• skuldfällor

    Sjögrens Syndrom

    Hej! 

    Jag har sedan 3 månader tillbaka blivit testad positiv för en antikropp (SS-A) som är vanligt hos patienter som har sjögrens syndrom, dock vet jag inte om jag har blivit testad för ANA än. Det konstiga är att jag inte visar några tecken/symptom på det alls. Inga torra ögon eller hals, inga led- eller muskelvärk, inte ont i magen alls, alltid pigg, ingen torr hud. Dock är mina läppar lite torra förutom munnen då det är fullt med saliv och jag t.o.m. dreglar rätt ofta när jag sover (låter inte så trevligt haha). Jag lyckas alltid få tårar att rinna ner så fort jag gäspar. 

    Jag har redan pratat om detta med min läkare, men får inte precis några exakta svar. Jag undrar om det verkligen är 100% säkert att jag har sjögrens syndrom p.g.a. positiv resultat för SS-A antikroppar. Nu vet jag ju att alla här på Familjeliv inte precis är professionella läkare inom området eller så, men undrar om någon kanske vet en eller två saker. Varit med om liknande eller helt generellt lider av denna hemska sjukdom och vill dela med sig av sina erfarenheter/upplevelse/tips och råd med oss andra. 

    TILLÄGG: Frågan är om det är värt det att ha en läppbiopsi nu när läkaren ändå funnit en antikropp i mig som är VÄLDIGT vanligt hos sjögrens syndrom. Har hört att läppbiopsi leder till en massa besvär som pågår under en lång tid även efter själva biopsin. Själv har jag gett upp och har börjat acceptera att jag kanske har sjögrens trots allt mest p.g.a. positiv resultat för antikropp fyndet i mig. Och då känns det himla onödigt att göra en läppbiopsi. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Sjögrens Syndrom
  • Anonym (krya)

    Usch, sjögrens syndrom är inte nånting någon person borde uppleva. Min mormor hade det och jag kan säga att hon inte levde så bekvämligt med den sjukdomen. Önskar dig det bästa och att någon här kan hjälpa dig. 

  • skuldfällor
    Anonym (krya) skrev 2020-05-11 06:39:38 följande:

    Usch, sjögrens syndrom är inte nånting någon person borde uppleva. Min mormor hade det och jag kan säga att hon inte levde så bekvämligt med den sjukdomen. Önskar dig det bästa och att någon här kan hjälpa dig. 


    Tack för uppmuntran! kan jag fråga vilka besvär hon hade?
Svar på tråden Sjögrens Syndrom