• Mon 11 May 2020 09:52
    472 visningar
    15 svar
    15
    472

    Kan nån tipsa mig om nån hobby som kan passa mig?

    Hej!
    Är en kvinna 50+ som behöver skaffa mig en hobby. Då jag är mitt i en separation vill jag när den är klar kunna göra nån aktivitet där man kan få tillfälle att träffa nya människor. Jag är inte sportig, men gillar att gå. Älskar att läsa böcker som tidsfördriv, även att sticka men det är mest meditativt och nåt jag gör för att gå in i min egna bubbla. Ja, jag är inte supersocial, men jag behöver öva upp den förmågan. Bomba mig med tips! Jag bor i en medelstor stad, har bil.

  • Svar på tråden Kan nån tipsa mig om nån hobby som kan passa mig?
  • Gameof­throne­s
    Mon 11 May 2020 09:54
    #1

    Måla, teckna?

    börja inomhusdesign?

  • Mon 11 May 2020 09:57
    #2
    Heranell skrev 2020-05-11 09:52:54 följande:

    Hej!
    Är en kvinna 50+ som behöver skaffa mig en hobby. Då jag är mitt i en separation vill jag när den är klar kunna göra nån aktivitet där man kan få tillfälle att träffa nya människor. Jag är inte sportig, men gillar att gå. Älskar att läsa böcker som tidsfördriv, även att sticka men det är mest meditativt och nåt jag gör för att gå in i min egna bubbla. Ja, jag är inte supersocial, men jag behöver öva upp den förmågan. Bomba mig med tips! Jag bor i en medelstor stad, har bil.


    Bokcirkel/bokklubb, litterärförening, handarbetsföreningar.

    Kolla hos studieförbunden.


  • Kusine­n
    Mon 11 May 2020 10:05
    #3
    +1

    Friluftsfrämjandet brukar ha promenader som man kan anmäla sig till på våren och tidig höst. Då samåker man till olika vandringsleder och vandrar tillsammans. Är ju inte regelbundet under hela året men kanske ändå lunde vara något?

  • Mon 11 May 2020 10:16
    #4

    Fb-gruppen Korsstygn 2.0 med provocerande texter gjorde mig pepp på att börja brodera så där 25 år efter skolslöjden. Och det brukar finnas folk som träffas för att handarbeta på många orter.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Mon 11 May 2020 10:33
    #5

    Sticka, virka och sy tycker jag är roligt Skrattande En del uppskattar trädgårdsarbete eller att odla i små krukor om man har lägenhet.

    När coronan har lagt sig borde du gå en danskurs!

  • Mon 11 May 2020 10:46
    #6
    Mortiscia80 skrev 2020-05-11 10:33:01 följande:

    Sticka, virka och sy tycker jag är roligt Skrattande En del uppskattar trädgårdsarbete eller att odla i små krukor om man har lägenhet.

    När coronan har lagt sig borde du gå en danskurs!


    Ja, buggkurs skulle jag vilja gå, men jag vill inte gå dit själv. Men det måste man väl kunna? Eller är man konstig då?
  • Mon 11 May 2020 10:46
    #7
    Gameofthrones skrev 2020-05-11 09:54:39 följande:

    Måla, teckna?

    börja inomhusdesign?


    Inomhusdesign? Vad innebär det?
  • Mon 11 May 2020 10:47
    #8
    Kjell2 skrev 2020-05-11 09:57:03 följande:
    Bokcirkel/bokklubb, litterärförening, handarbetsföreningar.

    Kolla hos studieförbunden.
    Bokcirkel skulle jag kunna tänka mig, jag läser mycket.
  • Mon 11 May 2020 10:49
    #9
    Themis skrev 2020-05-11 10:16:01 följande:

    Fb-gruppen Korsstygn 2.0 med provocerande texter gjorde mig pepp på att börja brodera så där 25 år efter skolslöjden. Och det brukar finnas folk som träffas för att handarbeta på många orter.


