• Anonym (Var?)

Västerbotten, var bo?

Hej! Vi vill flytta till Västerbotten men var ska vi bo? Var är tryggt och billigt? Vi är familj med två barn och vi vill bo i villa med stor trädgård på landsbygden. Vi vill ha nära till flertalet ställen så jobb inte blir en ödesfråga (långt in i inlandet går alltså inte) och vi vill ha nära till en bra skola. Vi vill inte bo i stad men vi vill gärna ha stad relativt nära. Vi är glesbygdsbor i grunden som letar efter lite enklare liv när det kommer till kommunikationer och arbetstillfällen.

Hur är exempelvis Vindeln och Vännästrakten att bo i? Det är rätt nära Umeå men inte för nära för att huspriserna ska vara hiskeliga. Ju närmare staden (för att inte tala om själva stan) så går ju priserna upp i fantasisummor har vi sett.

Någon som har tips för oss?

• Svar på tråden Västerbotten, var bo?
  • Anonym (Var?)
    Anonym (123) skrev 2020-05-14 18:50:34 följande:

Jag skulle kunna tänka mig att en sak är att det varit nedskärningar både i skola och äldreboende då kommunen gick back flera miljoner och att folk tycker man gjort udda prioriteringar i ekonomin tex.

Aha. Lär ju vara många kommuner som gjort samma nedskärningar och kommer att göra i framtiden också. Kan det vara centraliceringar etc också? Att exempelvis slå igen byskolor är ju aldrig populärt bland de drabbade.

Hur är sjukvården i kommunen?
  • Anonym (123)
    Anonym (Var?) skrev 2020-05-14 19:37:08 följande:

Aha. Lär ju vara många kommuner som gjort samma nedskärningar och kommer att göra i framtiden också. Kan det vara centraliceringar etc också? Att exempelvis slå igen byskolor är ju aldrig populärt bland de drabbade.

Hur är sjukvården i kommunen?

Nä precis och de slog igen alla byskolor utom en för några år sedan. Nu har de dock öppnat upp ytterligare en byaskola. Så det finns 2 byskolor utöver centrala nordmalings skola. De har (eller ska är oaäker) även slagit igen minst 2 äldreboenden också

Det finns en vårdcentral och en familjecentral med bvc, mvc och öppen förskola. Men behöver man uppsöka sjukhus är det Umeå som gäller
  • Anonym (Jill)

Vännäs! Nära till sjöar. Ligger fint vid älven. Tågförbindelse till i Umeå som ligger ca 3 mil bort, finns jobb i både vännäs och Umeå. Bra skolor för alla åldrar.

• Anonym (Skell)
    Anonym (Var?) skrev 2020-05-13 11:25:41 följande:

Ok, Burträsk kanske faller bort då... Men hur är det runt Boliden? Byske?

Händer mycket i Skellefteå just nu både byggnadsmässigt och jobbmässigt. Finns fleraTrevliga byar uppströms älven, t.ex klutmark, skråmträsk,

myckle.. Även längs Kåge älv:Kåge, Kusmark Ersmark..

Byske är också trevligt, blir lite längre in till centralorten men själva byske har det mesta man behöver ändå.

Men flytta absolut inte till Boliden, mycket skit där..
  • Anonym (Var?)
    Anonym (Jill) skrev 2020-05-14 20:20:08 följande:

Vännäs! Nära till sjöar. Ligger fint vid älven. Tågförbindelse till i Umeå som ligger ca 3 mil bort, finns jobb i både vännäs och Umeå. Bra skolor för alla åldrar.

Låter bra. Rent naturmässigt gillar jag sjöar och älv, fiskemöjligheter samt bad är trevligare i sjö tycker jag. Vännäs verkar vara barnvänligt, stämmer det?

Och jag tänker samtidigt att innåt landet är mer snösäkert än precis vid kust. Snö är viktigt ;D
  • Anonym (Var?)
    Anonym (Skell) skrev 2020-05-15 00:12:37 följande:

Händer mycket i Skellefteå just nu både byggnadsmässigt och jobbmässigt. Finns fleraTrevliga byar uppströms älven, t.ex klutmark, skråmträsk,

myckle.. Även längs Kåge älv:Kåge, Kusmark Ersmark..

