Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Varför inte alltid behandla halsfluss?

LHUF skrev 2020-05-13 14:14:12 följande:

Men hur vet du om det självläker? Känns ju läskigt att gå runt med bakterier som kan skada?

Är man sjuk ska man ju stanna hemma. Så vad menar du med att bakterierna kan skada?
    Om du varit hos läkare som valt att avvakta med antibiotika, och du blir sämre, så ska du ju kontakta vården igen. Då kan du höra till den lilla andel som drabbas värre och som behöver antibiotika.
    Men som du själv har skrivit, även bekräftade fall av streptokocker kan läka ut av sig själva och gör oftast det. Bara det att det kan ta ett par dagar längre.
    Så det är ju anledningen till att man är restriktiv.
  • Anotherone
    LHUF skrev 2020-05-14 11:35:37 följande:

Hade inte varit hos läkaren igår och testat mig. Jag var bara nyfiken just för varför man inte alltid behandlar streptokocker just för att det kan bli allvarliga sjukdomar av den bakterierna. Såklart är jag hemma och sprider inte ev smitta. Men det var ju risken för mig själv jag var orolig för..

Man behandlar inte alltid för att statistiskt sett så tar det bara en eller ett par dagar längre för infektionen att läka ut utan medicin. 
    Och därmed, genom att vara restriktiv med förskrivningen, minskar man risken generellt för antibiotikaresistens i samhället.

Min läkare sa senast att det är symptomen vi behandlar. Har du så ont av din halsfluss (75% av familjen hade testat positivt) så att du inte kan svälja, äta eller dricka - ja då får du medicin. Men har man inte ont av det så är det bara att avvakta. Och som sagt, om det inte läker eller man börjar må sämre. Så tar man en ny vårdkontakt.
Svar på tråden Varför inte alltid behandla halsfluss?