Ess skrev 2020-05-09 22:28:35 följande:
Är inte vägarna extremt smala så finns det utrymme att vingla vid möte. Jag räknar med att de vuxna cyklar en bit ut i vägen just för att barnen ska få vingelutrymme.
Sen när man bor så här ute som vi gör så stannar man eller rullar försiktigt när det kommer så många barn på vägen.
Vingelutrymmet är en sak. Beroende på vart de kör så är det inte speciellt djupa diken eller så utan de kommer vingla ut i en åker om de inte vinglar ut i vägen. Den största olycksrisken som jag ser är att de cyklar in i varandra. När jag cyklar med äldre elever kör jag alltid först och vi har ett knäpptyst led för att de ska höra om jag ropar något och jag ska höra om de ropar att någon t ex har behövt stanna. De ska ha en cykellängds avstånd därför att när jag signalerar, med handen upp i luften, att vi ska stanna så ska de inte råka cykla in i varandra. Lik förbannat så är det nästan alltid någon som inte får stopp på cykeln, tittar åt sidan och råkar cykla in i den framför alternativt kör ut i vägen för att väja. Hittills har det gått bra, inga större olyckor men då går mina elever i 3:an och uppåt. Jag har väldigt svårt att tro att 6- åringar fixar detta. Det räcker att en av barnen inte orkar upp för en av uppförsbackarna och stannar tvärt så kommer det ligga ett gäng på backen.
Jag är ingen orolig person och tycker att man ska ha tilltro till skolan i princip alla lägen men i denna situation tycker jag att de är ute och cyklar, hehe...