Anonym (Rätt dött) skrev 2022-02-23 07:43:29 följande:
Haha, storm i ett vattenglas kring Skellefteå. Är rätt dött här men det beror ju såklart på vad man jämför med sen tidigare.. Jag själv är ifrån en storstad ursprungligen där det händer massa skjutningar, förnedringsrån och annat skit för jämnan. Man lyfter inte ens ögonbrynen längre.
Men när det händer något i Ske så ältas samma fall i flera veckor eftersom våldsfrekvensen inte är lika hög. Det är inte så mycket som händer här och därför snackas det otroligt mycket när det väl händer. Det som är "skitområden" här, är typ en vanlig Svenssonförort i Stockholm/Malmö.
Vad gäller visselblåsaren så var det en liten sketen hälsocentral i en extremt liten byhåla. Inte inne i stan. Det blir stora rubriker här för exakt allt.
Skellefteå växer. Är extremt mycket i flyttade i stan nu och det är delat vad man tycker om det. Äldre generationer gnäller över alla byggen som görs medan yngre generationer tycker det är kul att få in lite nytt folk och att det händer mer i stan. Är ju inte bara inflyttade svenskar utan även från andra länder. Dessa är arbetskraftsinvandring också, så det är mycket universitetsutbildade som ränner här.
Det stämmer dock att Skellefteå har varit högt uppe på listan vad gäller droger. Dock verkar detta ha gått ner betydligt iom att stan nu börjar växa och få annan status. Innan fanns det verkligen inte ett skit här och inget kul att göra antar jag.
Man har rätt bra koll på individer i stan dock. Och vet du inte innan så kommer du veta inom kort för Skellefteåbor älskar att skvallra.
Det är en liten stad, men vill du ha typisk landsbygd med hästar och grejer så kan du få det bara 10 min utanför centrala stan. Det positiva med stan är att allt ligger inom 10-15 min om du bosätter dig i valfritt område i ytterkanterna.
Tror Medle, Myckle, Klutmark tex hade passat er. Eller typ Stämningsgården. Fina, extremt attraktiva helylleområden på landet.
Vad gällde jobb finns det en del. Northvolt bidrar en hel del, både med egna jobb men även genom att underleverantörer som söker personal. Man räknar på att det kommer att skapas tusentals nya jobb pga Northvolt.
Huspriserna har drivits upp dock pga detta så stan har växtvärk.
Mycket beror ju på er också. Var kommer ni ifrån från början? Är ni från en större stad så kanske någon kranskommun utanför Umeå passar bättre?
Jo har förstått det, kan dock inte läsa till mig allt då jag inte har prenumeration på tidningarna. Ser det som bra att "småsaker" ställer till med ett jävla liv, tyder på att de verkliga problemen inte är bilbränder, gängvåld etc som i södra Sverige... Men jag förstår inte hur folk i en stad kan veta allt om alla? Är det inte lite för stort för att ha koll på folk? :D
Vi är som sagt lantisar. Söker lantisklimat haha. Lugnt och tryggt för barn med bra skolor och billigare hus. Trevligt folk såklart också, sånt kan ju skilja sig från ställe till ställe märkligt nog...
Skellefteå var intressant först men känns ändå som att vi vill hamna aningens söderöver. Tittar på söder om Umeå nu, Nordmaling och Örnsköldsvik typ. Hur är det där? Läst om skolorna och undrar en del om nordmalings skolor nu (några inlägg upp).