• Anonym (X)

Är detta att vara otrogen?

Jag har bott med min sambo i snart tre år. I slutet av mars sa han att han ville göra slut. Jag blev helt förkrossad..men efter en månad började jag få näsan över vattenytan och mådde rätt bra. Förra veckan kom nästa bomb, han har träffat en tjej på sitt jobb. Jag har ju haft mina aningar, men det kändes fruktansvärt. Nu är det precis som att det är helt ok att åka och vara med henne. I söndags skulle han ut en sväng och kom hem nio timmar senare. Igår skulle han köpa cigg och kom hem efter två timmar. Idag när jag kom hem hade han varit hemma och sen åkt igen. Åtta ringde han och sa att han sover borta i natt, hos henne. Jag vet att det är slut mellan oss, men gör man så? Vi bor under samma tak fortfarande, han är den som ska flytta men gör inget för att hitta nytt boende... Jag är så arg så jag kokar. Kan man inte ha respekt för den man varit tillsammans med så att man sköter det snyggare? Kan tillägga att vi är 50 plus båda två.

• Svar på tråden Är detta att vara otrogen?
  • Anonym (Nä)

Inte otrohet men ändå respektlöst. Tycker man iaf kan flytta ut innan man börjar dejta andra

• Shameless
    Anonym (X) skrev 2020-05-13 00:13:14 följande:

Jag har bott med min sambo i snart tre år. I slutet av mars sa han att han ville göra slut. Jag blev helt förkrossad..men efter en månad började jag få näsan över vattenytan och mådde rätt bra. Förra veckan kom nästa bomb, han har träffat en tjej på sitt jobb. Jag har ju haft mina aningar, men det kändes fruktansvärt. Nu är det precis som att det är helt ok att åka och vara med henne. I söndags skulle han ut en sväng och kom hem nio timmar senare. Igår skulle han köpa cigg och kom hem efter två timmar. Idag när jag kom hem hade han varit hemma och sen åkt igen. Åtta ringde han och sa att han sover borta i natt, hos henne. Jag vet att det är slut mellan oss, men gör man så? Vi bor under samma tak fortfarande, han är den som ska flytta men gör inget för att hitta nytt boende... Jag är så arg så jag kokar. Kan man inte ha respekt för den man varit tillsammans med så att man sköter det snyggare? Kan tillägga att vi är 50 plus båda två.

Sjukt respektlöst. Så länge man bor under samma tak så tycker jag att man kan visa hänsyn. Förvånar mig att en femtioåring inte vet bättre än så.
  • Anonym (Helene)

Inte otrohet, men klart respektlöst.

• Anonym (X)
    Shameless skrev 2020-05-13 00:31:00 följande:

Sjukt respektlöst. Så länge man bor under samma tak så tycker jag att man kan visa hänsyn. Förvånar mig att en femtioåring inte vet bättre än så.

Det förvånar mig med. Medelålderskris eller nåt. Sa ikväll att hur skulle han känna om det var tvärtom... Fick inget bra svar.
  • Anonym (sömnig)

Börja dejta och ta dit dina dejter och fortsätt leva ditt liv. Om han träffat en ny kvinna då kan han åka till henne så kan du dejta. Eftersom han inte verkar ha sunt förnuft eller bry sig om dig så borde du agera på samma sätt mot honom så får han känna hur det känns.

• Anonym (X)
    Anonym (sömnig) skrev 2020-05-13 01:48:42 följande:

Börja dejta och ta dit dina dejter och fortsätt leva ditt liv. Om han träffat en ny kvinna då kan han åka till henne så kan du dejta. Eftersom han inte verkar ha sunt förnuft eller bry sig om dig så borde du agera på samma sätt mot honom så får han känna hur det känns.

Å andra sidan behöver jag ju inte bete mig lika illa. Men nu ska han bort härifrån, jag struntar i om han inte hittat nån lägenhet, han kan magasinera de få möbler han har och ta med kläder och miljoner fiskegrejer till henne.
  • Shoegal81
    Anonym (X) skrev 2020-05-13 02:01:41 följande:

Å andra sidan behöver jag ju inte bete mig lika illa. Men nu ska han bort härifrån, jag struntar i om han inte hittat nån lägenhet, han kan magasinera de få möbler han har och ta med kläder och miljoner fiskegrejer till henne.

Bra! Vet att det inte är ditt ansvar, men för att skynda på det hela kan du packa ihop hans saker och ställa ut dom, och sedan byta lås! Fy vilket svin.
  • Gizmo

Vilken skitstövel! 
    Var glad att du slipper honom!
    Släng ut honom och hans grejer.

• Anonym (Kvinna 39)

Jag säger som de andra, ni har gjort slut så det är inte otrohet men riktigt dålig stil!!

Hur blir det med boendet? Hyr ni eller är den köpt? Av vem och när? Har ni kommit överens på papper att det är du som ska ta över? Så snart du har papper på det kan du vräka honom, då har han tre månader på sig att hitta något nytt.

• Anonym (A)

Ni har gjort slut, han gör vad han vill på sin fritid.

Varför låter du honom bo kvar?

• Anonym (X)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-13 08:35:27 följande:

Jag säger som de andra, ni har gjort slut så det är inte otrohet men riktigt dålig stil!!