Byske är också trevligt, blir lite längre in till centralorten men själva byske har det mesta man behöver ändå.

Men flytta absolut inte till Boliden, mycket skit där..

Bra med varningar om ställen, hade ingen aning om Boliden. Men hur är Skellefteå i övrigt när det kommer till trygghet? När jag googlar kommer det upp om våldtäkter och övrig kriminalitet exempelvis droger etc. Nog för att det finns i andra städer också men känns ändå viktigt att veta då städerna ju ändå är lite i sina egna bubblor längs norrlandskusten jämfört med exempelvis i södra Sverige där städer ligger mycket närmare varandra.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Var?) skrev 2020-05-16 15:55:46 följande:

Låter bra. Rent naturmässigt gillar jag sjöar och älv, fiskemöjligheter samt bad är trevligare i sjö tycker jag. Vännäs verkar vara barnvänligt, stämmer det?

Och jag tänker samtidigt att innåt landet är mer snösäkert än precis vid kust. Snö är viktigt ;D

Gott om fiske och absolut barnvänligt. Och definitivt mer snö. Har stuga i Vännästrakterna och det det är stooor skillnad om du jämför med Umeå eller kusten. Vännäs har även en trevlig slalomanläggning lämplig för barnfamiljer.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Var?) skrev 2020-05-16 15:55:46 följande:

Gott om fiske och absolut barnvänligt. Och definitivt mer snö. Har stuga i Vännästrakterna och det det är stooor skillnad om du jämför med Umeå eller kusten. Vännäs har även en trevlig slalomanläggning lämplig för barnfamiljer.
  • Anonym (Var?)
    Anonym (Jill) skrev 2020-05-16 17:28:54 följande:

Låter ju superbra. Hoppas bara det finns villor till salu för rimligt pris framöver, verkar vara en del som flyttar utåt från Umeå för att det är så dyrt inne i stan... Kan tänka mig att priserna går upp då. Och vi vill ogärna ha ett jättelån.

Hur är möjligheterna att hitta lägenhet som rymmer en barnfamilj i Vännästrakten? Lär ju bli så man bor till en början när man flyttat tänker jag.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Var?) skrev 2020-05-16 18:08:46 följande:

Låter ju superbra. Hoppas bara det finns villor till salu för rimligt pris framöver, verkar vara en del som flyttar utåt från Umeå för att det är så dyrt inne i stan... Kan tänka mig att priserna går upp då. Och vi vill ogärna ha ett jättelån.

Hur är möjligheterna att hitta lägenhet som rymmer en barnfamilj i Vännästrakten? Lär ju bli så man bor till en början när man flyttat tänker jag.

Jo priserna för en Vännäsvilla är nog lite högre än tex villa i litet samhälle utanför Skellefteå. Umeå är ju ändå Norrlands största stad vilket innebär att man får tillgång till del bekvämligheter såsom flygplats med många destinationer, universitets sjukhus, evenemang osv. Det driver ju på värdet... men tror ändå att det är bra kurs på husen med möjlighet till fin värdeutveckling.. Min farfar köpte en lägenhet för 12000 kr 2006, tio år senare såldes den för 400 000z
  • Anonym (Var?)

En snabbcheck : Hur är skolorna i nordmaling..? Läser att det har varit väldigt dåligt, både trivsel och resultat, men att resultaten plötsligt blivit i toppklass och då undrar man ju hur skolorna är.

Är det bra skolor? 

• Anonym (Koppel)

Under förutsättning att du är Sosse med stort S, det är nämligen nästan alla i Västerbotten, så skulle jag rekommendera Robertsfors. Pendling till Umeå. Billigare bostäder och trevligare. 

• Anonym (V)
    Anonym (Koppel) skrev 2022-02-22 23:30:50 följande:

Under förutsättning att du är Sosse med stort S, det är nämligen nästan alla i Västerbotten, så skulle jag rekommendera Robertsfors. Pendling till Umeå. Billigare bostäder och trevligare. 