    Jag kan ju tänka mig att brodera "En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj". Skrattade mig harmynt när jag såg det broderiet. Kanske nåt att hänga på väggen när jag får mitt egna sovrum efter flytt.
  • Mon 11 May 2020 10:56
    #10
    +1
    Heranell skrev 2020-05-11 10:49:15 följande:
    Jag kan ju tänka mig att brodera "En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj". Skrattade mig harmynt när jag såg det broderiet. Kanske nåt att hänga på väggen när jag får mitt egna sovrum efter flytt.
    Gå med i gruppen- vi skrattar ofta.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Mon 11 May 2020 11:01
    #11
    Heranell skrev 2020-05-11 10:46:17 följande:
    Ja, buggkurs skulle jag vilja gå, men jag vill inte gå dit själv. Men det måste man väl kunna? Eller är man konstig då?
    Nej, det går bra och du är inte konstig om du går själv.


  • Mon 11 May 2020 11:05
    #12
    Heranell skrev 2020-05-11 10:46:17 följande:
    Ja, buggkurs skulle jag vilja gå, men jag vill inte gå dit själv. Men det måste man väl kunna? Eller är man konstig då?
    Klart du kan! :) Jag har fått för mig att de flesta som går danskurser går ensamma, oavsett om de är gifta eller singlar.
  • Mon 11 May 2020 11:17
    #13

    Bokcirkel där man typ diskuterar böcker man läst...?

    Eller kanske kan du hitta typ nån slags kurs i motionsgång, typ där man till exempel lär sig olika sätt/strategier att gå med stavar eller liknande...?

    Kanske börja på Yoga eller nåt liknande...?? Alltså typ ifall du gillar att röra på dig och så, fast på ett lite lugnare/mindre hårt sätt

    eller kanske börja träna på gym i en takt/på ett sätt samt i en nivå du trivs med, kanske i lite samma stil ungefär med att gå, som till exempel gå i promenad-takt på löpband i gym-lokal och/eller träna i gång-tempo på crosstrainer, cykla på träningscyklar - detta eventuellt kombinerat med att göra någon enstaka gym-övning på styrketräningsmaskin i gymmet - dvs träna på gym med kondition som främsta fokus, eventuellt med även lite fokus på styrka...skulle kanske vara något...? Kanske kan du få hjälp av någon gym-anställd med att skapa ett träningsschema i denna stilen, och du kanske rentav kan finna ett gym där de erbjuder kurser/grupper som är inriktade på just nånting i stil med mild konditionsträning
    Dessa förslag kanske skulle kunna vara något för dig, alltså att träna till exempel kondition på gym på rätt mild nivå - alltså på rätt mild nivå till en början i alla fall, och sen längre fram eventuellt öka tempot mer och mer ifall du känner för det

    Motionssimning..?

    Vattengympa...?

    Friskis och Svettis...?

    Börja på någon kurs i hantverk...?

    Linedance??

  • Tue 12 May 2020 21:08
    #14

    Måste slå ett slag för att börja dansa salsa eller någon annan dans. Många i sin ålder som dansar. Man träffar massor med folk och det är grymt rolig. du behöver inte vara bra på att dansa innan, du kommer att bli det. 

  • Tue 12 May 2020 21:42
    #15

    Vill du ha manliga eller kvinnliga vänner, ev träffa ny partner eller bara få kompisar?

    Dans är ju superkul och aktivt men kanske många par som går dit ihop och lite svårare att få vänner som singelkvinna? Har aldrig gått en danskurs själv så det kanske inte är så?

    Fotografering är en rolig och kreativ hobby som både män och kvinnor ägnar sig åt. Det är lätt att börja även som nybörjare, allt du behöver är en kamera och du kan göra det överallt och när som helst. Jag har gått en del fotovandringar i stan och det blir en kul social aktivitet när man vandrar runt och småpratar medan man letar fina fotoobjekt. Ett annat plus är att fotointresset kan kombineras med något annat intresse du har. Du kan ägna dig åt landskapsfoto och gå vandringar med ornitologföreningar och fota fåglar, gillar du arkitektur så fotar du det osv.

Svar på tråden Kan nån tipsa mig om nån hobby som kan passa mig?