• Anonym (Vad ska jag göra)

    Min bästa vän är oplanerat gravid, medan jag kämpar...

    Jag har försökt att bli gravid i snart 7 månader utan resultat efter jag fått göra en abort på grund av grov missbildning på fostret i v.15.

    Idag fick jag veta att min bästa vän blivit oplanerat gravid med en kille hon knappt känner...

    Jag känner sådan avundsjuka! Det känns hemskt, hon är min bästa vän genom allt men det tar emot! Jag vet inte om jag orkar med att ha en relation med henne under hennes graviditet... är jag konstig? tänker jag helt tokigt?

    Hur ska jag hantera situationen, vi har varit så tighta i snart 15 år! :(

  • Svar på tråden Min bästa vän är oplanerat gravid, medan jag kämpar...
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2020-05-16 01:06:15 följande:

    Jag har försökt att bli gravid i snart 7 månader utan resultat efter jag fått göra en abort på grund av grov missbildning på fostret i v.15.

    Idag fick jag veta att min bästa vän blivit oplanerat gravid med en kille hon knappt känner...

    Jag känner sådan avundsjuka! Det känns hemskt, hon är min bästa vän genom allt men det tar emot! Jag vet inte om jag orkar med att ha en relation med henne under hennes graviditet... är jag konstig? tänker jag helt tokigt?

    Hur ska jag hantera situationen, vi har varit så tighta i snart 15 år! :(


    Du ska fortsätta vara vän med  henne. Jag förstår att det är jobbigt för dig, och det förstår hon också. Du får förklara för henne, att det kommer att vara jobbigt för dig, att du kanske inte orkar träffa henne så mycket. Men var rädd om er vänskap.
  • Anonym (Å)

    Jag fattar inte tankegången?

    Är det hennes fel att du inte blir gravid? Är det hennes fel att det är svårare för dig?

  • Anonym (en sten)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2020-05-16 01:06:15 följande:

    Jag har försökt att bli gravid i snart 7 månader utan resultat efter jag fått göra en abort på grund av grov missbildning på fostret i v.15.

    Idag fick jag veta att min bästa vän blivit oplanerat gravid med en kille hon knappt känner...

    Jag känner sådan avundsjuka! Det känns hemskt, hon är min bästa vän genom allt men det tar emot! Jag vet inte om jag orkar med att ha en relation med henne under hennes graviditet... är jag konstig? tänker jag helt tokigt?

    Hur ska jag hantera situationen, vi har varit så tighta i snart 15 år! :(


    Förstår dig... jag och sambon har försökt i 5år..... Och på den tiden har flera i vår närhet blivit både planerat och oplanerat gravida...Det gör ont...Det är svårt... det är inte lätt att hantera... Men det enda man kan göra är att vara en vän, vet hon om att du kämpar så kanske hon kan välja att tona ner det lite när hon är med dig. Men det enda du kan göra om du på riktigt är hennes vän är att säga grattis och vara vid hennes sida. 
  • Anonym (Anonym 666)

    Du behöver jobba lite på din avundsjuka.

  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Å) skrev 2020-05-16 02:38:34 följande:

    Jag fattar inte tankegången?

    Är det hennes fel att du inte blir gravid? Är det hennes fel att det är svårare för dig?


    Jag förstår inte heller. Det verkar bara vara vid graviditet som det är "accepterat", i alla fall enligt vissa, att bryta kontakten med folk för att de har något man själv skulle vilja ha.

    Ni lever olika liv med olika problem och utmaningar. Hon har blivit oplanerat gravid, vilket ju är en utmaning i sig - vad ska hon göra, hur blir relationen till mannen som hon knappt känner om hon skulle behålla, ska hon göra abort, vilket är jobbigt för många. Var där och stötta din vän!
  • Anonym (Eva)

    Prata med henne. Berätta om dina känslor kring din egen situation.

    Jag har varit där du är. Det tog ca två år av aktiva försök innan jag blev gravid. Det var många av mina vänner som blev gravida under den tiden. Jag grattade dem och vår vänskap fortsatte.

    När jag själv blev gravid var det en vän som försvann. Hon har inte hört av sig sedan jag berättade att jag är gravid. Jag vet att hon försökt få barn i många år. Känns så sorgligt. Jag saknar henne.

