• Bobo

    Skolutflykt f-klass

    Tycker ni att det är vettigt att 2 klasser med förskoleklass ska åka på cykelutflykt? De kommer att cykla totalt 6-8 km på mindre vägar. Inte jättemycket trafik men när det väl kommer bilar är vägarna smala (två bilar kan inte mötas). Jag funderar på om 6-7- åringar kan cykla på så sätt, på led utan att köra in i varandra eller så. Vet ej hur många vuxna som ska med, minst 4 men förmodligen fler.

  • Svar på tråden Skolutflykt f-klass
  • Anonym (Göteborgare)

    Underbart, 
    Troligen kommer en vuxen cykla först och en sist, alla förväntas ha hjälm och varselväst på.

  • Elin P

    Ja det låter ok tycker jag om det är mindre vägar och flera vuxna med.

  • Bobo
    Anonym (Göteborgare) skrev 2020-05-08 16:54:22 följande:

    Underbart, 
    Troligen kommer en vuxen cykla först och en sist, alla förväntas ha hjälm och varselväst på.


    Ja, så är det nog de kommer lägga upp det. Min fundering ligger snarare på hur de 20 barnen däremellan kommer klara att cykla på led. Men det är kanske jag som är onödigt orolig.
  • Anonym (Mamma)

    Små barn ska inte cykla på vägar där man är på samma plan som bilar, de ska bara hålla sig till särskilda cykelvägar!

  • nnnnnnnn

    Från NTF:


    Du undrar också över när man som vuxen kan börja cykla tillsammans med sitt barn i trafiken. Även här beror det framför allt på hur trafikmiljön ser ut, välj därför gärna cykelbanor eller hastighetssäkrade områden så kan ni börja tidigt. I måttligt trafikerad miljö kan man cykla tillsammans när barnet är i 7-8 års åldern. Ni bör dock välja att gå över korsningar. För cykling i mer trafikerade miljöer bör man vänta lite till. Vinglar barnet till samtidigt som bilar passerar, kan otäcka olyckor uppstå.


    Dessutom är det lag på att barn ska använda cykelhjälm. Även du som förälder bör förstås också använda cykelhjälm!

    Med tanke på det så låter det lite märkligt att cykla iväg med 6-åringar och inte vara 1 vuxen på max 2-3 barn, då jag gissar att det inte är 8-12 barn på de 4 vuxna.
    Och kan ens alla 6-7-åringarna cykla? Har alla cykel? Eller löser skolan det?

  • Anonym (Sara)

    Jag hade inte låtit min sexåring cykla bredvid där bilar kör. Jag hade inte låtit henne vara med.

    En olycka händer på en sekund.

  • Jill 79

    Tycker det låter lite tokigt med så små barn. Min dotter kunde knappt cykla i förskoleklass. Nu går hon i ettan och skulle kanske klara av att cykla på utflykt med mig men knappast med en massa halv vinglade kompisar runt sig.

  • Bobo
    nnnnnnnn skrev 2020-05-08 19:28:10 följande:

    Från NTF:


    Du undrar också över när man som vuxen kan börja cykla tillsammans med sitt barn i trafiken. Även här beror det framför allt på hur trafikmiljön ser ut, välj därför gärna cykelbanor eller hastighetssäkrade områden så kan ni börja tidigt. I måttligt trafikerad miljö kan man cykla tillsammans när barnet är i 7-8 års åldern. Ni bör dock välja att gå över korsningar. För cykling i mer trafikerade miljöer bör man vänta lite till. Vinglar barnet till samtidigt som bilar passerar, kan otäcka olyckor uppstå.


    Dessutom är det lag på att barn ska använda cykelhjälm. Även du som förälder bör förstås också använda cykelhjälm!

    Med tanke på det så låter det lite märkligt att cykla iväg med 6-åringar och inte vara 1 vuxen på max 2-3 barn, då jag gissar att det inte är 8-12 barn på de 4 vuxna.
    Och kan ens alla 6-7-åringarna cykla? Har alla cykel? Eller löser skolan det?


    Jag vet! Jag mailade lärare och påtalade allt detta men de hävdade att de gjort detta förut och att det gått bra. De svarade inte på det där med att alla kanske inte har cykel eller ens kan cykla. De är 40 elever och 4 förskollärare. Jag känner mig ganska säker på att några från fritids kommer följa med men vet ej hur många. Föräldrar som vill får också hänga med men de kan ju inte förväntas ta något ansvar.
  • Bobo
    Anonym (Sara) skrev 2020-05-08 19:30:40 följande:

    Jag hade inte låtit min sexåring cykla bredvid där bilar kör. Jag hade inte låtit henne vara med.

    En olycka händer på en sekund.


    Jag känner mig inte heller trygg med det. Är själv lärare och cyklar inte med elevgrupper innan de går i 3:an. Även då händer det att via har elever som är osäkra på cykeln och jag vill inte ta ansvaret innan de iallafall nått den åldern.
  • Bobo
    Jill 79 skrev 2020-05-08 19:37:45 följande:

    Tycker det låter lite tokigt med så små barn. Min dotter kunde knappt cykla i förskoleklass. Nu går hon i ettan och skulle kanske klara av att cykla på utflykt med mig men knappast med en massa halv vinglade kompisar runt sig.


    Min son kan cykla ganska bra men har aldrig cyklat så långt. Vet åtminstone en i klassen som fortfarande inte kan cykla utan stödhjul.
Svar på tråden Skolutflykt f-klass