• Tyghajen

    Relation / bonusfamilj

    Hej!

    Jag är pappa till 2 barn sen skillsmässa i 5 år och har mina barn varannan vecka.

    Köpt hus ensam och jobbar heltid 7-4 och kämpar för att få vardagen att gå ihop med jobb/skola/fritidsaktivitet och tiden räcker inte till, men lyckas precis som dem flesta föräldrar att trolla lite och små fuska för att få allt att fungera.

    Efter jobbet är det mest snabba ryck att hämta barnen , hem och laga mat och lite kvällsrutiner innan det är kväll, dagarna när det e fotboll eller gymnastik är helt kaos när man är ensam då man också ska hinna med mat och hem.

    Jag har nu träffat min kärlek, världens snällaste tjej och hon är mamma till 2 flickor.

    En i dagis ålder och en som går i klass 1.

    Problemet är att hon jobbar ? enbart? obekväma tider varenda arbetspass och behöver hjälp varje dag med hämtning och lämning på dagis och fritids, och vi går bara om varandra hela tiden och ibland sover hon över på jobbet så jag får ha all markservice ensam med alla barn.

    Det handlar om 4-5 dagar i veckan hon behöver hjälp och jag ensam får sköta allt hemma och lämning hämtning på 3 olika ställen på morgonen/kvällen.

    Jag har sagt ifrån att detta inte fungerar för min del, att jag blir slutkörd och min tid inte räcker till att ta hand om en ? familj? till .. ja jag vet att vi tillsammans är en familj.

    Jag måste få hjälp med era åsikter angående att hon inte ser problemet, hon anser att det är en självklarhet att jag ska ta hennes barn, det är så en familj är ...

    Jag tycker inte man går in i ett förhållande med någon som har barn och lägger över så mycket ansvar på någon som redan har fullt upp.

    Jag får panik när jag inte får förståelse för att jag inte hinner och kan ta på mig den uppgiften.

    Jag ställer upp i den mån jag kan och vill; men inte 4-5 dagar i veckan helt ensam och inte få träffa min flickvän som kommer hem när jag sover , eller är borta när jag vaknar ..

    Jag får alltid stressa för jag börjar klockan 7 och ska lämna 4a barn innan det, och hon vaknar vid 4 och kan gå till jobbet i lugn och ro..

    Hon vill absolut inte byta jobb, hon har sagt att hon älskar sin egentid när hon jobbar kvällar.

    Men min egentid är totalt raderat pga att jag träffat en tjej som behöver så mkt hjälp.

    Vi kommer göra slut pga att jag inte vill ha så mycket ansvar för hennes barn och hon kan inte tänka sig att byta jobb så vi kan hjälps åt på kvällar och morgonen med alla barn.

  • Svar på tråden Relation / bonusfamilj
  • Siden

    Men herregud vilken egoistisk människa! Hade det varit min kille så hade han varit rökt! Jag är bonusförälder till hans barn men aldrig att han skulle lämpa över föräldraansvaret på mig på det där sättet! Kör du markservicen 4-5 dagar i veckan för hennes barn så att hon ska få ha egentid på sitt sköna jobb?! Vad tycker hennes barn om att hon är borta så mycket? Helt obegripligt, enligt mig. Vilken sopa till partner.

  • möjligt

    Hon låter lite dum i huvudet faktiskt.

    Hur länge har ni varit tillsammans? Hur gjorde hon med barnen innan?

  • Tyghajen

    Hej!

    Starka reaktioner , nya bonusfamiljer är svår , vart går gränsen hur mycket man ska hjälpa till? Hur mycket ansvar ska man ta? Vart går gränserna? När ska man dra dem?

    Hur gör man när man ser olika och värderar olika saker?

    Nej jag har satt ner foten och tar inte ansvar på detta viset nu, och det kommer sluta med att vi gör slut för det fungerar inte i verkligheten.

    Hennes mamma / pappa / kompisar / faster / farmor hjälpte henne hela tiden innan.

  • Ascendere

    Om det tar slut på grund av detta så visar det bara en sak, att hon egentligen sket totalt i dig som person och er relation och bara ville ha en snäll kille som ställde upp och hjälpte henne med barnen.

    Till nästa gång får du väl tänka igenom mer vad du vill ha ut av relationen och om det verkligen är en bonusfamilj du vill ha? Det kanske är bättre att satsa på en flickvän som du träffar mest utan barn, alltså att du håller isär dina vuxenrelationer och familjelivet ett tag?