  • Anonym (Klo)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-05-16 08:31:10 följande:

    Jag förstår inte heller. Det verkar bara vara vid graviditet som det är "accepterat", i alla fall enligt vissa, att bryta kontakten med folk för att de har något man själv skulle vilja ha.

    Ni lever olika liv med olika problem och utmaningar. Hon har blivit oplanerat gravid, vilket ju är en utmaning i sig - vad ska hon göra, hur blir relationen till mannen som hon knappt känner om hon skulle behålla, ska hon göra abort, vilket är jobbigt för många. Var där och stötta din vän!


    Nej, det är inte enda gången. Det finns olyckliga singlar som avstår från att gå på bröllop och andra exempel.

    Vi var ofrivilligt barnlösa i några år, och förlorade dessutom vår förstfödda vid förlossningen. Jag klarade av att umgås med vänner som var gravida eller hade små barn, men det var svårt att känna glädje. Jag skulle beskriva det som att man går omkring med ett stort öppet sår, och även om man vill glädjas med sin vän är vännens graviditet eller barn just det som petar i såret, och så tar smärtan över. Jag var glad för mina vänners lycka, men det gjorde samtidigt förbannat ont. De känslorna är svåra att resonera bort, och så stora att de är svåra att dölja genom att bita ihop och le lite grann. Vi som är eller har varit i den situationen är inte missunsamma. Men vi är inte våra vanliga jag heller, pga smärtan och sorgen.

    Ts, jag beklagar verkligen er förlust, och håller tummarna för att du snart är gravid igen. Jag hoppas att din vän förstår att din sorg dominerar just nu, och att ni kan hitta en väg i detta som vänskapen håller för. Prata med henne!
  • Anonym (Missan)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2020-05-16 01:06:15 följande:

    Jag har försökt att bli gravid i snart 7 månader utan resultat efter jag fått göra en abort på grund av grov missbildning på fostret i v.15.

    Idag fick jag veta att min bästa vän blivit oplanerat gravid med en kille hon knappt känner...

    Jag känner sådan avundsjuka! Det känns hemskt, hon är min bästa vän genom allt men det tar emot! Jag vet inte om jag orkar med att ha en relation med henne under hennes graviditet... är jag konstig? tänker jag helt tokigt?

    Hur ska jag hantera situationen, vi har varit så tighta i snart 15 år! :(


    Jag har varit den vännen. Jag förlorade två nära relationer under min graviditet, på grund av gravidavundsjuka. En av dem var öppen med sin avundsjuka och hon sökte även samtalsstöd för detta. Vi har en god relation idag. Den andra vännen bara försvann, slutade dyka upp på evenemang där hon viste att jag skulle vara. Hon till och med vände i dörren på en fest en gång för att jag var där. Det höll i sig i drygt två år, tills hon själv till slut blev gravid. Vår relation är ansträngd idag.

    Jag vet ju inte om det är rätt recept för dig, men jag tror på öppenhet och tycker även att du ska träffa en kurator.

    Självklart hoppas jag att du snart blir gravid!
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-16 08:11:11 följande:

    Du behöver jobba lite på din avundsjuka.


    Det är inte avundsjuka i första hand. Ts är mitt uppe i sorgen över det barn hon förlorade.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Klo) skrev 2020-05-16 10:15:46 följande:
    Det är inte avundsjuka i första hand. Ts är mitt uppe i sorgen över det barn hon förlorade.
    Det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Klo) skrev 2020-05-16 10:15:46 följande:

    Det är inte avundsjuka i första hand. Ts är mitt uppe i sorgen över det barn hon förlorade.


    Och det är vännens fel?

    Jag tycker det är märklig syn. ?Min bil är trasig, nu bryter jag med alla som har fungerande bilar?.

    För övrigt anser jag att världen skulle må bra av att fler adopterade från fattiga länder.
  • Anonym (Missan)
    Anonym (Å) skrev 2020-05-16 10:27:40 följande:

    Och det är vännens fel?

    Jag tycker det är märklig syn. ?Min bil är trasig, nu bryter jag med alla som har fungerande bilar?.

