• Tyghajen

Relation / bonusfamilj

Hej!

Jag är pappa till 2 barn sen skillsmässa i 5 år och har mina barn varannan vecka.

Köpt hus ensam och jobbar heltid 7-4 och kämpar för att få vardagen att gå ihop med jobb/skola/fritidsaktivitet och tiden räcker inte till, men lyckas precis som dem flesta föräldrar att trolla lite och små fuska för att få allt att fungera.

Efter jobbet är det mest snabba ryck att hämta barnen , hem och laga mat och lite kvällsrutiner innan det är kväll, dagarna när det e fotboll eller gymnastik är helt kaos när man är ensam då man också ska hinna med mat och hem.

Jag har nu träffat min kärlek, världens snällaste tjej och hon är mamma till 2 flickor.

En i dagis ålder och en som går i klass 1.

Problemet är att hon jobbar ? enbart? obekväma tider varenda arbetspass och behöver hjälp varje dag med hämtning och lämning på dagis och fritids, och vi går bara om varandra hela tiden och ibland sover hon över på jobbet så jag får ha all markservice ensam med alla barn.

Det handlar om 4-5 dagar i veckan hon behöver hjälp och jag ensam får sköta allt hemma och lämning hämtning på 3 olika ställen på morgonen/kvällen.

Jag har sagt ifrån att detta inte fungerar för min del, att jag blir slutkörd och min tid inte räcker till att ta hand om en ? familj? till .. ja jag vet att vi tillsammans är en familj.

Jag måste få hjälp med era åsikter angående att hon inte ser problemet, hon anser att det är en självklarhet att jag ska ta hennes barn, det är så en familj är ...

Jag tycker inte man går in i ett förhållande med någon som har barn och lägger över så mycket ansvar på någon som redan har fullt upp.

Jag får panik när jag inte får förståelse för att jag inte hinner och kan ta på mig den uppgiften.

Jag ställer upp i den mån jag kan och vill; men inte 4-5 dagar i veckan helt ensam och inte få träffa min flickvän som kommer hem när jag sover , eller är borta när jag vaknar ..

Jag får alltid stressa för jag börjar klockan 7 och ska lämna 4a barn innan det, och hon vaknar vid 4 och kan gå till jobbet i lugn och ro..

Hon vill absolut inte byta jobb, hon har sagt att hon älskar sin egentid när hon jobbar kvällar.

Men min egentid är totalt raderat pga att jag träffat en tjej som behöver så mkt hjälp.

Vi kommer göra slut pga att jag inte vill ha så mycket ansvar för hennes barn och hon kan inte tänka sig att byta jobb så vi kan hjälps åt på kvällar och morgonen med alla barn.

• Svar på tråden Relation / bonusfamilj
  • Tyghajen

Hon har jobbat där hela sitt liv och trivs med arbetskamraterna och har en väldigt bra lön.

Det e motiveringen , jag förstår det ..

men det motiverar inte min situation jag sätts i.

Så ja , jag tänker många ggr att hon väljer sitt jobb och sin egentid hon får utav att jobba såhär framför familjelivet med mig eftersom hon inte vill byta och jag kan inte mäkta med konsekvensen av att jag ska ta hand om hennes barn på det stora planer det blir.

• Anonym (Underligt)

Har hon barnen heltid? Finns en pappa med i bilden till hennes barn? Instämmer med alla andra, hon är sjukt ego och det är obegripligt hur hon kan lämpa över detta på dig. Att se sin partner gå under på hennes bekostnad? :( Låter nästan empatistört.

Hur menar du när du skriver att hon är en jättesnäll tjej? Det låter inte riktigt så.... Hur länge har ni vart ihop? Hur länge bott ihop?

Antigen får hon byta jobb eller så får hon lösa det med barnen på annat sätt. Men hon kan inte se röken av sina barn? Då när det väl bättre de bor hos pappan då.

Det är för övrigt så här (om än kanske inte riktigt så tydligt) många pappor lämpar över ansvar på bonusmamman... Nästan så man kan tro att rollerna/könen är utbytta mot varandra.

• Anonym (Liesel)
    Tyghajen skrev 2020-05-14 22:39:13 följande:

Hon har jobbat där hela sitt liv och trivs med arbetskamraterna och har en väldigt bra lön.

Det e motiveringen , jag förstår det ..

men det motiverar inte min situation jag sätts i.

Så ja , jag tänker många ggr att hon väljer sitt jobb och sin egentid hon får utav att jobba såhär framför familjelivet med mig eftersom hon inte vill byta och jag kan inte mäkta med konsekvensen av att jag ska ta hand om hennes barn på det stora planer det blir.

