• LHUF

    Varför inte alltid behandla halsfluss?

    En nyfiken fråga, om man misstänker halsfluss och tar ett positivt test på streptokocker, ibland vill de inte skriva ut antibiotika och ibland skriver de ut. De säger att för det mesta läker det av sig själv.

    Men så läser man ibland om personer som hamnar i septisk chock av halsflussbakterier och en del andra som mår riktigt dåligt.. hur kan de då säga att det läker ut av sig själv och att det bara förkortar med någon dag om man får antibiotika?

    Frågar för jag ligger hemma med endast halsont upp i ena sidan och tycker mig se lite vita prickar på ena halsmandeln. Har en fysisk läkartid bokad imorgon för test men skickade bilder till en nätdoktor idag för att se vad han trodde. Men han tyckte det var svårt att se men sa även att det oftast läker av sig själv.

    Vet att mkt pratas om resistenta bakterier osv

  • Svar på tråden Varför inte alltid behandla halsfluss?
  • Johannis887

    Antibiotika resistens

    Är helt enkelt inte bra att använda antibiotika så görs ej om det finns möjlighet till självläkning

  • LHUF

    Men hur vet du om det självläker? Känns ju läskigt att gå runt med bakterier som kan skada?

  • Anotherone
    LHUF skrev 2020-05-13 14:14:12 följande:

    Men hur vet du om det självläker? Känns ju läskigt att gå runt med bakterier som kan skada?


    Är man sjuk ska man ju stanna hemma. Så vad menar du med att bakterierna kan skada?
    Om du varit hos läkare som valt att avvakta med antibiotika, och du blir sämre, så ska du ju kontakta vården igen. Då kan du höra till den lilla andel som drabbas värre och som behöver antibiotika.
    Men som du själv har skrivit, även bekräftade fall av streptokocker kan läka ut av sig själva och gör oftast det. Bara det att det kan ta ett par dagar längre.
    Så det är ju anledningen till att man är restriktiv.
  • LHUF

    Hade inte varit hos läkaren igår och testat mig. Jag var bara nyfiken just för varför man inte alltid behandlar streptokocker just för att det kan bli allvarliga sjukdomar av den bakterierna. Såklart är jag hemma och sprider inte ev smitta. Men det var ju risken för mig själv jag var orolig för..

  • Anotherone
    LHUF skrev 2020-05-14 11:35:37 följande:

    Hade inte varit hos läkaren igår och testat mig. Jag var bara nyfiken just för varför man inte alltid behandlar streptokocker just för att det kan bli allvarliga sjukdomar av den bakterierna. Såklart är jag hemma och sprider inte ev smitta. Men det var ju risken för mig själv jag var orolig för..


    Man behandlar inte alltid för att statistiskt sett så tar det bara en eller ett par dagar längre för infektionen att läka ut utan medicin. 
    Och därmed, genom att vara restriktiv med förskrivningen, minskar man risken generellt för antibiotikaresistens i samhället.

    Min läkare sa senast att det är symptomen vi behandlar. Har du så ont av din halsfluss (75% av familjen hade testat positivt) så att du inte kan svälja, äta eller dricka - ja då får du medicin. Men har man inte ont av det så är det bara att avvakta. Och som sagt, om det inte läker eller man börjar må sämre. Så tar man en ny vårdkontakt.
  • Krysamaja

    Om du inte har feber också tror jag inte det är halsfluss eller en väldigt lindrig variant. Senast jag hade det hade jag 39 graders feber och kunde knappt äta men gick ändå inte till läkaren och var frisk på en vecka.

    Som med allt annat överväger läkaren risker. Risken att du kommer bli allvarligt/långvarigt sjuk mot risken sätta in behandling i onödan. Utöver att antibiotika ökar risken för resistenta bakterier har ju all medicin biverkningar också. Så går att vända på frågan med: varför skriva ut antibiotika som kan orsaka anafylaktisk chock och svampproblem när patienten ändå kan bli frisk utan?

  • LHUF

    Tack för svar. Har lämnat test och fått svar att det inte var streptokocker. Så Behöver inte lägga mer energi på detta nu :)

Svar på tråden Varför inte alltid behandla halsfluss?