligtvis har vi helt olika uppfattning om den faktiska kvävningsrisken
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-05-08 20:51:45 följande:

När det gäller onödiga saker skriver jag under direkt på bärsjal! Vilken elände att få på rätt plats, tretton varv runt kroppen ungefär och man är svettig innan det är klart. Sedan vill ungen inte vara där i, man har dragit åt för lite ändå osv... Usch. Bröstpumpen var inte heller särskilt användbar, däremot funkade babysittern för oss.

Haha. Och här har bärsjalen varit vår räddning. Vi hade inte överlevt utan den. Samma sak gäller gravidkudde. Hade inte överlevt alla nätter med bebis sovande på mih utan den.

Ts. Det är nog helt enkelt så att beroende på hur ditt barn är så kommer vissa saker vara onödiga och andra inte. Det är svårt att veta innan.

Pratar vi ekonomi så försök köpa begagnat. Annars är mitt råd att faktiskt gå på välkända dyrare produkter men att köpa när det är riktigt bra rea. Då kan du förhoppningsvis sälja sådant som visat sig onödigt till ungefär samma pris du själv köpt för
Svar på tråden Babynest?