  • Tyghajen

    Jag lber gärna tillsammans med en bonusfamilj.

    Men det jag tänker mig , är att det lite mer rättvist fördelat och att man tar större ansvar för sina egna barn, och ser till att man tar ansvar så det fungerar och inte lägger över ansvaret på att andra ska ta huvudansvaret för sina barn.

    Endel missförstår : jag tar gärna ansvar och hjälper till , under rimliga förhållanden...

  • Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-14 19:11:00 följande:

    Hej!

    Starka reaktioner , nya bonusfamiljer är svår , vart går gränsen hur mycket man ska hjälpa till? Hur mycket ansvar ska man ta? Vart går gränserna? När ska man dra dem?

    Hur gör man när man ser olika och värderar olika saker?

    Nej jag har satt ner foten och tar inte ansvar på detta viset nu, och det kommer sluta med att vi gör slut för det fungerar inte i verkligheten.

    Hennes mamma / pappa / kompisar / faster / farmor hjälpte henne hela tiden innan.


    Gränsen går EXAKT där du sätter den. Det är DU som bonusförälder/mammas nye kille som bestämmer vilken typ av ansvar du är beredd att ta över hennes barn. Bara du. Det finns inga givna ramar i bonusfamiljen utan regeln som gäller är att ALLA ska trivas och ha det bra. Trivs du med hur du har det nu? Känn efter i magen - vad är du beredd att ställa upp på? Går det att leva med henne och hennes barn med all hjälp hon kräver eller bör ni bli särbos? Till och med göra slut? Det låter som om hon bara vill ha avlastning i vardagsligistiken och skiter i dig, ärligt talat.
  • Ascendere
    Tyghajen skrev 2020-05-14 19:22:37 följande:

    Jag lber gärna tillsammans med en bonusfamilj.

    Men det jag tänker mig , är att det lite mer rättvist fördelat och att man tar större ansvar för sina egna barn, och ser till att man tar ansvar så det fungerar och inte lägger över ansvaret på att andra ska ta huvudansvaret för sina barn.

    Endel missförstår : jag tar gärna ansvar och hjälper till , under rimliga förhållanden...


    Ok. Men mitt tips är ändå, se till att du först har en egen familj, alltså du och dina barn, där du har koll, allt fungerar OK och du hinner med dig själv. 
    Kan du inte få det at fyta kommer det inte att bli lättare med en partner och dennes barn som också ska in i ekvationen.
    Sedan när du träffat nån så ta det lugnt, ingen anledning att stressa, och testa hur den personen funkar i bonusfamilj ett bra tag innan ni commitar er och köper hus eller flyttar ihop "på riktigt" så att säga.
  • Anonym (J)

    Vad skulle hon göra utan dig?

    Hon använder dig som gratis barnvakt.

    Vad gör hon för er familj då?

    Ja , i en familj ställer man upp för varandra , inte en person utnyttjar systematiskt sin partner som hon gör.

  • Tyghajen

    Tack för svaren.

    Man måste tänka på sig själv , och se till att min vardag fungerar först.

    Det är precis så jag tänkt och försöker förklara, men då är jag egoist och hon blir ledsen för jag inte ser oss som en familj , jag för stora samvetes problem och känner mig elak som inte ställer upp till 100% ... men man måste säga ifrån!

  • Anonym (J)
    Tyghajen skrev 2020-05-14 19:11:00 följande:

    Hej!

    Starka reaktioner , nya bonusfamiljer är svår , vart går gränsen hur mycket man ska hjälpa till? Hur mycket ansvar ska man ta? Vart går gränserna? När ska man dra dem?

    Hur gör man när man ser olika och värderar olika saker?

    Nej jag har satt ner foten och tar inte ansvar på detta viset nu, och det kommer sluta med att vi gör slut för det fungerar inte i verkligheten.

    Hennes mamma / pappa / kompisar / faster / farmor hjälpte henne hela tiden innan.


    Och barnen vill knappast umgås med dig istället av deras mamma.

    Även om du är säkert jättesnäll och trevlig.

    Vad tycker dina barn? Du hade knappt tid på dem?

    Nu får de ännu mindre av din tid.

    Din blivande ex verkar inte bry sig så mycket om sina barn när hon väljer att dumpa dem på dig / andra människor.
Svar på tråden Relation / bonusfamilj