• Siden

Relation / bonusfamilj

Men herregud vilken egoistisk människa! Hade det varit min kille så hade han varit rökt! Jag är bonusförälder till hans barn men aldrig att han skulle lämpa över föräldraansvaret på mig på det där sättet! Kör du markservicen 4-5 dagar i veckan för hennes barn så att hon ska få ha egentid på sitt sköna jobb?! Vad tycker hennes barn om att hon är borta så mycket? Helt obegripligt, enligt mig. Vilken sopa till partner.

• Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-14 19:11:00 följande:

Hej!

Starka reaktioner , nya bonusfamiljer är svår , vart går gränsen hur mycket man ska hjälpa till? Hur mycket ansvar ska man ta? Vart går gränserna? När ska man dra dem?

Hur gör man när man ser olika och värderar olika saker?

Nej jag har satt ner foten och tar inte ansvar på detta viset nu, och det kommer sluta med att vi gör slut för det fungerar inte i verkligheten.

Hennes mamma / pappa / kompisar / faster / farmor hjälpte henne hela tiden innan.

Gränsen går EXAKT där du sätter den. Det är DU som bonusförälder/mammas nye kille som bestämmer vilken typ av ansvar du är beredd att ta över hennes barn. Bara du. Det finns inga givna ramar i bonusfamiljen utan regeln som gäller är att ALLA ska trivas och ha det bra. Trivs du med hur du har det nu? Känn efter i magen - vad är du beredd att ställa upp på? Går det att leva med henne och hennes barn med all hjälp hon kräver eller bör ni bli särbos? Till och med göra slut? Det låter som om hon bara vill ha avlastning i vardagsligistiken och skiter i dig, ärligt talat.
  • Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-14 21:20:55 följande:

Hon säger att hon kan ta större ansvar för städning / handling m.m när hon är ledig på förmiddagarna ... visst det underlättar ... men jag hinnner/ orkar inte / stressar ihjäl mig dem gångerna jag har alla fyra ensam och ska lämna och hämta på 3 ställen innan 07:00 när jag ska stämpla in på mitt jobb som är 1.5 mil utanför stan.

Mina barn och hennes barns skola / dagis ligger 2 mil ifrån varandra ...

Idag går jag upp 05:15 för att hinna med mig och mina barn så vi kommer i tid , jag får verkligen inte ihop schemat med 2 barn till ????????????

Ts, jag känner verkligen för dig. Du låter som en väldigt snäll kille som har blivit överkörd av detta ånglok till kvinna. No pun intended. Du vill göra allt för den kvinna för att du älskar henne och vill leva familjeliv med henne. Du får dåligt samvete av att säga nej och sätta gränser, känner dig dålig och egoistisk. Detta utnyttjar din kvinna till max. Hon spelar på ditt dåliga samvete och trycker på dina ömma punkter när hon säger att i en familj hjälps man åt till 100 % etc. Det är väldigt fult gjort av henne och det får i alla fall mina alarmklockor att ringa. Hon tvingar dig alltså i realiteten att gå upp 05.15 för att hinna skjutsa dina och HENNES barn till ställen som ligger 2 mil ifrån varandra, före du börjar jobba kl.07.00. 4-5 dagar i veckan. Plus göra om det på kvällen. För att hon ska åka tåg. Hör du hur galet det låter? Även om du bara hade haft dina egna två att skjutsa så hade det varit en stressig morgon. Och fyra barn är ingen lek - speciellt inte när två av dom är bonusbarn och någon annans ungar. Det är extra stressigt att ta hand om någon annans barn. Nej, jag tror att det här är en väldigt bekväm kvinna som är van att få som hon vill och som ägnar sig åt känslomässig utpressning när hon inte får det. Du måste vara supertydlig: säg inte saker med ord utan gör det i handling. Gå upp i vanlig tid på måndag och ta med enbart duna egna barn till skolan. Låt de andra barnen vara. Om hon protesterar, ge dig inte in i en diskussion med henne. Säg bara: ring din släkting/ex för avlastning. Det är nog nu. Så åker du. På eftermiddagen hämtar du enbart dina barn. Koppla liss från ansvaret i handling, först då kommer hon att backa och börja respektera dina gränser. Lycka till.
  • Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-15 10:18:52 följande:

Hej , tack för all input ... jag har aldrig tänkt tanken att hon manipulerar mig eller kör någon utpressning , kvinnan är väldigt god och en bra mamma på alla sätt och vis och är en väldigt fin flickvännen , förutom denna punkt som belastar väldigt mycket.

Jag har tagit avstånd från ansvaret för hennes barn gällande hämtning och lämning och barnvakts sittandes i den stora utsträckningen för det har blivit för mycket.

Just därför är vi i situationen som gör att vi kommer göra slut eftersom det inte funkar att ha det såhär , inte meningen att jag ska ta avstånd eller att hon ska behöva känna att jag inte ställer upp, det blir en vardag där man inte är lycklig.

Jag har svårt att sluta ställa upp , och enda fungerande som en lycklig familj ..