När tar hon hand om alla fyra barnen själv? När får du din egentid? Om hon vill leva som en familj med dig måste hon ju också vara villig att ta sin del av vardagsslitet.
  • Studentpappa

Skulle vara intressant att veta hur hon löste det innan hon träffade en barnvakt? Gick hon direkt från den förra som ledsnade?

Ride it like you stole it
  • sextiotalist

Jadu. Jag hade inte stannat en sekund hur kär jag än hade varit.

• Vinterankan

Jag tycker nog inte det där är ett bonusfamiljsproblem i grunden utan snarare ett problem som handlar om en självisk förälder och skulle varit ett problem även i en vanlig familj. Är nog inte många som skulle ställt upp på det totalansvaret även för ens biologiska barn i en relation med två samlevande föräldrar.

• Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-14 21:20:55 följande:

Hon säger att hon kan ta större ansvar för städning / handling m.m när hon är ledig på förmiddagarna ... visst det underlättar ... men jag hinnner/ orkar inte / stressar ihjäl mig dem gångerna jag har alla fyra ensam och ska lämna och hämta på 3 ställen innan 07:00 när jag ska stämpla in på mitt jobb som är 1.5 mil utanför stan.

Mina barn och hennes barns skola / dagis ligger 2 mil ifrån varandra ...

Idag går jag upp 05:15 för att hinna med mig och mina barn så vi kommer i tid , jag får verkligen inte ihop schemat med 2 barn till ????????????

Ts, jag känner verkligen för dig. Du låter som en väldigt snäll kille som har blivit överkörd av detta ånglok till kvinna. No pun intended. Du vill göra allt för den kvinna för att du älskar henne och vill leva familjeliv med henne. Du får dåligt samvete av att säga nej och sätta gränser, känner dig dålig och egoistisk. Detta utnyttjar din kvinna till max. Hon spelar på ditt dåliga samvete och trycker på dina ömma punkter när hon säger att i en familj hjälps man åt till 100 % etc. Det är väldigt fult gjort av henne och det får i alla fall mina alarmklockor att ringa. Hon tvingar dig alltså i realiteten att gå upp 05.15 för att hinna skjutsa dina och HENNES barn till ställen som ligger 2 mil ifrån varandra, före du börjar jobba kl.07.00. 4-5 dagar i veckan. Plus göra om det på kvällen. För att hon ska åka tåg. Hör du hur galet det låter? Även om du bara hade haft dina egna två att skjutsa så hade det varit en stressig morgon. Och fyra barn är ingen lek - speciellt inte när två av dom är bonusbarn och någon annans ungar. Det är extra stressigt att ta hand om någon annans barn. Nej, jag tror att det här är en väldigt bekväm kvinna som är van att få som hon vill och som ägnar sig åt känslomässig utpressning när hon inte får det. Du måste vara supertydlig: säg inte saker med ord utan gör det i handling. Gå upp i vanlig tid på måndag och ta med enbart duna egna barn till skolan. Låt de andra barnen vara. Om hon protesterar, ge dig inte in i en diskussion med henne. Säg bara: ring din släkting/ex för avlastning. Det är nog nu. Så åker du. På eftermiddagen hämtar du enbart dina barn. Koppla liss från ansvaret i handling, först då kommer hon att backa och börja respektera dina gränser. Lycka till.
  • Studentpappa
    Vinterankan skrev 2020-05-15 07:21:08 följande:

Jag tycker nog inte det där är ett bonusfamiljsproblem i grunden utan snarare ett problem som handlar om en självisk förälder och skulle varit ett problem även i en vanlig familj. Är nog inte många som skulle ställt upp på det totalansvaret även för ens biologiska barn i en relation med två samlevande föräldrar.

Finns ju ändå gott om kvinnor som har män som arbetar borta under veckorna, även om det kanske är färre som vill göra det nu än för 10-20 år sedan så är det ju inte ovanligt.

Vi har det i alla våra projekt mer eller mindre, dom som utför jobben ligger i stort sett alltid borta och har familj hemma. Har aldrig träffat på en kvinna på någon av dessa jobb som gör det utan det är ju män. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (...)

Men när umgås hon med sina barn? Varför skaffar man barn om man har ett sånt jobb och vägrar byta jobb?Jag kan säga att jag hade inte gått med på en sån uppdelning ens med min partner och vi har biologiska barn.

• Anonym (J)

Hur mycket tidigare väcker du dina egna barn för att hinna?

Svar på tråden Relation / bonusfamilj