Hur blir det med boendet? Hyr ni eller är den köpt? Av vem och när? Har ni kommit överens på papper att det är du som ska ta över? Så snart du har papper på det kan du vräka honom, då har han tre månader på sig att hitta något nytt.

Hyresrätt. Vi har ju tidigare bestämt att det är han som ska flytta. Ska dock ringa hyresbolaget i eftermiddag och kolla läget, om det går att göra som vi tänkt. Jag har tänkt att han får hyra ett förråd och magasinera sina saker, jag vill ha ut honom 1 juni. Fast det vet han inte än.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (X) skrev 2020-05-13 08:59:49 följande:
    Hyresrätt. Vi har ju tidigare bestämt att det är han som ska flytta. Ska dock ringa hyresbolaget i eftermiddag och kolla läget, om det går att göra som vi tänkt. Jag har tänkt att han får hyra ett förråd och magasinera sina saker, jag vill ha ut honom 1 juni. Fast det vet han inte än.
    Står båda på kontraktet? I så fall måste ni skriva om det hos hyresvärden. Sedan måste du ge honom en skriftlig uppsägning och då har han laglig rätt att bo kvar tre månader så om han vägrar får du ut honom tidigast 1 september, om du hinner meddela honom nu i maj.
  • Kjell2
    Anonym (X) skrev 2020-05-13 08:59:49 följande:
    Om han blåvägrar att flytta kan det ta flera månader och mycket energi att få ut honom. Överväg möjligheten att säga upp lägenheten och hyra en ny själv.

• Anonym (X)
    Kjell2 skrev 2020-05-13 09:29:28 följande:

Om han blåvägrar att flytta kan det ta flera månader och mycket energi att få ut honom. Överväg möjligheten att säga upp lägenheten och hyra en ny själv.

Vår lägenhet är hårdvaluta på området där vi bor, den släpper jag inte. Han kommer inte att krångla, inte om han har nåt slags samvete.
  • Krafs
    Kjell2 skrev 2020-05-13 09:29:28 följande:
    Nja, besittningsrätten gäller inte mellan privatpersoner. Står hon på kontraktet kan hon ställa ut hans saker, ta hans nyckel and that's it.
  • Kjell2
    Krafs skrev 2020-05-13 09:43:01 följande:
    Nja, besittningsrätten gäller inte mellan privatpersoner. Står hon på kontraktet kan hon ställa ut hans saker, ta hans nyckel and that's it.
    Eftersom han bor där sedan länge och de är sammanboende går det inte att bara slänga ut. Sätter han sig till motvärn kan han begär bodelning och lyfter frågan vem som ska bo kvar till tingsrätten. Det är en process som tar månader. Till sist går det att begära vräkning från kfm, 
  • Kjell2
    Anonym (X) skrev 2020-05-13 09:42:39 följande:
    Vår lägenhet är hårdvaluta på området där vi bor, den släpper jag inte. Han kommer inte att krångla, inte om han har nåt slags samvete.
    Då får du väl föröka komma överens med honom om utflytt. Jättebra om du kan få det skriftligt, uppmuntra honom också att bo mycket hos sin nya. Till sist blir han boende där istället.

• Anonym (Kvinna 39)
    Krafs skrev 2020-05-13 09:43:01 följande:
    Det stämmer inte. Man kan inte bara slänga ut en person från sitt eget hem. Det är tre månaders besittningsrätt som gäller.

https://zeijersborger.se/fraga-advokaten/min-sambo-star-pa-kontraktet-har-han-ratt-att-kasta-ut-mig-ur-lagenheten/

https://juridiktillalla.se/fraga/2019-05-23-kan-min-sambo-kasta-ut-mig-hur-som-helst

https://lawline.se/answers/tre-manaders-uppsagningstid-for-sambor

https://lawline.se/answers/tre-manaders-uppsagningstid-for-inneboende-sambo
  • Anonym (X)
    Kjell2 skrev 2020-05-13 09:52:04 följande:
    Då får du väl föröka komma överens med honom om utflytt. Jättebra om du kan få det skriftligt, uppmuntra honom också att bo mycket hos sin nya. Till sist blir han boende där istället.
    Ja, eftersom han har en ny så kan han faktiskt vistas hos henne tills han hittar en egen lägenhet, om han inte blir kvar där sen. Det vore ju det mest naturliga eftersom han är nyförälskad och ändå är hos henne... Sen om han köper förslaget om magasinering är en annan sak, men själv tycker jag inte att det är en dålig idé, det köper honom lite tid och han försvinner från vårt hem. Att jag ska bo kvar kommer han inte att bråka om, det har vi redan bestämt. För mig gäller bara att presentera ett så pass bra förslag att han köper det.
  • Anonym (X)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-13 09:27:06 följande:
    Står båda på kontraktet? I så fall måste ni skriva om det hos hyresvärden. Sedan måste du ge honom en skriftlig uppsägning och då har han laglig rätt att bo kvar tre månader så om han vägrar får du ut honom tidigast 1 september, om du hinner meddela honom nu i maj.
    Jag ska ringa bostadsbolaget idag för att kolla om det går att göra som jag tänkt.
Svar på tråden Är detta att vara otrogen?