Babynest?
Ska man köpa babynest eller är det helt onödigt?
Säkerhetsrisker och tips på märken.
Ska man köpa babynest eller är det helt onödigt?
Säkerhetsrisker och tips på märken.
Första bebisen: På BB rullade de ihop en badlakan så det blev som ett nest på madrassen till kuvös sängen för de gjorde ett hjärt utlraljud. Bebben älskade det och vi använde vårat första nest jättemycket.
Andra inte lika mycket men bra att ha de fösta 3 månaderna och flyttar även med mig nestet till soffan så man kan snabbt springa iväg utan behöva oroa sig.
För oss har det varit värt pengarna.
Första minns inte märket ca 400 kr kostade det iaf och andra är från Buddy & Hope för ca 600-700 kr.
Nej. Jag skulle aldrig ha ett baby nest pga kvävningsrisken. Dessutom kan de vara för mjuka i underlaget.
Är ju främst kvävningsrisk om babynestet är för mjuka, köper man ett från ett bra märke är de mer fasta och då finns inte risken att bebisen fastnar med näsan. Sen så ska de ju ligga på rygg i nestet. Våra bebisar har börjat ligga på sida när de var 3,5 månad. Sen så är det mesta kvävningsrisk med en nyfödd. Filtar, kuddar vissa kläder.
Det är klart det finns kvävningsrisk med fler saker, men det gör ju inte att det blir bättre att ha ytterligare en grej. Små barn ska ju inte ha filtar de kan dra över ansiktet, kuddar ska de inte ha alls i början.
Det känns som en onödig investering om man bara kan använda det tre månader. Å andra sidan ska små barn upp till just tre månader sova i egen säng, och då behövs det alltså inte då heller.
En annan risk utom kvävning är att man som vuxen riskerar att rulla över barnet, eftersom många verkar använda sitt nest till att samsova.
Det är klart det finns kvävningsrisk med fler saker, men det gör ju inte att det blir bättre att ha ytterligare en grej. Små barn ska ju inte ha filtar de kan dra över ansiktet, kuddar ska de inte ha alls i början.
Det känns som en onödig investering om man bara kan använda det tre månader. Å andra sidan ska små barn upp till just tre månader sova i egen säng, och då behövs det alltså inte då heller.
En annan risk utom kvävning är att man som vuxen riskerar att rulla över barnet, eftersom många verkar använda sitt nest till att samsova.
När det gäller onödiga saker skriver jag under direkt på bärsjal! Vilken elände att få på rätt plats, tretton varv runt kroppen ungefär och man är svettig innan det är klart. Sedan vill ungen inte vara där i, man har dragit åt för lite ändå osv... Usch. Bröstpumpen var inte heller särskilt användbar, däremot funkade babysittern för oss.
Vi har babynest i vår sons spjälsäng som står intill vår säng. Han är fyra veckor och gillar när det är lite trångt. Han kommer inte till ro om han ligger i sin stora spjälsäng. Så då är babynestet perfekt. Vi använder det också på golvet i tex köket eller vardagsrummet om han sover och vi behöver pyssla med annat.
Jag älskar vårt babynest! Det är toppen när man vill att bebis skall ligga lite skyddat i sängen, soffan etc, de kan få stöd av kanterna, och det är smidigt att lyfta upp hela nestet om man vill flytta bebis utan att väcka.
Vi använder också vårat i criben och pressar ner det i vagnen för att bebis sover bättre när det är lite trångt och ombonat.
Sist men inte minst var jag också ensam på BB och tyckte det var grymt att ha med nestet redan där så jag kunde ha bebis riktigt nära mig i sängen utan att behöva oroa mig för att ligga på honom (eller behöva använda plastbaljan..)
Finns massa bra märken och typer. Jag gillar de som är lite fastare med ordentliga kanter!
Tänkte inte köpa ett för jag trodde att det var onödigt men vi stannad och fixade det på vägen hem från bb. Använde det varje natt i nästan ett år. Väldigt smidigt att kunna ha bebisen i sängen utan att vara orolig för att rulla över.
Det är det bästa vi köpt. Köpte ett från Konge slöjd som var rejält. Dottern på 10 mån sover fortfarande i det varje natt.