Tror inte du ska välja Skellefteå, ta bara en snabb titt i tidningar, då kommer du hitta kommunala uppror som "Håll käften och lyd"  visselblåsare osv, det tar nästan aldrig slut, Dom har inte så mycket inflyttat folk, inflyttning skapar öppenhet i sin tur.
    Att något så stort kan hända är just för mentaliteten hos folk i mindre orter.
  • Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2022-02-22 23:50:43 följande:
    Tror inte du ska välja Skellefteå, ta bara en snabb titt i tidningar, då kommer du hitta kommunala uppror som "Håll käften och lyd"  visselblåsare osv, det tar nästan aldrig slut, Dom har inte så mycket inflyttat folk, inflyttning skapar öppenhet i sin tur.
    Att något så stort kan hända är just för mentaliteten hos folk i mindre orter.
    Denna var menad till TS sorry.
  • Anonym (V)
    Anonym (Var?) skrev 2022-02-22 23:05:31 följande:

En snabbcheck : Hur är skolorna i nordmaling..? Läser att det har varit väldigt dåligt, både trivsel och resultat, men att resultaten plötsligt blivit i toppklass och då undrar man ju hur skolorna är.

Är det bra skolor? 

Som sagt inte Skellefteå, gå bara in och läs problem Northvolt samt Håll käften o lyd, samt visselblåsare som straffas osv, googla så får du upp sanningen om hur samhället fungerar.
  • Anonym (Rätt dött)

Haha, storm i ett vattenglas kring Skellefteå. Är rätt dött här men det beror ju såklart på vad man jämför med sen tidigare.. Jag själv är ifrån en storstad ursprungligen där det händer massa skjutningar, förnedringsrån och annat skit för jämnan. Man lyfter inte ens ögonbrynen längre.

Men när det händer något i Ske så ältas samma fall i flera veckor eftersom våldsfrekvensen inte är lika hög. Det är inte så mycket som händer här och därför snackas det otroligt mycket när det väl händer. Det som är "skitområden" här, är typ en vanlig Svenssonförort i Stockholm/Malmö. 

Vad gäller visselblåsaren så var det en liten sketen hälsocentral i en extremt liten byhåla. Inte inne i stan. Det blir stora rubriker här för exakt allt. 

Skellefteå växer. Är extremt mycket i flyttade i stan nu och det är delat vad man tycker om det. Äldre generationer gnäller över alla byggen som görs medan yngre generationer tycker det är kul att få in lite nytt folk och att det händer mer i stan. Är ju inte bara inflyttade svenskar utan även från andra länder. Dessa är arbetskraftsinvandring också, så det är mycket universitetsutbildade som ränner här.

Det stämmer dock att Skellefteå har varit högt uppe på listan vad gäller droger. Dock verkar detta ha gått ner betydligt iom att stan nu börjar växa och få annan status. Innan fanns det verkligen inte ett skit här och inget kul att göra antar jag.

Man har rätt bra koll på individer i stan dock. Och vet du inte innan så kommer du veta inom kort för Skellefteåbor älskar att skvallra.

Det är en liten stad, men vill du ha typisk landsbygd med hästar och grejer så kan du få det bara 10 min utanför centrala stan. Det positiva med stan är att allt ligger inom 10-15 min om du bosätter dig i valfritt område i ytterkanterna. 

Tror Medle, Myckle, Klutmark tex hade passat er. Eller typ Stämningsgården. Fina, extremt attraktiva helylleområden på landet.

Vad gällde jobb finns det en del. Northvolt bidrar en hel del, både med egna jobb men även genom att underleverantörer som söker personal. Man räknar på att det kommer att skapas tusentals nya jobb pga Northvolt.

Huspriserna har drivits upp dock pga detta så stan har växtvärk. 

Mycket beror ju på er också. Var kommer ni ifrån från början? Är ni från en större stad så kanske någon kranskommun utanför Umeå passar bättre? 

• Anonym (Var?)
    Anonym (Rätt dött) skrev 2022-02-23 07:43:29 följande:

Haha, storm i ett vattenglas kring Skellefteå. Är rätt dött här men det beror ju såklart på vad man jämför med sen tidigare.. Jag själv är ifrån en storstad ursprungligen där det händer massa skjutningar, förnedringsrån och annat skit för jämnan. Man lyfter inte ens ögonbrynen längre.

