• Anonym (Ts)

Cady academy undersköterskeutbildning - bra/dålig? Vad tror/vet ni?

Tänkte utbilda mig privat till undersköterska inriktning psykiatri, utbildningen hålls av cady training academy och kostar 14400kr. Det är egentligen min bästa chans till jobb i nuläget men tänkte höra med er - hur tror ni att jobbutsikterna ser ut för mig med en sådan utbildning? Tycker arbetsgivare att det räcker tro?

• Svar på tråden Cady academy undersköterskeutbildning - bra/dålig? Vad tror/vet ni?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 13:37:29 följande:

Tänkte utbilda mig privat till undersköterska inriktning psykiatri, utbildningen hålls av cady training academy och kostar 14400kr. Det är egentligen min bästa chans till jobb i nuläget men tänkte höra med er - hur tror ni att jobbutsikterna ser ut för mig med en sådan utbildning? Tycker arbetsgivare att det räcker tro?

Ger den samma examen som motsvarande på gymnasiet?

Det finns tyvärr en del oseriösa utbildningsföretag som erbjuder distansutbildning för dyra pengar. Utbildningar som inte håller den kvalitet som arbetsgivare vill ha. 

En snabbkoll visar att det knappt finns några förkunskapskrav, du kan alltså läsa utan att ha gått i skolan. Utbildningen är alltså på mycket basal nivå.

Finns det något som hindrar att du läser på komvux eller YH istället? 

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-11 13:45:44 följande:

Ger den samma examen som motsvarande på gymnasiet?

Det finns tyvärr en del oseriösa utbildningsföretag som erbjuder distansutbildning för dyra pengar. Utbildningar som inte håller den kvalitet som arbetsgivare vill ha. 

En snabbkoll visar att det knappt finns några förkunskapskrav, du kan alltså läsa utan att ha gått i skolan. Utbildningen är alltså på mycket basal nivå.

Finns det något som hindrar att du läser på komvux eller YH istället? 

Nej den ger nog inte samma.

Ja min ålder, är 18 år och har inte gått klart grundskola eller gymnasium, kommer inte heller in på komvux förrän nästa år och skulle behöva få bra jobb /ekonomi snarast och helst inte bara hoppa runt bland jobb. Lite stabilt liksom. Om du förstår?

Även om utbildningen är på mycket basal nivå, som du skriver, så kanske arbetsgivare tar en ändå? Det är ändå en utbildning tänker jag, eller tänker jag helt fel?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 13:52:00 följande:

Ja min ålder, är 18 år och har inte gått klart grundskola eller gymnasium, kommer inte heller in på komvux förrän nästa år och skulle behöva få bra jobb /ekonomi snarast och helst inte bara hoppa runt bland jobb. Lite stabilt liksom. Om du förstår?

Även om utbildningen är på mycket basal nivå, som du skriver, så kanske arbetsgivare tar en ändå? Det är ändå en utbildning tänker jag, eller tänker jag helt fel?
    Då vården till och från tar in helt outbildade så kanske en utbildning för 14 000 kr inte gör så mycket extra. Hur ska du försörja dig under studietiden?

Nu inför sommaren brukar behovet av inom personlig assistent, vårdboenden, äldreomsorg, hemtjänst vara rätt stort. Har du försökt att få något?

Är det inte en bättre idé att via grundvux och komvux läsa in en riktig utbildning. Du har då möjlighet att få CSN och slipper betala.

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 13:52:00 följande:

Om du inte klarade grundskolan och gymnasiet. Hur ska du då klara en utbildning på distans?
  • neverpreggo

Kan du inte börja jobba inom vården ändå och om du fortfarande är intresserad gå via Komvux nästa år?

• Anonym (industriarbetare)

Att betala så mycket för en troligen ettårig utbildning till Uska känns fel.
    För kanske 15 år sedan fick jag erbjudan att gå betald kommunal utb. 2 terminer om man hade erfarenhet av vården eller 3 terminer om du saknade erfarenhet. kravet var att du skulle stanna minst 2 år i äldrevården.

• Anonym (Ts)
    neverpreggo skrev 2020-05-11 14:06:56 följande:

Kan du inte börja jobba inom vården ändå och om du fortfarande är intresserad gå via Komvux nästa år?

