• Lillarapunzel

Acceptabel kjollängd på kontor?

Kan börja med att jag jobbar som utredare på ett mindre konsultbolag. Har normalt sett kostym på mig (svart/mörkblå kavaj, ljus skjorta och svarta/mörkblå kostymbyxor). Nu när det börjar bli varmare ute, funderar jag dock på att variera mig med kjol + strumpbyxor istället. 
    Funderar på vad som kan anses vara "acceptabel" kjollängd. Kortare än ner på halva vaden skulle ändå aldrig falla mig in att ha, men skulle den längden kunna anses "acceptabel" såhär under varmare årstid, eller är det bara golvlång, eller möjligen ankellång, som gäller? Tänker för att det inte ska uppfattas som stötande.

• Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?
  • Elle N

Jag har svårt att se att något nedanför knät skulle anses stötande, men jag tror också att mycket hänger ihop med den samlade bilden. Har du sett par sexiga skor, en väldigt tajt kjol och mycket smink, kommer du troligen uppfattas mer olämplig om du har ankellång kjol än om du har en knälång kostymkjol och i övrigt ser och för dig som en professionell individ. Beteende går 100 ggr före utseende skulle jag säga.

• Lillarapunzel
    Elle N skrev 2020-05-10 00:46:28 följande:

Jag har svårt att se att något nedanför knät skulle anses stötande, men jag tror också att mycket hänger ihop med den samlade bilden. Har du sett par sexiga skor, en väldigt tajt kjol och mycket smink, kommer du troligen uppfattas mer olämplig om du har ankellång kjol än om du har en knälång kostymkjol och i övrigt ser och för dig som en professionell individ. Beteende går 100 ggr före utseende skulle jag säga.

Tack för svar! :)
    Gör alltid allt för att inte framstå som stötande på något sätt. Är alltid helt osminkad, har mitt långa hår uppsatt i stram knut eller hästsvans nedstoppad innanför skjortan, BH som får min något större byst att se mindre/mer diskret ut, skjortan knäppt till översta knappen, kavajen knäppt utanpå och loafers alternativt diskreta boots av mörk färg på fötterna. Så även om jag i denna ekvation byter ut mina hellånga, mörka kostymbyxor mot en mörk kjol av figurnära, men ej tajt modell som slutar mitt på vaden, med ett par mörka strumpbyxor under, skulle du fortfarande anse det som okej? :) 

• Elle N

Jag (30 år, akademiskt utbildas, gift kvinna) hade troligtvis uppfattat dig som Väldigt återhållsam. Du hade kunna ha lite smink, en annan frisyr, klackskor och ljusa strumpbyxor och ändå uppfattas som helt professionell och icke-stötande. (Antagligen mycket mer också, men som exempel.)

• annabellelee

En vanlig dräkt som går att köpa i butiker som säljer kostymer brukar väl vara en kjol med matchande kavaj av samma tyg. Kjolarna där brukar vara ungefär knälånga, och det är en snygg och professionell längd tycker jag.

Jag är själv lärare och vill inte klä mig opassande på jobbet. Jag har inte kostym, men försöker klä mig propert, och har jag kjol brukar den vara just knälång.

• Lillarapunzel
    Elle N skrev 2020-05-10 01:03:35 följande:

Jag (30 år, akademiskt utbildas, gift kvinna) hade troligtvis uppfattat dig som Väldigt återhållsam. Du hade kunna ha lite smink, en annan frisyr, klackskor och ljusa strumpbyxor och ändå uppfattas som helt professionell och icke-stötande. (Antagligen mycket mer också, men som exempel.)

Intressanta, och för mig nya tankebanor. Tack så mycket för att du delade med dig av dessa! :)
  • Elle N

Ingen fara!

Så som jag tänker, och som jag tror många tänker, så behöver professionalitet inte hänga ihop med en mer maskulin eller androgyn stil. Det finns ett mer feminint professionellt. Se till exempel på fin-uniformer för kvinnliga officerare. De är på ett sätt väldigt strikta, men samtidigt ofta en knälång kjol.

Personligen förknippar jag nog en långkjol mer med mer uppklätt än med mer professionellt. En person i karriären behöver ha en för arbetet praktisk klädsel. Hellånga kjolar är inte praktiska om de inte har slits eller är väldigt vida. Väldigt vida kjolar i kostymsammanhang känns inte riktigt rätt? Dräkter med kjol känns mer typiska i knälängd, som något en (kvinnlig) statschef eller statschef fru skulle ha på sig.

• sextiotalist

Arbetar också som konsult, på ett företag där ingen har kostym. Jeans är det vanligaste.

Mina kjolar slutar antingen ovanför knä eller vid vaderna.

Dräkt har jag inte haft på mig sedan början på 90-talet

• Anonym (Kerstin)
    Lillarapunzel skrev 2020-05-10 00:53:28 följande:

Tack för svar! :)

Gör alltid allt för att inte framstå som stötande på något sätt. Är alltid helt osminkad, har mitt långa hår uppsatt i stram knut eller hästsvans nedstoppad innanför skjortan, BH som får min något större byst att se mindre/mer diskret ut, skjortan knäppt till översta knappen, kavajen knäppt utanpå och loafers alternativt diskreta boots av mörk färg på fötterna. Så även om jag i denna ekvation byter ut mina hellånga, mörka kostymbyxor mot en mörk kjol av figurnära, men ej tajt modell som slutar mitt på vaden, med ett par mörka strumpbyxor under, skulle du fortfarande anse det som okej? :) 

Klär sig de andra kvinnorna likadant? Har företaget denna klädkod eller är det du som valt att klä dig så? Trodde faktiskt att dem flesta arbetsplatser hade en mer avslappnad stil nu.
  • Limeblad

Tycker kjol strax ovanför knät är okej, dvs så man ser knäskålen. Kortare än så passar sig inte på jobb tycker jag. Men att inte kunna ha kortare än vadlångt känns väldigt konservativt. Jobbar själv på konsultbolag och hos oss hade din klädsel uppfattats stram men det är ju olika på olika företag. Jag har aldrig kavaj på mig. Kostymbyxor och blus är det jag oftast har. Ibland kostymbyxor och någon tröja.

• sextiotalist
    Anonym (Kerstin) skrev 2020-05-10 09:39:52 följande:

Klär sig de andra kvinnorna likadant? Har företaget denna klädkod eller är det du som valt att klä dig så? Trodde faktiskt att dem flesta arbetsplatser hade en mer avslappnad stil nu.

Det är min erfarenhet också. Har observerat att även på banker så har man släppt mycket.

Ok, jag är inom teknik så det kan vara skillnad. Finans och juridik kan vara mer strikta.
Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?