Jag ställer gärna upp att ha barnen , men just hämta å lämna och ha dem ensam jämt å ständigt är en helt annan sak, inte meningen att jag ska träffa barnen mer än jag träffar nya partnern ... det vinner jag inte så mkt på.

Barnens pappa är inte med i bilden längre , och det var han inte när vi träffades heller ...

Just därför anser jag att det är ännu viktigare att hon byter jobb och tar ansvaret själv , och inte lägger det på mig eller på sina anhöriga och vänner.

Hon umgås med sina barn dem dagar hon slutat tidigt eller är ledig. så antingen får hon lediga dagar med sina barn eller hämta tidigt , hon får aldrig en stressig dag...

och mina barns hämtar hon inte. Det behövs inte för det sköter jag själv och det gör jag mer än gärna , det e min uppgift

Allt handlar väl om vart sin Egna gräns går , och min har gått ... finns säkert många bonus familjer som ställer upp till 100% och familjer som är helt uppdelade , alla är olika.

Usch, vad jobbigt. Förstår att det är tufft för dig att stå upp för dig själv. Men bra gjort! Modigt! Du ringar in en viktig sak: de flesta föräldrar VILL mer än gärna hämta sina barn, just för att dom är föräldrar. Det är inget man väljer bort eller lämpar över på en partner som inte är förälder. Var är din flickväns dåliga samvete över sina barn och dig? Är det så att hon har haft barnen på heltid länge och därför är lättad och nöjd över att äntligen få slippa ansvaret för dom lite grann? Jag har en kvinnlig väninna som är i den sitsen - hon var helt ensamstående med sina två barn i flera år. Pappan är ute ur bilden. Nu har hon flyttat ihop med en barnlös kille och lämpar gladeligen över ansvaret för barnen på honom. Trots att hon bara känt killen i ett par år så får han lämna och hämta, åka själv med barnen till landstället medan hon är hemma och jobbar etc. Jag undrar hur länge den pojkvännen står ut...det är INTE många människor som skulle ta över ansvaret på sin partners barn på det självuppoffrande sättet i längden.
  • Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-15 12:03:26 följande:

Finns inget behov att hon ska hämta mina barn, jag kör förbi fritids och hämtar dem efter mitt jobb, jag vill göra detta eftersom jag vill vara med i dessa delar , jobbar man heltid och har sina barn varannan vecka så blir det nog på automatik att man gärna är med på allt ... och ska hon hämta mina barn bara för att det ska jämna ut sig när behovet inte finns?

Den stora saken är : det blir för stressigt på morgonen att lämna 4 barn på olika ställen innan jag ska jobba.

När fyra barn ska hämtas på kvällen är man hemma 1 timma senare än vanligt nästan.

4 barn som ska göra sig iordning , 4 väskor som ska med , 4 barn som ska bråkas , 4 barn som kan bli sjuka , 4 barn som ..... jaaaa , förlåt .. kanske bara är jag som tycker det blir för mycket ????

Vid kvällen får mina barn alltid mindre tid och uppmärksamhet, där kommer mitt varannan vecka symptom in, jag vill kunna ge mina barn tiden. Hade det varit någon gång i månaden hade det inte varit några problemet , men nu blir det jämt.

Det blir för stressigt och mycket att göra när mina barn har aktivitet efter skolan och man ska iväg och allt går i raketfart och sammtidigt ska man hämta hennes barn på deras fritids/dagis .. det fungerar inte.

Jag har mycket som jag redan har...

Det e skillnad att hämta barn och sköta hushållet på lediga dagar , när tidspressen inte finns .

Alltså du behöver inte förklara eller försvara dig! Är det en enda som har svarat dig att du behöver förklara dig, i tråden? Jag gissar att det är din sambo som kräver såna förklaringar av dig. Skulle gärna se henne ta hand om dina barn plus sina han en hel vecka i sträck.
  • Siden

Jag undrar hur världens snällaste pch goaste tjej kan bete sig så här. Enligt mig är hon inte snäll och go utan egoistisk och tanklös.

• Siden
    Tyghajen skrev 2020-05-15 20:06:43 följande:

Hennes mamma/pappa/faster/vänner och betalda barnvakter.

Allt handlar alltid om hennes jobb och barnvakt , varje dag planering och justering.

Och nu är det tillbaka där igen eftersom hon inte vill byta jobb och jag inte kan ta på mig ansvaret.

Jag önskar så gärna att hon ville byta jobb , att vi kunde dela vardagen och slå ihop familjerna på ett fungerande sätt och växa tillsammans .. göra saker tillsammans allihopa , allt blir så mkt roligare och enklare ,

Det är tråkigt när ett förhållande börjar gå åt pip svängen, särskilt när det e mkt känslor och barn inblandade.

Förstår det, men var rädd om dig. Inte många ensamstående skulle dra in sin nye kille, mamma, pappa, faster, vänner och lejda barnvakter hellre än att skaffa sig ett jobb där hon faktiskt kan ta hand om sina egna barn.
Svar på tråden Relation / bonusfamilj