Jag är hemma pga sjukdom men skulle behöva pengar och framtida jobb, därav distansstudier då jag inte kan ut och jobba förrän iallafall ett år framåt men behöver utbildning Och tänkte passa på att plugga eftersom jag ändå är hemma på heltid.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 14:37:44 följande:
    Jag är hemma pga sjukdom men skulle behöva pengar och framtida jobb, därav distansstudier då jag inte kan ut och jobba förrän iallafall ett år framåt men behöver utbildning Och tänkte passa på att plugga eftersom jag ändå är hemma på heltid.
    Kolla möjligheterna att läsa grundvux och komvux på distans.

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-11 14:39:08 följande:

Kolla möjligheterna att läsa grundvux och komvux på distans.

Jag har gjort det. Tyvärr ingen som tar mig förrän juni/juli? det året jag fyller 20
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 14:40:19 följande:
    Jag har gjort det. Tyvärr ingen som tar mig förrän juni/juli? det året jag fyller 20
    Har du 14 000 kr att spendera så.....
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 14:40:19 följande:
    Är du ung och har missat grundskolan brukar det finnas möjlighet till speciallösningar. Har du varit i kontakt med studievägledare i din kommun?

Är det omöjligt att delta i vanliga lektioner på en skola?

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-11 14:55:12 följande:

Är du ung och har missat grundskolan brukar det finnas möjlighet till speciallösningar. Har du varit i kontakt med studievägledare i din kommun?

Är det omöjligt att delta i vanliga lektioner på en skola?

Ja, men hon hänvisar bara till folkhögskola så ingen direkt speciallösning. Och jag har nu sökt till en. Får se va de säger
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 14:58:11 följande:
    Ja, men hon hänvisar bara till folkhögskola så ingen direkt speciallösning. Och jag har nu sökt till en. Får se va de säger
    Folkhögskola låter som en bättre lösning än köpt distansutbildning
  • Anonym (Tips)

Har du körkort, annars kan det bara bra att investera i. Det finns undersköterskor som går miste om jobb för att de saknar körkort och man måste ha det för att ta sig till vårdtagarna.

Jag har både delat ut tidningar och jobbat inom vården innan jag gick ut gymnasiet som sommarjobb. Tidningarna var i trapphus så det krävdes att jag var ganska stark fysiskt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tips) skrev 2020-05-11 15:05:20 följande:

Har du körkort, annars kan det bara bra att investera i. Det finns undersköterskor som går miste om jobb för att de saknar körkort och man måste ha det för att ta sig till vårdtagarna.

Jag har både delat ut tidningar och jobbat inom vården innan jag gick ut gymnasiet som sommarjobb. Tidningarna var i trapphus så det krävdes att jag var ganska stark fysiskt.

Nej inte körkort, men det kostar betydligt mer pengar än jag har. I och med att jag inte överhuvudtaget har vana av bil/körning eller kunnig överhuvudtaget. Blir många körlektioner dvs, har ingen att privatköra med :/
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 15:08:31 följande:
    Nej inte körkort, men det kostar betydligt mer pengar än jag har. I och med att jag inte överhuvudtaget har vana av bil/körning eller kunnig överhuvudtaget. Blir många körlektioner dvs, har ingen att privatköra med :/
    Har du ont om pengar så känns inte 14 000 för en okontrollerad distansutbildning som inte ger någon erkänd examen som en riskfylld investering
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-11 15:15:20 följande:

Har du ont om pengar så känns inte 14 000 för en okontrollerad distansutbildning som inte ger någon erkänd examen som en riskfylld investering

Har inte ont om pengar men har inte till körkort, kollat på det med nämligen.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 15:17:23 följande:
    Har inte ont om pengar men har inte till körkort, kollat på det med nämligen.
    Vad är du sjukskriven för och hur bor du och försörjer du  dig? 

Vad hittar du för pris för ett körkortspaket, 30 lektioner brukar räcka?
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-11 13:37:29 följande:

Personligen hade jag inte betalat så mycket för en utbildning som i grunden tyvärr inte ens behövs.

Bättre att försöka få in en fot i vården nu till sommaren och sedan läsa ex omv.programmer på komvux.
Svar på tråden Cady academy undersköterskeutbildning - bra/dålig? Vad tror/vet ni?