Inlägg från: Lillarapunzel |Visa alla inlägg
  • Lillarapunzel

    Acceptabel kjollängd på kontor?

    Kan börja med att jag jobbar som utredare på ett mindre konsultbolag. Har normalt sett kostym på mig (svart/mörkblå kavaj, ljus skjorta och svarta/mörkblå kostymbyxor). Nu när det börjar bli varmare ute, funderar jag dock på att variera mig med kjol + strumpbyxor istället. 
    Funderar på vad som kan anses vara "acceptabel" kjollängd. Kortare än ner på halva vaden skulle ändå aldrig falla mig in att ha, men skulle den längden kunna anses "acceptabel" såhär under varmare årstid, eller är det bara golvlång, eller möjligen ankellång, som gäller? Tänker för att det inte ska uppfattas som stötande.

  • Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?
  • Lillarapunzel
    Elle N skrev 2020-05-10 00:46:28 följande:

    Jag har svårt att se att något nedanför knät skulle anses stötande, men jag tror också att mycket hänger ihop med den samlade bilden. Har du sett par sexiga skor, en väldigt tajt kjol och mycket smink, kommer du troligen uppfattas mer olämplig om du har ankellång kjol än om du har en knälång kostymkjol och i övrigt ser och för dig som en professionell individ. Beteende går 100 ggr före utseende skulle jag säga.


    Tack för svar! :)
    Gör alltid allt för att inte framstå som stötande på något sätt. Är alltid helt osminkad, har mitt långa hår uppsatt i stram knut eller hästsvans nedstoppad innanför skjortan, BH som får min något större byst att se mindre/mer diskret ut, skjortan knäppt till översta knappen, kavajen knäppt utanpå och loafers alternativt diskreta boots av mörk färg på fötterna. Så även om jag i denna ekvation byter ut mina hellånga, mörka kostymbyxor mot en mörk kjol av figurnära, men ej tajt modell som slutar mitt på vaden, med ett par mörka strumpbyxor under, skulle du fortfarande anse det som okej? :) 

  • Lillarapunzel
    Elle N skrev 2020-05-10 01:03:35 följande:

    Jag (30 år, akademiskt utbildas, gift kvinna) hade troligtvis uppfattat dig som Väldigt återhållsam. Du hade kunna ha lite smink, en annan frisyr, klackskor och ljusa strumpbyxor och ändå uppfattas som helt professionell och icke-stötande. (Antagligen mycket mer också, men som exempel.)


    Intressanta, och för mig nya tankebanor. Tack så mycket för att du delade med dig av dessa! :)
  • Lillarapunzel
    Anonym (Kerstin) skrev 2020-05-10 09:39:52 följande:
    Klär sig de andra kvinnorna likadant? Har företaget denna klädkod eller är det du som valt att klä dig så? Trodde faktiskt att dem flesta arbetsplatser hade en mer avslappnad stil nu.

    Finns ingen uttalad klädkod, men man bör se professionell och presentabel ut. Som sagt är det ingen som tvingar mig att se ut precis så här, och inser att jag kanske övertolkar riktlinjerna också. 

  • Lillarapunzel
    Limeblad skrev 2020-05-10 09:51:53 följande:

    Tycker kjol strax ovanför knät är okej, dvs så man ser knäskålen. Kortare än så passar sig inte på jobb tycker jag. Men att inte kunna ha kortare än vadlångt känns väldigt konservativt. Jobbar själv på konsultbolag och hos oss hade din klädsel uppfattats stram men det är ju olika på olika företag. Jag har aldrig kavaj på mig. Kostymbyxor och blus är det jag oftast har. Ibland kostymbyxor och någon tröja.


    Tror det snarare är jag som övertolkat situationen. Sen skulle jag väl personligen inte trivas i kjolar kortare än ca. 1 dm under knäna hur som helst. Tycker din beskrivning av hur du klär dig låter väldigt trevligt! Kanske skulle prova och se vad som hände om jag lämnade kavajen hemma en dag.... Cool
  • Lillarapunzel
    Jagochdublirvi skrev 2020-05-10 15:40:51 följande:
    Vad är det för typ av konsultföretag det handlar om? Det är så väldigt olika vilken nivå som man som konsult klär sig. Jag jobbar som konsult inom ett område som jag vågar säga att alla företag behöver ha kunskap inom så mina kunder varierar från allt ifrån kommunalt och statliga verksamheter till industri, försäljning, mekaniker och bankväsendet. Såväl advokatfirmor och banker är mina kunder precis som processindustri, förskolor och vårdinrättningar. Klädkoden är proper och det kan vara allt från jeans och någon fin tröja till kavaj
    Känner inte för att outa vilken bransch det handlar om. 
    Intressanta erfarenheter! :) Att jag nog övertolkat det en aning har jag insett, men att till och med jeans eller en finare tröja skulle kunna gå under "proper", var en nyhet för mig! Inser att det kanske finns alternativ till full kostym ändå.
  • Lillarapunzel
    Anonym (Ida) skrev 2020-05-11 08:16:37 följande:

    Jag blir väldigt nyfiken på var du jobbar där du inte ens kan ha smink eller rolig frisyr! Ingen kritik mot dig utan bara intressant hur olika det kan vara.

    Jag jobbar som sjuksköterska på sjukhus. Dagligen träffar jag patienter, närstående, biståndsbedömare, kuratorer, sitter i vårdplaneringar, vårdar folk i livets slutskede ja helt enkelt mycket kontakt med folk i olika situationer. Men jag har alltid smink, läppglans, fixar frisyren, är det varmt rullar jag upp byxorna till knäna så att mina knallrosa träskor syns. Ja alla på min avdelning är väldigt fixade och lekfulla i vår arbetsdräkt och ändå har jag aldrig upplevt att någon inte tar oss på allvar.


    Alltså det finns ingen uttalad klädkod så, utan man ska se allmänt proper och presentabel ut. Dock har jag, uppenbarligen, kanske tolkat det lite väl snävt.
  • Lillarapunzel
    Anonym (live a little) skrev 2020-05-11 11:02:13 följande:

    Jag skulle inte se ditt sätt att klä dig som professionellt utan snarare väldigt konservativt. Kanske medlem i någon kyrka med stränga regler. Eller helt enkelt ointresserad av mode och kläder... 


    Tycker man lätt kan ha knälångt lite smink och även visa lite urringning så länge det inte blir vulgärt. 


    Man kan framstå som professionell även om man visar hud, handlar mycket om attityder och accessoarer. Har du kortkjol behöver urringningen var lite mindre (men måste inte vara obefintlig) osv. Det viktigaste är att inte överdriva sminket. Dramatisk ögonskugga och knallröda läppar kan vara lite over the top så att säga :-P 


    Kortare kjol än till strax under knäet, några mängder smink eller urringat skulle inte falla mig in att ha oavsett vad. Det är liksom så totalt utanför min comfortzone. Speciellt i kontexten sett att det ändå ska vara allmänt propert. 

    Däremot borde jag kanske våga ta ut svängarna lite mer iaf. Våga byta ut de mörka kostymbyxorna mot en strax-under-knäet-lång kjol, lämna kavajen hemma eller ha en lite roligare frisyr än stram knut. :)

Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?