S23 skrev 2020-05-08 20:40:05 följande:
Nest rekommenderas vid samsovning. Just pga risken för att rulla över barnet.
Hur många barn upp till tre månader sover faktiskt i sin egen säng är ju också frågan. Utan statistiskt underlag så verkar det som att de flesta barn inte accepterar det och vill sova nära sina föräldrar. Då anser jag nestet vara ett bra alternativ för att sova tryggt.
Nu har mitt barn inte accepterat att ens ligga bredvid mig utan legat på mig. Jag kan ju säga att det aldrig funnits risk att jag skulle rulla över henne eller hon ramla ner. Jag har vaknat i PRECIS samm ställning som jag somnat. Och då är jag ändå en person som normalt rör mig mycket när jag sover.
Ursäkta om jag låter otrevlig. Är inte min mening alls isf. Men kan vara svårt i skrift ibland. Tycker din kommentar kanske är lite väl hård mot samsovninh och rikserna med det. Troligtvis har vi helt olika uppfattning om den faktiska kvävningsrisken
Nja, ska man samsova är det ju hårda kanter som gäller, läste på en sida att de rekommenderade barnvagnsinsatsen t ex. Mjuka kanter, oavsett hur hårt stoppade de är, gör inte mycket skillnad. Sedan är det ju inte hela människan som rullar över jämt utan man kanske bara har en del av kroppen över.
Vårt barn har sovit i egen säng från dag ett. Det var först vid 2½ års ålder det var samsovning som gällde. Alla barn är ju olika så klart.
Jag tycker du låter trevligare än de flesta på FL! Jag tycker bara att det är dumt att chansa på något som kanske eller kanske inte är ofarligt. Även om det är en "liten" risk, så är det ändå en risk, och jag vill helst att mitt barn andas nästa morgon, och att man själv gör så gott man kan för att se till att det kan bli så.