• Buzzanonym1

Babynest?

Ska man köpa babynest eller är det helt onödigt?

Säkerhetsrisker och tips på märken.

• Svar på tråden Babynest?
  • TheDucky

Första bebisen: På BB rullade de ihop en badlakan så det blev som ett nest på madrassen till kuvös sängen för de gjorde ett hjärt utlraljud. Bebben älskade det och vi använde vårat första nest jättemycket.

Andra inte lika mycket men bra att ha de fösta 3 månaderna och flyttar även med mig nestet till soffan så man kan snabbt springa iväg utan behöva oroa sig.

För oss har det varit värt pengarna.

Första minns inte märket ca 400 kr kostade det iaf och andra är från Buddy & Hope för ca 600-700 kr.

• TheDucky
    Mortiscia80 skrev 2020-05-08 18:42:28 följande:

Nej. Jag skulle aldrig ha ett baby nest pga kvävningsrisken. Dessutom kan de vara för mjuka i underlaget.

Är ju främst kvävningsrisk om babynestet är för mjuka, köper man ett från ett bra märke är de mer fasta och då finns inte risken att bebisen fastnar med näsan. Sen så ska de ju ligga på rygg i nestet. Våra bebisar har börjat ligga på sida när de var 3,5 månad. Sen så är det mesta kvävningsrisk med en nyfödd. Filtar, kuddar vissa kläder.
  • TheDucky
    TheDucky skrev 2020-05-08 20:08:52 följande:

Är ju främst kvävningsrisk om babynestet är för mjuka, köper man ett från ett bra märke är de mer fasta och då finns inte risken att bebisen fastnar med näsan. Sen så ska de ju ligga på rygg i nestet. Våra bebisar har börjat ligga på sida när de var 3,5 månad. Sen så är det mesta kvävningsrisk med en nyfödd. Filtar, kuddar vissa kläder.

Ligga på sidan vis 3,5 månad. Då är/har jag givetvis vaken och har uppsikt på bebisen.
  • Mortiscia80
    TheDucky skrev 2020-05-08 20:08:52 följande:
    Det är klart det finns kvävningsrisk med fler saker, men det gör ju inte att det blir bättre att ha ytterligare en grej. Små barn ska ju inte ha filtar de kan dra över ansiktet, kuddar ska de inte ha alls i början.

Det känns som en onödig investering om man bara kan använda det tre månader. Å andra sidan ska små barn upp till just tre månader sova i egen säng, och då behövs det alltså inte då heller.

En annan risk utom kvävning är att man som vuxen riskerar att rulla över barnet, eftersom många verkar använda sitt nest till att samsova.
  • TheDucky
    Mortiscia80 skrev 2020-05-08 20:17:22 följande:

Det är klart det finns kvävningsrisk med fler saker, men det gör ju inte att det blir bättre att ha ytterligare en grej. Små barn ska ju inte ha filtar de kan dra över ansiktet, kuddar ska de inte ha alls i början.

Det känns som en onödig investering om man bara kan använda det tre månader. Å andra sidan ska små barn upp till just tre månader sova i egen säng, och då behövs det alltså inte då heller.

En annan risk utom kvävning är att man som vuxen riskerar att rulla över barnet, eftersom många verkar använda sitt nest till att samsova.

Nä men ändå använder folk kuddar & filtar. Jag vet att de drar saker över ansiktet därför skrev jag även vissa kläder. En av mina är hopplös när det kommer till klänningar och drog över huvudet hela tiden så fick strunta i att använda klänningar.

Jag använde första nestet betydligt längre än 3 månader. Men det var under de 3 första månaderna den var som mest uppskattad av bebisarna.

Man vet aldrig vad som kommer vara mest onödigt att köpa. Personligen så är bröstpump, spjälsäng, bärsjal, calma flaskor och babysitter är några av de sakerna jag borde struntat i.

Medan babynest, rejäl vagn med stötdämpning och vattenkokare med värmeinställningar varit de bästa jag investerat i.

Ja det är en risk när man samsover. Men vad ska man göra när det är det enda bebisen vill. På BB säger de att de inte får rekommendera det men att det är väldigt ovanligt att mamman rullar över sin bebis. De fallen jag hört ifrån är usa och då har mamman lidit av grav fetma + 150 kg. Själv så ligger jag stel som en pinne och rör mig inte 1 mm sen jag fick min första och jag vet det för maken satt uppe i 8 h under nätterna och såg detta då vi sov i shift de första veckorna.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-05-08 20:17:22 följande:

Nest rekommenderas vid samsovning. Just pga risken för att rulla över barnet.

Hur många barn upp till tre månader sover faktiskt i sin egen säng är ju också frågan. Utan statistiskt underlag så verkar det som att de flesta barn inte accepterar det och vill sova nära sina föräldrar. Då anser jag nestet vara ett bra alternativ för att sova tryggt.

Nu har mitt barn inte accepterat att ens ligga bredvid mig utan legat på mig. Jag kan ju säga att det aldrig funnits risk att jag skulle rulla över henne eller hon ramla ner. Jag har vaknat i PRECIS samm ställning som jag somnat. Och då är jag ändå en person som normalt rör mig mycket när jag sover.

Ursäkta om jag låter otrevlig. Är inte min mening alls isf. Men kan vara svårt i skrift ibland. Tycker din kommentar kanske är lite väl hård mot samsovninh och rikserna med det. Troligtvis har vi helt olika uppfattning om den faktiska kvävningsrisken
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2020-05-08 20:40:05 följande:
    Nest rekommenderas vid samsovning. Just pga risken för att rulla över barnet.

Hur många barn upp till tre månader sover faktiskt i sin egen säng är ju också frågan. Utan statistiskt underlag så verkar det som att de flesta barn inte accepterar det och vill sova nära sina föräldrar. Då anser jag nestet vara ett bra alternativ för att sova tryggt.