Men när det händer något i Ske så ältas samma fall i flera veckor eftersom våldsfrekvensen inte är lika hög. Det är inte så mycket som händer här och därför snackas det otroligt mycket när det väl händer. Det som är "skitområden" här, är typ en vanlig Svenssonförort i Stockholm/Malmö. 

Vad gäller visselblåsaren så var det en liten sketen hälsocentral i en extremt liten byhåla. Inte inne i stan. Det blir stora rubriker här för exakt allt. 

Skellefteå växer. Är extremt mycket i flyttade i stan nu och det är delat vad man tycker om det. Äldre generationer gnäller över alla byggen som görs medan yngre generationer tycker det är kul att få in lite nytt folk och att det händer mer i stan. Är ju inte bara inflyttade svenskar utan även från andra länder. Dessa är arbetskraftsinvandring också, så det är mycket universitetsutbildade som ränner här.

Det stämmer dock att Skellefteå har varit högt uppe på listan vad gäller droger. Dock verkar detta ha gått ner betydligt iom att stan nu börjar växa och få annan status. Innan fanns det verkligen inte ett skit här och inget kul att göra antar jag.

Man har rätt bra koll på individer i stan dock. Och vet du inte innan så kommer du veta inom kort för Skellefteåbor älskar att skvallra.

Det är en liten stad, men vill du ha typisk landsbygd med hästar och grejer så kan du få det bara 10 min utanför centrala stan. Det positiva med stan är att allt ligger inom 10-15 min om du bosätter dig i valfritt område i ytterkanterna. 

Tror Medle, Myckle, Klutmark tex hade passat er. Eller typ Stämningsgården. Fina, extremt attraktiva helylleområden på landet.

Vad gällde jobb finns det en del. Northvolt bidrar en hel del, både med egna jobb men även genom att underleverantörer som söker personal. Man räknar på att det kommer att skapas tusentals nya jobb pga Northvolt.

Mycket beror ju på er också. Var kommer ni ifrån från början? Är ni från en större stad så kanske någon kranskommun utanför Umeå passar bättre? 

Jo har förstått det, kan dock inte läsa till mig allt då jag inte har prenumeration på tidningarna. Ser det som bra att "småsaker" ställer till med ett jävla liv, tyder på att de verkliga problemen inte är bilbränder, gängvåld etc som i södra Sverige... Men jag förstår inte hur folk i en stad kan veta allt om alla? Är det inte lite för stort för att ha koll på folk? :D

Vi är som sagt lantisar. Söker lantisklimat haha. Lugnt och tryggt för barn med bra skolor och billigare hus. Trevligt folk såklart också, sånt kan ju skilja sig från ställe till ställe märkligt nog... 

Skellefteå var intressant först men känns ändå som att vi vill hamna aningens söderöver. Tittar på söder om Umeå nu, Nordmaling och Örnsköldsvik typ. Hur är det där? Läst om skolorna och undrar en del om nordmalings skolor nu (några inlägg upp). 
  • Anonym (V)
    Anonym (Rätt dött) skrev 2022-02-23 07:43:29 följande:

Nu tog även Uppdrag Granskning upp problemen i tv.
    -
    Vad man kan berätta är att samanhållningen inte fungerar, dom flesta jobbar mer individuellt, man är mer rädd om sig själv och tänker inte helheten, jämför man med övriga norrländska Å städer så står SkellefteÅ ut, då ingen av dessa städer har dessa problemen som gängbildningar, förnedrings rån osv, som finns söderöver.
  • Anonym (Var?)
    Undrar fortfarande om Nordmaling så om vi avslutar Skellefteådiskussionen blir jag tacksam. ;) 

Upprepar min undran här nedan:

Är det bra skolor? 
  • Anonym (lingonskogen)
    Anonym (Var?) skrev 2022-02-24 14:32:24 följande:
    Undrar fortfarande om Nordmaling så om vi avslutar Skellefteådiskussionen blir jag tacksam. ;) 

Upprepar min undran här nedan:

Är det bra skolor? 
    Om jag läste rätt tidigare i tråden (ang att du tycker snö är viktigt) så skulle jag helt och hållet tänka bort Nordmaling. Längsmed kusten är det vansinnigt slaskigt runt våren. Annars så är Nordmaling riktigt fint!

Blev det fö någon flytt? 
Svar på tråden Västerbotten, var bo?