    För övrigt anser jag att världen skulle må bra av att fler adopterade från fattiga länder.


    Nej, det är inte logiskt och det är inte rationellt. TS mår dåligt och vännens graviditet spär på en redan existerande sorg.

    För övrigt behöver du sätta dig in lite i adoption innan du anger det som en lösning på världsproblem.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Missan) skrev 2020-05-16 11:38:14 följande:

    Nej, det är inte logiskt och det är inte rationellt. TS mår dåligt och vännens graviditet spär på en redan existerande sorg.

    För övrigt behöver du sätta dig in lite i adoption innan du anger det som en lösning på världsproblem.


    Eller så berättar du så jag slipper leta efter en nål i en höstack?
  • Anonym (Sofia1992)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2020-05-16 01:06:15 följande:

    Jag har försökt att bli gravid i snart 7 månader utan resultat efter jag fått göra en abort på grund av grov missbildning på fostret i v.15.

    Idag fick jag veta att min bästa vän blivit oplanerat gravid med en kille hon knappt känner...

    Jag känner sådan avundsjuka! Det känns hemskt, hon är min bästa vän genom allt men det tar emot! Jag vet inte om jag orkar med att ha en relation med henne under hennes graviditet... är jag konstig? tänker jag helt tokigt?

    Hur ska jag hantera situationen, vi har varit så tighta i snart 15 år! :(


    Var öppen med hur du känner. Ja din vän kommer antagligen bli väldigt ledsen och besviken men hellre det än att eran kontakt kommer kvävas ihjäl av tillbakahållen avundsjuka.

    Graviditetsavundsjuka är inget konstigt. Inget konstigare än att singlar tackar nej till en del fester och resor med par eller bröllop för att man inte orkar med att spela glad för alla andra hela tiden... Men sök samtalsstöd för det så du får jobba på det om du verkligen värdesätter den här vännen så mycket !

    Och ska hon behålla barnet med en kille hon knappt alls känner så är det nästan hundra procents säkerhet att hon kommer få det jobbigt med honom i framtiden... Då har du alla fördelar som fortfarande har chansen att skaffa barn med en man du älskar av hela ditt hjärta som vill samma sak - och inte något tillfälligt ligg...
  • Anonym (Synd)

    Tror snarare att hon kanske känner sig avundsjuk! Du kan bli gravid och kommer med stor sannolikhet att bli det snart igen (7 månader är inte lång tid!) Om hon väljer att behålla kan det bli svårigheter med en man hon inte känner. Jättebesvärlig situation. Visst kan graviditeten vara mysig men det är en helt annan verklighet när barnet väl föds. Stötta din vän!

  • Anonym (Vad ska jag göra)
    Anonym (Synd) skrev 2020-05-16 13:19:46 följande:

    Tror snarare att hon kanske känner sig avundsjuk! Du kan bli gravid och kommer med stor sannolikhet att bli det snart igen (7 månader är inte lång tid!) Om hon väljer att behålla kan det bli svårigheter med en man hon inte känner. Jättebesvärlig situation. Visst kan graviditeten vara mysig men det är en helt annan verklighet när barnet väl föds. Stötta din vän!


    Det tror jag inte. Att bli gravid på nytt känns omöjligt... =(
  • Anonym (Missan)
    Anonym (Å) skrev 2020-05-16 12:38:36 följande:

    Eller så berättar du så jag slipper leta efter en nål i en höstack?


    Starta en tråd om adoption så kommenterar jag gärna. Det känns inte okej att kapa den här tråden till ett ovidkommande ämne.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Missan) skrev 2020-05-16 18:56:43 följande:

    Starta en tråd om adoption så kommenterar jag gärna. Det känns inte okej att kapa den här tråden till ett ovidkommande ämne.


    Då skulle du kanske låtit bli att ta upp det från början, men det var väl för att trycka ned mig antagligen.
  • Matilda03

    Jobbigt! Jag har varit i båda situationerna, kämpade för att bli gravid med första och blev senare oplanerat gravid och gjorde abort. Jag förstår att du känner avundsjuka och förhoppningsvis förstår din vän också det, prata med varann.

    Kämpa på! 

Svar på tråden Min bästa vän är oplanerat gravid, medan jag kämpar...