Nu har mitt barn inte accepterat att ens ligga bredvid mig utan legat på mig. Jag kan ju säga att det aldrig funnits risk att jag skulle rulla över henne eller hon ramla ner. Jag har vaknat i PRECIS samm ställning som jag somnat. Och då är jag ändå en person som normalt rör mig mycket när jag sover.

Ursäkta om jag låter otrevlig. Är inte min mening alls isf. Men kan vara svårt i skrift ibland. Tycker din kommentar kanske är lite väl hård mot samsovninh och rikserna med det. Troligtvis har vi helt olika uppfattning om den faktiska kvävningsrisken
    Nja, ska man samsova är det ju hårda kanter som gäller, läste på en sida att de rekommenderade barnvagnsinsatsen t ex. Mjuka kanter, oavsett hur hårt stoppade de är, gör inte mycket skillnad. Sedan är det ju inte hela människan som rullar över jämt utan man kanske bara har en del av kroppen över.

Vårt barn har sovit i egen säng från dag ett. Det var först vid 2½ års ålder det var samsovning som gällde. Alla barn är ju olika så klart.

Jag tycker du låter trevligare än de flesta på FL! Jag tycker bara att det är dumt att chansa på något som kanske eller kanske inte är ofarligt. Även om det är en "liten" risk, så är det ändå en risk, och jag vill helst att mitt barn andas nästa morgon, och att man själv gör så gott man kan för att se till att det kan bli så.
  • Mortiscia80
    TheDucky skrev 2020-05-08 20:37:06 följande:
    Nä men ändå använder folk kuddar & filtar. Jag vet att de drar saker över ansiktet därför skrev jag även vissa kläder. En av mina är hopplös när det kommer till klänningar och drog över huvudet hela tiden så fick strunta i att använda klänningar.

Jag använde första nestet betydligt längre än 3 månader. Men det var under de 3 första månaderna den var som mest uppskattad av bebisarna.

Man vet aldrig vad som kommer vara mest onödigt att köpa. Personligen så är bröstpump, spjälsäng, bärsjal, calma flaskor och babysitter är några av de sakerna jag borde struntat i.

Medan babynest, rejäl vagn med stötdämpning och vattenkokare med värmeinställningar varit de bästa jag investerat i.

Ja det är en risk när man samsover. Men vad ska man göra när det är det enda bebisen vill. På BB säger de att de inte får rekommendera det men att det är väldigt ovanligt att mamman rullar över sin bebis. De fallen jag hört ifrån är usa och då har mamman lidit av grav fetma + 150 kg. Själv så ligger jag stel som en pinne och rör mig inte 1 mm sen jag fick min första och jag vet det för maken satt uppe i 8 h under nätterna och såg detta då vi sov i shift de första veckorna.
    När det gäller onödiga saker skriver jag under direkt på bärsjal! Vilken elände att få på rätt plats, tretton varv runt kroppen ungefär och man är svettig innan det är klart. Sedan vill ungen inte vara där i, man har dragit åt för lite ändå osv... Usch. Bröstpumpen var inte heller särskilt användbar, däremot funkade babysittern för oss.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-05-08 20:51:45 följande:

När det gäller onödiga saker skriver jag under direkt på bärsjal! Vilken elände att få på rätt plats, tretton varv runt kroppen ungefär och man är svettig innan det är klart. Sedan vill ungen inte vara där i, man har dragit åt för lite ändå osv... Usch. Bröstpumpen var inte heller särskilt användbar, däremot funkade babysittern för oss.

Haha. Och här har bärsjalen varit vår räddning. Vi hade inte överlevt utan den. Samma sak gäller gravidkudde. Hade inte överlevt alla nätter med bebis sovande på mih utan den.

Ts. Det är nog helt enkelt så att beroende på hur ditt barn är så kommer vissa saker vara onödiga och andra inte. Det är svårt att veta innan.

Pratar vi ekonomi så försök köpa begagnat. Annars är mitt råd att faktiskt gå på välkända dyrare produkter men att köpa när det är riktigt bra rea. Då kan du förhoppningsvis sälja sådant som visat sig onödigt till ungefär samma pris du själv köpt för
  • R84

Vi har babynest i vår sons spjälsäng som står intill vår säng. Han är fyra veckor och gillar när det är lite trångt. Han kommer inte till ro om han ligger i sin stora spjälsäng. Så då är babynestet perfekt. Vi använder det också på golvet i tex köket eller vardagsrummet om han sover och vi behöver pyssla med annat.

• ankan6

Jag älskar vårt babynest! Det är toppen när man vill att bebis skall ligga lite skyddat i sängen, soffan etc, de kan få stöd av kanterna, och det är smidigt att lyfta upp hela nestet om man vill flytta bebis utan att väcka.

Vi använder också vårat i criben och pressar ner det i vagnen för att bebis sover bättre när det är lite trångt och ombonat.

Sist men inte minst var jag också ensam på BB och tyckte det var grymt att ha med nestet redan där så jag kunde ha bebis riktigt nära mig i sängen utan att behöva oroa mig för att ligga på honom (eller behöva använda plastbaljan..)

Finns massa bra märken och typer. Jag gillar de som är lite fastare med ordentliga kanter!

• nernu

Tänkte inte köpa ett för jag trodde att det var onödigt men vi stannad och fixade det på vägen hem från bb. Använde det varje natt i nästan ett år. Väldigt smidigt att kunna ha bebisen i sängen utan att vara orolig för att rulla över.

• Ida3434

Det är det bästa vi köpt. Köpte ett från Konge slöjd som var rejält. Dottern på 10 mån sover fortfarande i det varje natt. 

Svar på tråden Babynest?