Anonym (Regimen) skrev 2020-08-16 12:55:29 följande:
Det kan du omöjligen veta eftersom du inte läst den. Den ifrågasätter sina egna påståenden i hög grad faktiskt. Otroligt välskriven och fullt av källanvisningar. Jag är en bokmal så jag läser allt som intresserar mig. Detta var dock den första av de bruna eller alt right som du kallar Aron. Fortfarande märkligt att ge en jude sådana epitet men du är ju sosse så du vet ju bäst vad som är humanistiskt och har tolkningsföreträde i vad som är moraliskt korrekt.
Boken i den form den har på AFs blogg är inte et intellektuellt mästerverk om man säger så - han plöjer djupt i den fåra han länkar till och har som deltagare på sin blogg. Han nämner till och med SDs bruna film utan att göra så mycket väsen av den annat än att S inte ägda AB just då, och så använder han samma fras som du gör om SD...
En pamflett som är dålig underbyggd med ideologisk snarare än historisk grund att stå på - inte samma bruna propaganda som SDs bruna film men i samma genre med anekdotisk bevisföring och insinuationer p åsamma sätt som SDs bruna film. Det är förvånande med tanke på att han verkar ha en relativt hög utbildningsnivå, men redan där verkar han ha kört fast i 'trickster'tankar som han inte verkar varken kunna släppa eller sluta agera efter. Fångad i sin egen korridor där han speglar 'de andra' i sina ganska omogna antaganden om de observationer han gör - om nu boken speglar den 'nedärvda essens' som han antar finns och som han själv har. Men han kanske står över sånt där han tilldelar andra och är lite elitistiskt bättre än den stora massan.
På det stora hela tar han upp en del av det den bruna alternativhögern har i sitt tankegods, - inte för att analysera det utan använder det som den mall varmed han mäter sakers och människors tillstånd.
Men kanske han han omarbetat sitt grundmaterial och gjort litteratur av det - i bloggform är det allt annat än det som motsvarar hans utbildningsnivå och han såväl innehållsmässiga brister som brister i saklighet och fakta och relevans - det är anekdotformen jag pekar på. Inget är heller nytt utan det är mycket som SDs bruna film och den bruna alt.right tuggat på ett längre tag.