Anonym (Var?) skrev 2020-05-12 20:36:03 följande:
Läst på lite om Burträsk nu och det poppar upp lite nyheter om att skola och samhället börjar bli otryggt för barnen. Någon som vet vad som pågår i byn? Byn i sig och omgivningarna såg väldigt mysiga ut och huspriserna däromkring var bra. Avståndet till Skellefteå var också ok.
Någon som har fler tips om bra ställen för barnfamiljer att flytta till? Hur är trakten kring Skellefteå att bo i ur trygghetsperspektiv?
Nu har jag ingen erfarenhet av att bo i Burträsk, har däremot släkt som bor i och runt men min bild av burträsk är att det är lite för långt från Ske-å för att vara riktigt attraktivt och då hamnar man i alla mindre orters problem. Åldrad befolkning, utflyttning och försämring av serviceutbud.
Burträsk har ju dessutom några flerfamiljsområden med hyresrätter vilket gör att man knappast kommer undan placeringar från soc och migrationsverket t ex.
Man kan, på kartan, tycka att det är nog nära Skellefteå men vägen är inte kul på vintern. Jag hade aldrig frivilligt utsatt mig för att pendla den sträckan dagligen men det är klart det går. Men för mig blir inte Burträsk varken på landet eller i stan. Det är varken eller, däremot finns såklart skolor, vårdcentral och sånt som en mindre by inte har. Men å andra sidan så är det kanske bara 2 mil in till Skellefteå så kanske det är ok att all service inte finns runt knuten.
Googlade Skråmträsk, de har en skola då har du 2 mil till Skellefteå åt ena hållet och 2 mil till Burträsk åt andra. Sen har vi Medle och Myckle också som ser galet idylliska ut när man kör förbi och då har man bara precis lämnat Skellefteå men jag gissar att de har ganska höga huspriser just för att det är så nära.