Inlägg från: Lillarapunzel |Visa alla inlägg
  • Lillarapunzel

    Acceptabel kjollängd på kontor?

    Kan börja med att jag jobbar som utredare på ett mindre konsultbolag. Har normalt sett kostym på mig (svart/mörkblå kavaj, ljus skjorta och svarta/mörkblå kostymbyxor). Nu när det börjar bli varmare ute, funderar jag dock på att variera mig med kjol + strumpbyxor istället. 
    Funderar på vad som kan anses vara "acceptabel" kjollängd. Kortare än ner på halva vaden skulle ändå aldrig falla mig in att ha, men skulle den längden kunna anses "acceptabel" såhär under varmare årstid, eller är det bara golvlång, eller möjligen ankellång, som gäller? Tänker för att det inte ska uppfattas som stötande.

  • Svar på tråden Acceptabel kjollängd på kontor?
  • Lillarapunzel
    Elle N skrev 2020-05-10 00:46:28 följande:

    Jag har svårt att se att något nedanför knät skulle anses stötande, men jag tror också att mycket hänger ihop med den samlade bilden. Har du sett par sexiga skor, en väldigt tajt kjol och mycket smink, kommer du troligen uppfattas mer olämplig om du har ankellång kjol än om du har en knälång kostymkjol och i övrigt ser och för dig som en professionell individ. Beteende går 100 ggr före utseende skulle jag säga.


    Tack för svar! :)
    Gör alltid allt för att inte framstå som stötande på något sätt. Är alltid helt osminkad, har mitt långa hår uppsatt i stram knut eller hästsvans nedstoppad innanför skjortan, BH som får min något större byst att se mindre/mer diskret ut, skjortan knäppt till översta knappen, kavajen knäppt utanpå och loafers alternativt diskreta boots av mörk färg på fötterna. Så även om jag i denna ekvation byter ut mina hellånga, mörka kostymbyxor mot en mörk kjol av figurnära, men ej tajt modell som slutar mitt på vaden, med ett par mörka strumpbyxor under, skulle du fortfarande anse det som okej? :) 

  • Lillarapunzel
    Elle N skrev 2020-05-10 01:03:35 följande: